Avielo Quantum M
2011. október
A szórakoztatóelektronikában kevésbé ismert, de a vetítéstechnika iránt mélyebben érdeklődők körében jól csengő márkanév a projectiondesign. A norvég cég palettája igen széles. Az otthoni és a professzionális vizuáltechnikai alkalmazásokra egyaránt vannak megoldásaik. A házimozis felhasználásra készült termékeik a felső kategóriában helyezkednek el, ami természetesen az árakban is tükröződik. Szinte minden termékükben megtalálható egyfajta maximalizmus, amivel igyekeznek a lehető legjobb mérnöki megoldásokat belezsúfolni egy-egy készülékbe. Tesztünkben a projectiondesign házimozi sorozatának, az Avielo-nak egyik modelljét mutatjuk be.
A tesztben alkalmazott kalibrálási eljárásról bővebben: Projektorok kalibrálása házimozihoz - alapszinten
A teszben alkalmazott fényerő- és kontrasztmérésekről bővebben: Kontraszt- és fényerőmérés tesztjeinkben
Tulajdonságok, megjelenés
A projectiondesign korábbi modelljeit böngészve feltűnhet, hogy a Quantum készülékháza megegyezik a 2005-ben debütált Action Model Two házával. A készüléket nem véletlenül építették ebbe a régi formába, a rendkívül jól megtervezett magnézium-ötvözet ház nagyon kompakt méretű vetítő megépítését teszi lehetővé.
Impozáns megjelenés, kiváló anyagokkal épített készülékház, kompakt méret
Méreteit tekintve a Quantum hozzávetőleg akkora, mint egy A4-es papírlap. A kicsi készülékhez mérten az objektív hatalmasnak tűnik, ahogy az elejéből kiemelkedik. Kézbe fogva az ember nem gondolná, hogy ez a gyönyörűen kidolgozott 3 kilós kicsi gépezet egy felső kategóriás házimozi projektor. A teszt előtt magam is csak találgattam, vajon hogy fog ebből kijönni a 10 000 eurónak megfelelő képminőség?
Az biztos, hogy a Quantum tudása papíron kiváló. A válogatott 0,95’’-es DarkChip4 1080p DMD, 7x-es sebességű színkerék, kifinomult kalibráló rendszer, választható vetítési távolságú csúcsminőségű objektívek, VIDI lámpavezérlés, kiemelkedően jó videofeldolgozás… ezek valóban egy komoly vetítő jellemzői. Lássuk, mit tud valójában!
Objektív, installálás
Ha semmi más extrát nem nyújtana ez a projektor, mint amit az optikai rendszer tud, engem akkor is lenyűgöztek volna a norvég mérnökök. Az még hagyján, hogy egy ekkora kis vetítőben 1,4x-es zoomos, függőlegesen elmozgatható objektívet bele tudtak zsúfolni, de mindezek mellett az objektív képminősége lélegzetelállítóan jó.
Nem vagyok hozzászokva, hogy a mai moziprojektoroknál ennyire ügyeljenek az objektív minőségére. Persze a felső kategóriában erre jobban odafigyelnek a gyártók, de a Quantum objektívje még ezen a szinten is kiemelkedő. Nem véletlenül kerül 3000 euróval többe, mint a kisebb modell, amelyen egy átlagos tudású objektív van. A kép rajzolata, és tisztasága félelmetesen jó. Egy átlagos vetítő után olyan, mintha egy fátyol lekerült volna a képről. A fényszórás rendkívül csekély, a kép tiszta és színhibamentes. A képi dinamika hatalmas, a fekete falú tesztszobánkban rettenetesen jó egyidejű kontrasztot tudott ez a projektor. Az egyik legjobb objektív, amit eddig házimozi projektoron láttam.
Teljesen mindegy, hol fotóztam volna, a kép teljes felületén kiváló az objektív rajzolata. A színhiba minimális, a pixelek rajzolata kiemelkedően jó
Az installálás a relatíve nagy zoom és az objektívtologatás segítségével kényelmes. Nem olyan tágak a lehetőségek, mint az alsó kategóriás, nagy zoomos, 4 irányú objektív-eltolásos LCD/LCOS projektoroknál, de a DLP projektorok optikai megoldásainak korlátai sokkal nagyobbak, itt még a sima lens shift is extrának számít.
