Acer Z650
2016. június
Az Acer 2015-ben ráerősített a már régen ismert gamer sorozat, a Predator fejlesztésére. Az egyedi és egységes formatervezésű, félelmetes gyors asztali PC-k, notebookok, monitorok és egy tablet után a cég még tavaly ősszel egy projektorral, a Z650-essel egészítette ki a Predator családot, emellett hamarosan kijön egy még komolyabb gép, a Z850. Most a Z650-est volt alkalmunk közelebbről megvizsgálni.
Design, fő jellemzők
Természetesen a Predator család „védjegyét” jelentő piros-fekete külső a projektornak is jellegzetessége, és az az érzésem, hogy aki egy Predator PC-vel vagy notebookkal már játszott egy monitoron, és sokkal nagy képet szeretne, az vonzónak fogja találni a Z650 külsejét.
A készülék valójában egy „mindenes” projektor, mozizásra (3D-ben is) és TV-nézésre is szánta gyártója, de elsődleges rendeltetése a játékosok kiszolgálása, és az Acer sokat tett érte, hogy erre a célra megfeleljen. Szerencsés dolog, hogy az egychipes DLP technológia eleve lehetővé teszi a gyorsaságot a megjelenítésben, az „input lag” ezeknél a projektoroknál a lehető legkisebb (néhány LCoS típust leszámítva).
A Z650-es közelről vetít nagy képet (short throw típus), ami ez esetben konkrétan azt jelenti, hogy 2-2,2 m széles képet kb. 1,5 m-ről képes vetíteni. Az objektív ennek megfelelően nagylátószögű, amit nem könnyű elkészíteni leképezési hibák nélkül. Az Acer jól veszi ezt az akadályt, az adott kategóriában és a Full HD felbontás követelményeit is teljesítve megfelel a követelményeknek. Geometriai torzítást nem észleltünk, de ha lenne is (a pontatlan elhelyezés miatt), digitálisan külön-külön korrigálható a kép négy sarkában. A pici kromatikus aberráció is csak a vászonhoz egészen közel állva észrevehető a kép sarkaiban.
De nézzük, mit kínál a készülék adatlapja! A Full HD felbontást már említettük, ez ma már szinte magától értetődő. A fényerő 2200 (Eco módban 1760) ANSI lumen, a dinamikus kontraszt pedig 20.000:1-re van specifikálva. Az objektív zoomja 1,1-es átfogású, ami nem nagy, de azért némi mozgásteret ad az elhelyezéskor. Lens shift ebben a projektorkategórában nem elvárható, a digitális trapézkorrekció plusz/mínusz 30 fok.
A lámpa élettartamára az Acer 3000/4000/6000 órát (Standard/Eco/ExtremeEco mód) ad meg.
Hangban két extrát is kínál a készülék. Az egyik a beépített 2 db 10 W-os hangszórók nyújtotta DTS hangzás, ami külső hangrendszer híján elfogadható teljesítmény, emellett pedig, ha történetesen Bluetooth-os külső hangrendszerünk van, a projektor képes vezeték nélkül kiküldeni a hangot. Ez egy játékra szánt projektornál nem elhanyagolható szempont.
A működési zajra vonatkozóan az adatlapon 33/30 dB (Standard/Eco) olvasható.
A távvezérlőről is illik egy-két szót ejteni, mert minimalista kivitele és a fekete-szürke-piros színvilág (egyetlen sárga gombbal színesítve) tökéletesen passzol a projektorhoz. Mondjuk a kivilágítás lehetősége nem ártott volna neki. A kis számú, de praktikus gomb a fontosabb funkciókat elérhetővé teszi anélkül, hogy a menü lelkivilágába mélyen be kéne hatolnunk.
A projektor csatlakozófelülete (hátlapja) a manapság standardnak mondható csatlakozókkal van felszerelve: 2 db HDMI (az egyik MHL-kompatibilis), egy VGA be és egy VGA ki (monitor), a hagyományos analóg videobemenetek (komponens, kompozit, S-Video), amelyeket manapság már nemigen használunk, audio be- és kimenet (ezek viszont fontosak), két USB port (az USB-A 5 V tápfeszültséget ad ki, a mini-USB pedig szervizcélokra való), végül az elmaradhatatlan RS232 vezérlőport.
A Z650-esnek (miként az Acer néhány más típusának is) van egy plusz rejtett HDMI portja is, amely a tető eltávolítása után hozzáférhető. Ide egy vezeték nélküli MHL átvitelre alkalmas dongle csatlakoztató – pl. az Acer WirelessHD típusa vagy a Chromcast dongle –, és így a vezeték nélküli átvitelhez nem kell „elhasználni” a két külső HDMI bemenet egyikét. Sőt a belső rekeszben, ahová a dongle-t betesszük, 5 V tápfeszültséggel is elláthatjuk (sőt, adott esetben el is kell látnunk) egy micro-USB csatlakozón keresztül.
