Epson QB1000
2025. január
Csaknem három éve, hogy az Epson LS12000-es, általunk is tesztelt házimozi-projektora megjelent, nemrégiben pedig piacra került a továbbfejlesztett QB1000-es, nagyobb fényerejű, és több finomításon átesett modell, amelyet most módunkban volt tesztelni. A tesztelt példány a „W” fehér változat volt.
Főbb gyári adatok
- Technológia: 3LCD
- Fénymodulátor chipek mérete: 0,74”
- Felbontás a vetítőernyőn: 3840 x 2160 pixel
- Maximális bemeneti felbontás: 4096 x 2160 pixel
- Fehér és színes fénykibocsátás: 3.300 lumen
- Fényforrás: lézer-foszfor
- Fényforrás élettartama: 20.000 óra (High/Medium/Eco)
- Felbontás: 4K PRO-UHD (4-irányú pixel-eltolással)
- LCD chip natív felbontása: Full HD
- Kontrasztarány (Dynamic Contrast funkcióval): 5 millió:1
- Natív kontrasztarány: 5000:1
- Objektív fókusztávolsága: 22,5 – 46,7 mm
- Zoom: 2,1x-es, motoros
- Élességállítás: motoros
- Lens shift: ± 96,3 % függőlegesen, ± 47,1 % vízszintesen, motoros
- Trapézkorrekció: kézi, ± 30° függőlegesen, ± 30° vízszintesen
- Vetítési arány: 1,35 – 2,84
- Színmélység: 10 bit
- HDR formátumok: HDR10, HDR10+, HLG
- HDR tone mapping: dinamikus
- Hálózati vezérlés: vezetékes LAN
- Működési zaj: 30/22 dBA (Normal/Eco mód)
- Méretek: 520 x 447 x 193 mm
- Tömeg: 12,8 kg
- Garancia: 5 év vagy 12.000 óra
Ezeket az adatokat az előd LS12000-es adataival összehasonlítva nagyon sok egyezést látunk. A chipméret, a felbontás, az optikai adatok és sok minden más ugyanolyan értékeket mutat, Még a méretek is pontosan megegyeznek, bár a súlyban van egy csekély, 10 dkg-os eltérés, talán a beépített elektronika újdonságainak köszönhetően.
Inkább arra fogunk fókuszálni, hogy miben tér el, illetve miben tud többet a QB1000-es az elődnél!
Design, csatlakozók, kezelés
A külső kivitel teljesen megegyezik az LS12000-ével, az egyetlen észrevehető apró különbség, hogy az objektívfészekben a díszgyűrű nem ezüst, hanem arany színű. A csatlakozók szintén ugyanazok, még a portok verziószáma is azonos: a két HDMI port 2.1-es, és az egyik az ARC-t is tudja (Audio Return Channel).
A QB1000-es távvezérlője szintén azonos az előd távvezérlőjével. A kezelésben sincs semmilyen lényeges eltérés, a projektor hátoldalán, a csatlakozók alatt található néhány nyomógombbal is kezelhetjük a projektort, bár ez kissé kényelmetlen.
Olvasóinkat bizonyára nem lepi meg, hogy az OSD menüszerkezet is hasonló az LS12000-eséhez, bár az almenükben és azok alpontjaiban már találkozunk néhány apró eltéréssel. A Color Mode (Színmód) alatt nem öt, hanem négy lehetőséget találunk:
Az elődben van egy Bright Cinema opció is, amelyre a jóval nagyobb fényerejű QB1000-esnél nincs szükség. A gammát – sok más házimozi-projektortól eltérően – itt is kilenc ponton finomhangolhatjuk:
Van egy érdekes új lehetőség a QB1000-esben, amellyel az Epson korábbi projektoraiban egyáltalán nem találkoztunk, éspedig a színhomogenitás finom állítása a vászon felületén.
Az egyéb kisebb-nagyobb eltéréseket – amelyek közül talán a legfontosabb a dinamikus tone mapping –, és minden más tudnivalót részletesen ismertet a https://files.support.epson.com/docid/cpd6/cpd64535.pdf linken elérhető 179 oldalas használati útmutató.
