2016. április
Az idei áprilisi NAB-on széles szakmai közönség előtt tartották meg a „Future of Cinema Conference” találkozót, ahol szóba kerültek a legizgalmasabb témák, mint az UHD, a HDR (High Dynamic Range), a WCG (Wide Color Gamut), a VR (Virtual Reality és egyebek.
Az egyik „forró” téma a Lytro mozikamerája volt. Egyesek szerint a Lytro cég forradalmasítja, és teljesen új utakra viszi a filmkészítést (emellett az élő felvételeket természetes módon ötvözi a számítógépes grafikával).
A kamerakolosszus 2 m-nél hosszabb, és 755 megapixelt tud, 120 kép/s mellett. Az eddigi felfogástól teljesen eltérően ez az ún. Light Field kamera nemcsak a szín- és világosságértékeket érzékeli, hanem a fénysugarak irányát is – minden egyes pixel esetében. Az óriási információhalmaz azután természetes módon használható 3D látvány előállításához, továbbá az utómunka során változtatható az élesség, a mélységélesség a nézőpont, a képfrekvencia stb. A kamera működését egy rövid hírben nehéz lenne elmagyarázni, az érdeklődőknek javasoljuk a Lytro cég honlapján található blogokat: https://blog.lytro.com/
Mint már hírt adtunk róla a neves tajvani rendező, Ang Lee új filmet készít „Billy Lynn’s Long Halftime Walk” címmel, amelynek különlegessége, hogy 4K-ban és 3D-ben forgatják, HDR-rel (nagy dinamikatartomány) WCG-vel (széles színtartomány) és 120 kép/s képfrekvenciával. Ebből a filmből mutattak be 11 percnyi előzetest a NAB-on. A jelenlévők szerint a kép nem „moziszerű” a hagyományos fogalmaink szerint, viszont tiszta, éles és élethű, továbbá a valaha látott legjobb 3D megjelenítést nyújtja.
A fentieken kívül az UHD Forum megvizsgálta, hogy milyen irányokba érdemes fejleszteni az UHD és HDR megoldásokat 2016-ban.
A vita egyik eredménye az a javaslat, hogy a nem metaadat alapú megoldásokat kell előtérbe helyezni, mint a HLG10 és a PQ10. Ezek 10-bites implementációk, és a PQ10 tulajdonképpen a metaadat nélküli HDR10-essel azonos.