Menü, gyári beállítások
Amit a hagyományos felépítésű Acer menürendszerből érdemes kiemelni, az az utóbbi évek „mindenes” és házimozi- projektoraiból már ismert beépített kétpontos színegyensúly-beállító (színhőmérséklet-menedzselő), illetve komplett CMS (színmenedzselő) rendszer. Ezekkel már bizonyos határok között egészen jól megközelíthető (persze készüléke válogatja) a D65 fehérpont a teljes szürkeskálán, illetve a szabványos Rec.709/sRGB színtartomány, beleértve a színpontok korrekt pozícióját is.
A Dynamic Black (dinamikus kontraszt) bekapcsolásával a kontraszt jócskán javítható, de ez a játék üzemmódokban eleve hatástalanítva van. Filmek vetítésekor jól jöhet, de számolni kell azzal, hogy a gammát a legtöbbször „ugrándozóvá” teszi a jelszint változásakor (ami természetesen pillanatról pillanatra megtörténik).
Az Acer tervezői ezúttal nem fukarkodtak a gyári presetekkel. Ha jól számoltam, kilenc ilyen beállítás van, plusz egy User (egyéni, tetszés szerinti) beállítás. Ez utóbbiból elkelne több is, hiszen ha mondjuk játékhoz beállítunk egy egyedi módot, akkor ugyanezt már nem tehetjük meg a mozizáshoz, kivéve, ha egy hosszú listát készítünk a beállított paraméterekről, amelyeket átállás esetén újólag be kell állítanunk. Ez az egyik, immár régen emlegetett gyenge pontja az Acer projektorainak, a másik a menürendszer azon tulajdonsága, hogy egy-egy kiválasztott almenü, illetve menüpont, amikor beállításra kerül sor, néhány másodperc múlva (ameddig figyeljük a hatást a képen) nyomtalanul eltűnik. Ilyenkor több lépesben újra az illető menüpontra kell navigálnunk (ha nem érhető el közvetlenül a távvezérlőről), ami fölöttébb idegesítő.
Aki persze nem akar kalibrálni vagy színhőmérsékletet, esetleg fekete- és fehérszintet állítani, hanem megfelel neki a kilenc preset egyike, annak nem zavaró a menü fenti tulajdonsága. Soroljuk fel végre, hogy milyen gyári képi módjai vannak a Z650-nek: Bright, Standard, sRGB, Movie, Dark Cinema, Auto Game, FSP Dark, FSP Bright és Sport.
A Bright mód (amelyben a projektor fényereje és kontrasztja a legnagyobb) szokás szerint teljesen használhatatlan, mint azt már elég sok projektor tesztjében mérési adatokkal alátámasztottuk, de szemmel is azonnal látható a kellemetlen zöld elszíneződés.
Az összes többi módban a színhőmérséklet „gyárilag” vörösbe hajlik (kb. 5600 és 5900 K között van), de ezt természetesen a menüben módosíthatjuk, leginkább a színhőmérséklet User pontjában – itt állítható az alapszínek aránya az alsó és a felső tartományban.
A gamma két gyári módban (Standard és sRGB) majdnem tökéletes, úgyhogy amikor mozinézésre kalibrálunk, ezek egyikéből érdemes kiindulni. A színpontokat tekintve a Movie mód a legpontosabb, de sajnos a gamma 2,5 és 1,6 között változik a 10% és 90% közötti tartományban. A színtartomány egyébként minden módban egy picit kisebb a szabványosnál, de ez szempontként csak a mozizásnál kerül előtérbe. A tapasztalat szerint az egychipes DLP projektoroknál ezen általában (ebben az árkategóriában) nemigen lehet úgy korrigálni, hogy az alapszínek pontosan a helyükre kerüljenek. A későbbi kalibrálásnál a Standard módból indultunk ki:
Standard gyári módban a kép kicsit meleg (5906 K), a gamma gyakorlatilag tökéletes (2,18), a színpontok helyzete némileg pontatlan. A fekete háromszög a referenciapontokat, a fehér háromszög – amely a projektor tényleges színtartományát határolja az adott módban – a mért pontokat köti össze. A luminanciaértékek szintén pontatlanok
Ami a játékot illeti, a fentiek szerint a projektor ehhez az Auto Game, az FSP Dark és az FSP Bright módot kínálja fel, de a tapasztalat szerint a Sport mód is jól használható (sőt, furcsa módon, a mért input lag ebben a módban a legkisebb). A szín- és színhőmérséklet-beállítások a játékosok számára sokkal kevésbé fontosak – legalábbis bizonyos határok között –, mint a mozgás kezelése és a már többször említett „input lag”. Az input lag nagyban függ a kiválasztott üzemmódtól, emellett a „képjavító” vagy „mozgásjavító” funkciók bekapcsolása nagyot ronthat rajta.