Kalibrálás
A marketing anyagokban első helyeken emeli ki a gyártó, hogy a projektorai tökéletesen beállíthatók a HD színszabványokhoz. Ennek megfelelően a vetítőbe egy igen kifinomult beállító rendszer került, amely lehetővé teszi, hogy egészen mérnöki pontossággal tudjunk belenyúlni a színkeverő rendszer jellemzőibe. A vetítő CMS-e (color management system) eltér a megszokottól. Az egyes referenciapontok beállításakor nem csupán a színtelítettség, fényerő, és HUE értékeket tudjuk tologatni. Lehetőség van arra, hogy a CIE diagramon mért koordinátákat pontosan megadjuk a vetítőnek, ő pedig a műszerrel mért értékek alapján a színkeverő rendszert annak megfelelően beállítja, hogy mit szeretnénk viszontlátni. Bámulatos megoldás, de az ilyenfajta beállításhoz már tényleg komoly műszeres háttér és egy kis tapasztalat is szükséges.
A gyári módok között számos szabványos beállítás található, többek között a Rec. 709-nek megfelelő kalibráció is megvan. Ezt beállítva a mérhető értékek kiválóak, sokszor ennél jóval gyengébb, amit kalibrálás után kapok egy átlagos projektornál. Ami érdekes, hogy a színhőmérséklet 7500 K körül volt, 6500 K helyett, de ezt általában nem nehéz javítani.
A gyári Rec. 709-nak megfelelő beállítás egészen jó. Az RGBCMY pontosság korrekt. A gamma kis igazítást igényel, de alapvetően jó. A színhőmérséklet kicsit hideg, de ezt lesz a legkönnyebb beállítani. Ami érdekes, hogy a fő színek luminancia értékei a fehérhez képest nem a legpontosabbak, de reméljük, ez nem okoz majd gondot a kalibráló rendszernek
A vetítő kalibrálása igazi élmény volt. Látszik, hogy a fejlesztők technikai megszállottak. Mintha csak egyszerűen saját maguknak akartak volna tervezni egy projektort, sehol semmi beállítási lehetőség nincs kihagyva, mindenbe bele lehet nyúlni, és mindent félelmetesen pontosan be lehet állítani. A színek beállításakor olyan eszközöket ad a kezünkbe, amelyeket a műszeres mérésekhez szokott kalibrátor széles vigyorral fogad. Csak beírom, mit kérek, és mindent odarak.
A vetítő beállítási lehetőségei kiválóan passzolnak az elterjedt kalibrációs technikákhoz
A vetítő pontos beállítása nem jelentett kihívást. Úgy gondoltam azonban, hogy nekem ennél több kell, kicsit többet ki kellene hozni belőle. A Quantum Brilliant Color (BC) rendszere igen kifinomult, és úgy gondoltam, ki kellene használni a BC adta plusz kontraszt és fényerő lehetőségeit.
A BC bekapcsolásával a legtöbb projektor veszít a színek pontosságából. Persze nem egyformán minden vetítőnél. Van, ahol csúnyán szétesik a korrekt színábrázolás, van, ahol meg szinte alig látszik, hogy bekapcsoltuk a BC-t. Ez nyilván a projektor színkeverő rendszerétől függ, amely a Quantum esetében nagyon jó. Kalibráló rendszere lehetővé teszi, hogy a BC-t RGBCMYW csatornánként finomhangoljuk. Ezen felül többféle fokozatú BC beállítási lehetőség van, annak megfelelően, hogy mennyire akarunk pontos színeket, vagy nagyobb kontrasztot és fényerőt.
Sok próbálgatás után kiválasztottam azt a BC módot, amely nem rondít bele nagyon a képbe, és nekiálltam finomhangolni a csatornákat. Nem mondom, hogy nem szenvedtem meg vele, de sikerült egy olyan beállítást találni, ahol a bekapcsolt BC mellett is teljesen jók maradnak a színek, és a fényerő/kontraszt legalább 15-20%-al jobb, mint kikapcsolt BC mellett.
A finomhangolás után a gyári állapothoz képest kicsit kellett csak módosítani. A színhőmérséklet ami javitást igényelt, valamint a gamma is jobb lett valamivel. A színek beállításakor a luminancia értékek finomhangolása bekapcsolt BC mellett nem volt egyszerű, de a végeredmény jó lett. A végső beállítás rendkívül pontos, kevés projektor lehet ennyire jóra beálltani.