Fényerő, kontraszt SDR-ben és HDR-ben
A projektor vizsgálata és kalibrálása a házimozi-rajongók számára biztosan ismerős DreamCinema egyik házimozi-szobájában történt. Ebben a helyiségben 1.0 nyereségű Screen Research SolidPix vászon található, a mérete 265 x 149 cm.
Ebben a képméretben, 70%-os intenzitású lézerfény mellett (ez tartozott a kalibrált állapothoz) és SDR módban a mért fehérszint 90,97 nit (kb. 27 footlambert), a feketeszint pedig 0,0212 nit volt. Ezekből kiszámítható a kalibrált on/off kontraszt, amely így kb. 4300:1-re adódott.
HDR-ben a lézerfény-kibocsájtást 100%-ra emelve, kalibrálás után a kapott fehérszint 137,47 nit (kb. 40 footlambert), a feketeszint 0,0335 nit, így az on/off kontraszt kb. 4100:1. A feketeszint, illetve az on/off kontraszt a házimoziban az egyik legfontosabb jellemző, és a QB1000 jól teljesített még akkor is, ha a konkurens cégek néhány, kétszer-háromszor vagy még többször drágább modellje kontrasztban némileg jobban teljesít. A 4000:1-nél nagyobb kontraszt ebben az árfekvésben nagyon jónak számít.
A mért fénysűrűség – ha most a HDR-t tekintjük a 100%-os lézerfényerő mellett – és a felület nagysága kiadja a vászonról visszavert teljes fényáramot, ami 1706 lumenre adódik. Bekalibrált állapotban tehát ekkora a projektorból kilépő fényáram. Az, hogy ez jócskán kisebb a maximális fényáramnál, egyáltalán nem szokatlan, mivel minden gyártó a legfényesebb, gyakran feltűnően sok zöld komponenst tartalmazó beállításban mérhető abszolút maximum fényáramot adja meg a specifikációban – esetünkben ez a Dinamikus színmód. Házimozi-vetítéshez azonban (sötét helyiségben) ez a beállítás nem használható.
Hozzátehetjük, hogy a vászon szélességét 2,65 méterről 3,5 méterre növelve (ez a felület nagyságában több, mint 1,7-szeres növelést jelent) kalibrált állapotban a fénysűrűség még mindig kb. 80 nit (kb. 23 footlambert) lesz, ami elegendő a zavartalan nézési élményhez egy moziszobában.
Jelfeldolgozás és HDR
Míg az LS12000-ben az Epson a ZX nevű videoprocesszort építette be, a „Q” sorozatú projektorok, köztük tesztünk tárgya, a továbbfejlesztett QZX processzort kapták meg. Ez a processzor a valós idejű szín- és kontrasztkezelésen, a frame interpoláción, a HDR kezelésén és a felbontás felskálázásán túl lehetővé tette a dinamikus tone-mapping-et a HDR tartalmak esetében. Az elődhöz képet megnövelt fényerő mellett ez a QB1000 másik tulajdonsága, amely nagy továbblépést jelent.
Kalibrált színjellemzők SDR-ben és HDR-ben
A projektort természetesen a szokásos módon kalibráltuk. Először a szürkeskálát és a gammát, utána pedig a projektor CMS-ét használva, a színtér pontjait állítottuk be, illetve kíséreltük meg elérni az optimumot, SDR-ben és HDR-ben is.