Emlékeztetőül: az input lag az a késleltetési idő, ami a grafikus kártya kimeneti jele és a kép tényleges megjelenése között jelentkezik. 60 Hz-es képfrekvenciát feltételezve, egy képkocka időtartama 16,7 ms. A kiváló, gyakorlott játékosokat a két képkockányi, kb. 33 ms input lag még nem zavarja, tehát ez alatt lehet a megjelenítőt „kiválónak” vagy „jónak” minősíteni. A 2-3 kocka késleltetés még átlagos játékosoknak tökéletesen megfelel, efölött „elfogadható” (kb. 60 ms-ig) vagy „gyenge” (kb. 60 ms fölött) a minősítés. A nem túl gyakran játszó „koca” játékosoknak – mint amilyen pl. én vagyok – még az 50-60 ms körüli input lag sem zavaró.
Játék és mozizás
A három dedikált game mód nevében a jelzők a képtartalomhoz való igazodásra vonatkoznak (nem pedig a környezeti fényviszonyokra, ha esetleg valaki ezt gondolná). Tehát az „Auto” itt azt jelenti, hogy a projektor néhány képi jellemzőt tekintve automatikusan követi a képtartalom változásait. A „Dark” természetesen arra utal, hogy a sötét képekben gazdagabb játékoknál könnyebbé teszi a szereplők és tárgyak megkülönböztetését, több részletet mutat meg a játékosnak, míg a „Bright” mód kontrasztban és színtelítettségben igazodik a világosabb képtartalomhoz. Az FPS a gamerek körében közismert fogalom: First Person Shooter. Ezek azok a nagyon gyors játékok, ahol minden a gamer szemszögéből látszik.
A Z650-nel – már pusztán csak azért is, mert egy monitorhoz képest óriási képfelületről van szó – nagy élmény volt játszani, persze ehhez az is kellett, hogy a fentebb taglalt késleltetés legalább a „jó” minősítést kiérdemelje. Az input lag-et a „klasszikus” módszerrel mértük, amelynek ugyan eredendően van egy pontatlansága (szisztematikus hiba), de tájékozódásra elég jól alkalmas. A mérés kiindulópontja, hogy a hagyományos CRT monitoroknak praktikusan nulla az input lag-je (max. néhány mikroszekundum, ami három nagyságrenddel kisebb a mai projektorok vagy monitorok input lag-jénél). Így ha a PC-re telepített stopper-szoftver képét kiadjuk a projektorra és egy CRT monitorra, amely ugyanolyan frissítési frekvenciával fut, mint a projektor, egy adott pillanatban a két kijelző nem ugyanazt az időt fogja mutatni. Megfelelő záridővel egyidejűleg lefényképezve a vásznat és a CRT monitort, meghatározható a különbség, ami maga az input lag (plusz a válaszidő az LCD projektorok és monitorok esetében).
A szisztematikus pontatlanságot az okozza, hogy a CRT monitor és a projektor vertikális szinkronjele nem „fut együtt” (vagyis nincs egymáshoz kötve), emiatt szokásosan néhány ms-nyi (de pontosan megjósolhatatlan) mérési hiba keletkezhet. Persze ez számít, de mivel a legtöbb projektor input lag-je 20-30 ms fölött van, tájékoztató jelleggel elfogadható a mérés eredménye. Mi ezt a módszert használtuk az input lag meghatározására.
A Z650-esnél a három game módban az input lag 30 és 40 ms között volt, de nagy meglepetésre a Sport módban (amelyet csak kíváncsiságból mértünk meg) 10 és 20 ms közé tehető a késleltetés.
A projektor másik fontos előnye a játékra való alkalmasság szemszögéből, hogy 120 Hz frissítési frekvenciával is működik, igaz, hogy ezt a „kisebb” HD felbontáson (1280 x 720 pixel) tudja, Full HD-ben nem hajlandó rá.