Kontraszt
Sajnos el kell ismerni, hogy a DLP technológia kontrasztban nem sokat javult az elmúlt 5-6 évben, ami azt jelenti, hogy kezd lemaradni a többi technológiától. Pontosabban már lassan az LCD is beérte, az LCoS pedig már sokkal jobb eredményeket produkál. A Quantum on/off kontrasztja sem egetverő, még a saját magam által kikísérletezett módban is csak 4000:1 lett. Persze ez igen jó egy mai DLP projektortól, hiszen a legjobb egychipes modellek is megállnak 3-4000:1 közötti natív kontrasztban. Ez rettenetesen kevésnek tűnik, főleg ha mellérakjuk az egyéb technológia papírra leírt adatait, ahol a dinamikus íriszes vetítőkre százezres nagyságrendű kontrasztot is rá mernek hazudni a gyártók.
De a jó képminőség nemcsak az óriásira kierőszakolt dinamikus íriszes on/off kontrasztról szól. Erre kiváló bizonyíték ez a projektor. Mint az megállapítottuk, a Quantum optikai rendszere kiemelkedően jó. Ennek megfelelően az egyidejű kontrasztja kiváló, az ANSI kontraszt kb. 700:1, ami nagyon jó érték. A jól és közepesen bevilágított jelenetek félelmetes dinamikával és tisztasággal jelennek meg. Ahol kevés a 4000:1 on/off kontraszt, az egyértelműen a teljesen sötét jelenetek, kb. 3% képi bevilágítottság alatt. Itt érezni, hogy kellene jobb fekete megjelenítés, mindemellett a projektor sötétárnyalatos részletező képessége kiváló, soha nem érezni azt, hogy csukódna a kép. Pedig ez nem egyszer jelent gondot a nagyon magas on/off kontrasztot elérő projektoroknál.
Képminőség
Nem véletlen, hogy a projectiondesign továbbra is ragaszkodik a DLP-hez. Közepes on/off kontraszt ide vagy oda, ennyire letisztult képű, és jól fogyasztható, mozis színvilágú projektort valahogy más technológiával nehezen sikerül összerakni. Nem véletlen, hogy a felső kategóriás gyártók többsége továbbra is kitart a DLP mellett. A kiváló egyidejű kontraszt és a letisztult, fényszóródás-mentes kép mellett a színvisszaadás is kiváló. Igaz, a BC bekapcsolása nagyon minimális mértékben vadít a képen, és teljesen jól megtarható a színek pontossága a finomhangolás után.
A vetítő bőséges fényerő-tartalékokkal rendelkezik, hiszen közel kalibrált színhőmérsékleten van a legjobb fényereje a speciális lámpavezérlés miatt. A lámpa fényerejét 11 fokozatban tudjuk álltani, amit egészen 840 lumenig fel tudunk zavarni. Ezzel már egy nagyobb vásznat is be lehet vállalni.
Összességében nagyon meg voltam elégedve a képminőséggel. Nagyon sok filmjelenetet lezongoráztam rajta, és nem érezni azt mint az olcsóbb projektoroknál, hogy filmenkénk, vagy jelenetenként kicsit állítani kellene a képen. A szín reprodukció nagyon meggyőző és jól fogyasztható mozis képet eredményez. Nézi az ember a filmeket, és nehéz elhinni, hogy nem egy 20-30 kilós behemót projektor van felszerelve mögé az állványra. Rendkívül jó munkát végeztek a norvég mérnökök, egyszerűen hihetetlen, mennyi tudást bele tudtak rakni ebbe a kis projektorba.
Videofeldolgozás, egyebek
A projektorban Pixelworks DNX videoprocesszor dolgozik. Ez más neves gyártónál is bevált már, pl. a Sim2 és az ARCAM is használja. A várakozásnak megfelelően kiválóan teljesített az analóg forrású PAL deinterlacer és scaler a tesztjeleneteken. Videó módban és film módban is remekelt, nem tapasztaltam semmilyen gondot. HD forrás megjelenítése 1080i és1080p/24 Hz módokban kiváló. A legtöbbet persze mozifilmekkel használtam, ahol 23,976 fps-el kapta a jelet HTPC-ről, és itt is tökéletes ütemmel, akadásmentesen jelenítette meg őket.
