A HD DVD formátumot támogató konzorcium fontos szempontnak tartotta a visszafelé való kompatibilitást, és az ebből fakadó kedvezőbb gyártási költségeket. A HD DVD lemezek fizikai mérete, rétegvastagsága jórészt megegyezett a DVD korongokéval, így minden HD DVD lejátszó képes volt lejátszani a DVD és CD lemezeket is. Többek között ez is tette lehetővé, hogy a műsoros DVD kiadványokat gyártó gépsorokat kis költséggel képessé tegyék a HD DVD lemezek gyártására. Bár a Blu-ray lemezek fizikai mérete is egyezik a DVD 12 cm-es fizikai méretével, a lemezek védőrétege vékonyabb volt a HD DVD-hez képest, emiatt szükségessé vált az úgynevezett „hard-coating” technológia kifejlesztése, amely egy speciálisan kemény védőréteg alkalmazását jelenti. A műsoros Blu-ray lemezek gyártásához teljesen új gépsorokat kellett a gyártó cégeknek beszerezniük, és mind a mai napig viszonylag magas selejtaránnyal üzemeltethetőek, ez szintén magasabb költséget eredményez a gyártás során – bár ez utóbbit a Blu-ray szövetség rendszeresen cáfolja.
Az interaktivitást biztosító platformok tekintetében is különböztek az elképzelések. A Blu-ray szövetség a Java-alapú BD-J platformot, míg a HD DVD a Microsoft iHD (napjainkban: HDi) platformját favorizálta és használta. A HDi használata egyszerűbb, egy komolyabb webfejlesztői tudás elég volt hozzá.
Az AACS másolásvédelmi rendszer nem sokáig bizonyult biztonságosnak, gyakorlatilag 2008 közepére az összes titkosító kulcs kikerült az Internetre, innentől kezdve már nem okozott gondot a kiadványok másolása. A kulcsok kiszivárgásának kezdetekor bevezetésre került a BD+ védelmi rendszer, amely akár együttesen is alkalmazható az AACS-sel. Természetesen ez a védelmi metódus sem úszta meg a törést, és a mai napig tart a versenyfutás a filmipar és a „rosszfiúk” között.
A HD DVD szakított a DVD korábbi régiókódos rendszerével, így a világ bármely táján megjelenő kiadvány lejátszható volt bármely lejátszón, korlátozás nélkül. A Blu-ray rendszer ezzel szemben 3 régióra osztotta fel a globális piacot, szintén a filmstúdiók nyomására, így biztosítva, hogy a különböző piacokra szánt kiadványok premierjének időpontját kontroll alatt tarthassák.
Az alkalmazható videoformátumok tekintetében a HD DVD volt rugalmasabb a kompatibilitás érdekében, támogatta az összes elterjedt HD felbontást (720p, 1080i és 1080p), valamint a DVD formátum felbontásait is (többek között: 720 x 576, 352 x 576, 352 x 288).
Érdekes kérdés, hogy mi történt volna, ha a HD DVD formátumot támogató Microsoft az igen sikeresnek bizonyult XBOX 360 konzolját beépített HD DVD meghajtóval dobta volna a piacra. Elképzelhető, hogy ezzel a lépéssel a Blu-ray lett volna a vesztes, a Microsoft azonban nem volt rászorítva erre a lépésre, így nem vállalta fel ennek jelentős pluszköltségét.
A kegyelemdöfést a HD DVD-nek 2008 januárjában a Warner Bros. Stúdió adta meg, amikor bejelentette, hogy hamarosan kizárólag a Blu-ray formátumot fogják támogatni. Ez a piacon dominóeffektust indított el, egyre többen követték a Warner Bros. példáját, és elfordultak a formátumtól, ez pedig végleg eldöntötte a küzdelmet.
A kárvallottak
Ennek a formátumháborúnak szokás szerint a vásárlók és a kis független filmstúdiók látták-látják a kárát. A formátumháború éveiben a nagy filmstúdiók igen kedvező licensz-feltételeket kaptak a Blu-ray szövetségtől a formátum hosszú távú támogatásáért cserébe. Ilyen kedvezményeket a kis filmstúdiók persze nem kaptak, hiszen a súlyuk nem jelentős a piacon. Nem véletlen, és nem csupán a gazdasági válságnak köszönhető, hogy a Blu-ray formátum nem úgy „muzsikál”, ahogy azt a Sony és a filmipar anno eltervezte. Bár a lejátszók egyre kedvezőbb áron érhetők el, a műsoros kiadványok ára továbbra is magas. Ennek jórészt nem a kiadók árképzése, hanem a tényleges gyártási és licensz költségek nagysága az oka.
A Blu-ray gyártás költségei
Mint mondtuk, a kereskedelmi forgalomba kerülő Blu-ray műsoros kiadványoknál kötelező az AACS másolásvédelem használata, enélkül a legtöbb készülék visszautasítja a lemez lejátszását. Az AACS technológia esetében van egy úgynevezett csatlakozási díj. Régebben ez egyszeri 3000 dollár volt, ezt 2009 közepén szintén lecsökkentették 500 dollárra, viszont ezt a díjat is évente kell fizetnie a kiadónak, a kiadványai számától függetlenül. Ezen túlmenően fizetni kell a „media key”-ért is, ez jelenleg a gyártás során nyomólemezenként, azaz glass masterenként 500 dollár. Végezetül pedig minden legyártott lemez után is kell AACS licenc díjat fizetni, ami 0,04 dollár/lemez. Ha a jogtulajdonos további másolásvédelmet, például a „BD+”-t is szeretné alkalmazni, az további plusz költség.
Ha példaként veszünk egy kis kiadót, amely mondjuk 2000 darabos példányszámban jelentet meg havonta 1 db kiadványt, akkor némi számolgatás után minimum 6-8 dollár/db gyártási költséget kapunk, és ebben még nincs benne az alkotóknak járó szerzői jogdíj, az authoring költsége, a kis- és nagykereskedelmi árrés, és az esetleges promóciós költségek. Mondanom sem kell, HD DVD esetében ennek az összegnek a töredékéből lehetett egy műsoros kiadványt legyártatni, és ez leginkább a magas licenszdíjakra vezethető vissza. Így a kis filmstúdiók nem tudnak piacképes áron HD kiadványt megjelentetni, számukra marad a normál DVD Video formátum, vagy az egyéb alternatív terjesztési lehetőségek (HDTV adók, IPTV rendszerek, egyéb letölthető, internetes terjesztés). Talán összeesküvés-elméletnek hangzik, de nem szabad elfelejteni, hogy a Sonynak, még ha áttételesen is, jelentős részesedése van a filmiparban, így pénzügyileg egyáltalán nem érdeke, hogy a kis filmstúdiók kedvezőbb költségekkel jelentethessenek meg Blu-ray kiadványokat. Ezzel nyilván ugyanígy van a többi nagy stúdió is, valószínűleg ez is szerepet játszott abban, hogy végül a Blu-ray mellé álltak. Félő, hogy hamarosan ugyanolyan csapdába fognak besétálni, mint amilyenben például a zeneipar már nyakig benne van.
Cikkünk második részében a HD formátumú tartalmak készítéséhez szükséges videokóderek és authoring szoftverek közül mutatunk be néhányat, valamint áttekintjük, hogyan készíthetünk házilag a Blu-ray eszközökön többségén lejátszható HD anyagokat.
bacsi.peter@broadcastsystems.hu