Az SDR-ben elért eredmények:
Felső ábra: a színegyensúlyt rendkívül pontosan sikerült beállítani, a hiba mélyen a ΔE = 1 alatt van, egyetlen pontot (90%) kivéve, ahol pontosan 1 az értéke. A gamma eltérése szintén elfogadható a Rec.709 szabvány szerinti 2,4-es értékektől, itt is a 90%-os fehérnél van egy kicsi változás. Alsó ábra: a 20%-onként növekvő telítettségű belső színpontok a Rec.709-es színtérben. A telített kék és piros alapszínek (és ebből következően a telített bíbor színek) térnek el kissé a referenciától
HDR-ben még a legkiválóbb projektorok sem tudnak tökéletesen teljesíteni, a bemeneti jel növekedésével tipikusan a 0…1023, illetve 64....940 kódérték-tartomány alsó 50-70% fölötti részéhez tartozó „fehéreket” (a világos tartomány részleteit) nem tudják megkülönböztetni a már emlegetett tone-mapping nélkül. Ez egyébként így van minden olyan kijelző esetében, amelynek maximális fénysűrűsége nem éri el a 10.000 nitet (kivétel ezalól a műsorszórásra szabott HLG szabvány). A HDR tehát ebből a szempontból nem a projektorok „barátja”. Természetesen minden mai házimozi-projektor tudja értelmezni a HDR jelet és a tone-mapping algoritmus is működik bennük, amikor HDR képet kell megjkeleníteni. Ez így van a QB1000-es esetében is, és jó hír az, hogy a Q sorozatú Epson házimozi-projektorokban megjelent az extrém gyors jelfeldolgozást igénylő dinamikus tone-mapping, amelyről fentebb már beszéltünk. Az elektro-optikai átviteli függvény és fénysűrűség menete a mérések szerint HDR10-ben a következő volt:
A PQ EOTF (a HDR10 és HDR10+ „gammája”) és a fénysűrűség mért görbéje egy széles roll off-fal, azaz kifutási szakasszal közelíti a referencia-karakterisztikák maximális fénysűrűség által határolt szakaszát. A roll off előnye ez esetben az, hogy messze a töréspont fölötti tartományban is megkülönböztethetők részletek, hátránya, hogy a töréspont alatti tartományban viszont kisebb a fényerő, mint kellene. Azonban ez egy elfogadható kompromisszum
A HDR „aranyszabványa” (a Dolby Vision szabványa) szerint az ideális színtartomány a Rec.2020, amely lényegesen nagyobb a DCI-P3 színterénél is, márpedig a projektorok többsége, így a tesztelt projektorunk is, a P3 referenciát csupán közelíti (HDR10-ben a DCI-P3 színtér 90%-át illik lefedni). A következő ábra az u’v’ színdiagramon mutatja a Rec.2020 színháromszöget, ezen belül pedig a DCI-P3 szaturációs pontok pozícióját. Látható, hogy itt a telített zöld-cián-kék tartományban van számottevő deficit, egyébként a színek rendben vannak:
Végül a HDR filmek megtekintése messze jobb szubjektív élményt hozott, mint amit a szigorú mérések alapján gondolnánk. Általános tapasztalat, hogy a filmkockák túlnyomó többségén sokkal több, viszonylag kevésbé telített szín fordul elő, mint maximális telítettségű szín. SDR-ben minden szempontból kifogástalan képet kapunk.
Összegzés
Az Epson ezzel a projektorral – és még nagyobb teljesítményű társaival, a QL3000-es és QL7000-es modellel – megcélozta a prémium kategóriát. A QB1000 az előd LS12000-hez képest komoly javulást hozott a HDR tone-mapping minőségében, és az elérhető maximális fényerőben. Kontrasztarányban is jobban teljesít a QB1000, és valóban: a 3LCD projektorok világában nemigen találkozunk hasonlóan jó kontrasztértékekkel.
A QB1000 jelenlegi bruttó fogyasztói ára a hazai kínálatban kb. 2.400 000 Ft.
Értékelés
Ami tetszett
- Nagy fényerejű lézerfényforrás
- Dinamikus HDR tone-mapping
- Az objektív funkciói motorosan állíthatók
- 4K felbontás 120 Hz frissítési frekvencia mellett
- Alacsony működési zaj
- A konkurensekhez képest kedvező ár
Ami kevésbé tetszett
- Ugyanazon képi módot választva nincs külön memóriahely az SDR és a HDR beállítások számára
- Az elődhöz képest magasra pozícionált ár
N.Á.