A projektor hűtési rendszere megér még néhány szót. A gyártó nem véletlenül építette ebbe a speciális fémházba a projektort. A vetítő hőelvezetése kiváló, és maga a ház is jó hőleadó felület. Az igen kicsi készülékház mindezek mellett behatárolja a halk projektor építésének lehetőségét. A vetítő nem hangos, de nem is halk. Pontos adat nincs a zaj mértékéről, de nem ritkán hallok ennél hangosabb DLP projektort.
A menürendszer és annak kezelhetősége jó. A menü felépítése logikus, viszont a legtöbb finomhangolási lehetőség szakemberért kiált. Számomra ez külön élmény volt, de az átlagos felhasználó biztosan nem fog tudni sokat kezdeni az Advanced beállítási lehetőségekkel. A távvezérlő korrekt, a gombok logikusan pozícionáltak. Egyedül a menüben mászkálás akadozós. Sokszor kellett többször utánanyomni, hogy megkapja a parancsot. De legalább a menüpontok felépítése logikus, és az egymáshoz tartozó almenüpontok néhány gombnyomásnyira vannak egymástól. Nem kellett indokolatlanul sokat zongorázni a billentyűzeten kalibrálás közben.
A DLP hibajelenségekből gyakorlatilag csak a szivárvány, ami látható. A kép mozgás közben nagyon jó, dithering jelenséggel nem kell számolni. A DarkChip 4 még a sötét árnyalatokon is nagyon jó ebben. A szivárvány annak ellenére, hogy 7x-es sebességű RGBRGB színkereke van, néha elkapható, például feliratokon. Persze ez egychipes DLP-vel normális. Én azért kicsit kevesebb szivárványra számítottam a 7x színkerékkel, de ennek ellenére nem rossz ebben a Quantum. Kevés 1 chipes DLP projektor van ami a Quantumnál kevésbé szivárványos. Igazán már csak az új csúcskategóriás LED projektorok amik határázottan jobbak ebben.
Összegzés
Nagy meglepetés volt ez a kis projektor, nem gondoltam volna, hogy ennyire komoly teljesítményre képes. Nem sok jobb egychipes DLP projektort láttam eddig. Talán csak a legújabb LED-es csúcsmodellek és a 3-chipes DLP-k tudnak ma többet ezzel a technológiával. Annak ellenére, hogy valóban technikai bravúr volt ilyen kicsire megcsinálni, mégsem kifejezetten a kis mérete miatt tetszett. Egyszerűen a precíz és jól fogyasztható filmszerű képi világa miatt nagyon jól vizsgázott mint házimozi projektor. Jól megmutatja, hogy DLP technológia nagyon jól tartja magát a moziprojektorok közt. Az ára magas, de cserébe kompromisszum-mentes megoldást nyújt: alkalmas arra hogy egy komolyabb házimozit kiszolgáljon.
A hazai forgalmazó a Házimozi Stúdió, www.hazimozistudio.hu, a készülék ára 10 000 euro.
Értékelés
Pozitívumok
- Kiváló képminőség, magas egyidejű kontraszttal, jó színekkel, tiszta, fényszóródás-mentes képpel
- Könnyen elhelyezhető, rendkívül kicsi készülékház
- Kimagaslóan jó objektív
- Profi kalibráló rendszer
- Jó gyári kalibráltság
- Jó videofeldolgozás
Negatívumok
- Kicsit lehetne halkabb
- DLP-hez mérten kiváló, de az összes technológiát figyelembe véve közepes natív on/off kontraszt
- Magas ár
Mérési adatok
Fényerő (Low lamp, BC off, 7500 K): 410 lumen
Kalibrált fényerő (Low lamp, BC on, 6500 K): 490 lumen
Max. fényerő (Max lamp, BC on, 6500 K, max. fényerejű BC): 840 lumen
Max. kalibrált natív kontraszt: 4000:1
Egyidejű kontraszt:
50% (ANSI) 710:1
25% 1280:1
15% 1410:1
5% 2380:1
2% 3240:1
0,2% 3730:1
Gyári adatok
Technológia: DLP DarkChip 4 DMD
Színkerék: RGBRGB, 7x-es sebesség
Fényerő: 1000 ANSI lumen
Max. kontraszt: > 4000:1
Saját felbontás: 1920 x 1080
Tömeg: 3 kg
Zajszint: nincs adat
Méret: 234 x 278 x 94 mm (objektív nélkül)
Saját képformátum: 16:9
Zoom: 1,38:1
balagee