A 120 Hz képfrissítési frekvenciát ezen a VGA kártya-vezérlőpulton lehetett beállítani 1280 x 720 pixel felbontás mellett. Full HD-ben nem lehet 60 Hz fölé menni
Néhány, nálam tapasztaltabb játékos ismerősömet megkértem a projektor kipróbálására és szubjektív értékelésére, régebbi és újabb PC játékokkal (Divinity: Original Sin, Raise of the Tomb Raider, Batman Arkham Night stb.). A projektor késleltetési idejét egyikük sem érzékelte zavarónak, még a legújabb, gyors játékoknál sem, a gyors mozgásoknál azonban észrevehető némi mozgáselmosódás, ami lehetne kisebb.
Rátérve a mozizásra, néhány sokszor látott Blu-ray film megjelenítésének szubjektív értékelése után az erre alkalmasnak látszó különböző üzemmódokban (Movie, Dark Cinema, Standard, sRGB), azzal próbálkoztunk, hogy a további vizsgálathoz kiválasztott Standard módban – lásd a fentebbi ábrákat – amúgy egészen elfogadható elsődleges alapszíneket (R, G, B) és a kevésbé pontos másodlagos színeket (C, M, Y), továbbá a színhőmérsékletet és luminanciaértékeket minél inkább közelítsük a Rec. 709 szerinti referenciához. A gammával nem volt különösebb tennivaló, mert az ebben az üzemmódban (és ezen kívül csak az sRGB módban) nagyon közeli a 2,2-hez, és a 10-90%-os tartományban nem is ingadozik különösebben.
Mivel a projektornak vannak eszközei a színhőmérséklet és a szürkeskála állításához, továbbá teljes CMS-e a színek állításához, megkíséreltük a kalibrációt. Az eredményt az alábbi ábrák mutatják:
A kalibrációval a fehérpontot és másodlagos színeket nagyjából sikerült a helyükre tenni, de a vörös és főképp a zöld alapszín „nem hagyta magát”, mert a szaturáció és színezet beállítása egymást befolyásolta kedvezőtlenül. A színezet szerint közelítőleg beállított pontok kisebb telítettségűek, így összességében a színtartomány valamivel kisebb lett. A luminanciaértékek ugyan jobbak lettek, de közel sem pontosak.
A kalibráció utáni újabb szubjektív összehasonlítással arra jutottunk, hogy érdemesebb megmaradni valamelyik, szemre kellemes presetnél (esetleg módosított színhőmérséklettel, de a CMS használata nélkül). Végtére is, ha megnézzük a kalibrálás előtti ábrákat, a színtartomány nem tér el drámaian a referenciától, a gamma rendben van, az alacsony színhőmérsékletet pedig tudjuk ízlés szerint módosítani.
Az Acer jónéhány más házimozi- és mindenes projektorához hasonlóan a Z650 is kiválóan megfelel a különféle 3D videoformátumok DLP Link 3D megjelenítésére, de szükség esetén együttműködik az nvidia 3D Vision rendszerével is.
Mi egyszerűen egy 3D Blu-ray lejátszóról, Frame Packing formátumú 3D jellel hajtottuk meg a projektort a HDMI 1.4 bemeneten. A 3D megjelenítés az adott kategóriában hibátlannak mondható, ghosting-mentes, a fényerő kielégítő a viszonylag nagy 2D fényerőnek köszönhetően. A projektorhoz két pár DLP Link szemüveget mellékel a gyártó, árban foglalt tartozékként. Menüből választható a „triple flash” 144 Hz-es vagy a „double flash” 96 Hz-es 3D megjelenítés – ez utóbbi arra az esetre, ha csak olyan szemüvegünk lenne, amelyik nem tudja a 144 Hz-et.
Egy képkocka a Guardians of the Galaxy (A galaxis őrzői) c. film 3D változatából a 3D szemüvegen keresztül lefényképezve
Mért fényerő- és kontrasztértékek
Néhány gyári beállítás mért fényereje (Standard módban):
Bright: 1860 lumen
Standard: 1410 lumen
Movie: 1300 lumen
Game Auto: 1220 lumen
Eco beállításban ezek az értékek kb. 26-28%-kal csökkennek az összes képi módban.
A maximális natív kontrasztarány Bright üzemmódban volt mérhető, értéke 2150:1.
Bekapcsolt Dynamic Black mellett ez felmegy 7880:1-re, ami ugyan nem 20.000:1, de így is szép eredmény. Kár, hogy az összes Game módban a Dynamic Black eleve le van tiltva, de ez indokolt. Az input lag ugyanis tetemesen megnőne, ha be lehetne kapcsolni.
A kalibrált fényerő Standard módban 1196 lumen, a kalibrált kontraszt pedig az 1-chipes DLP projektoroknál megszokottnál némileg nagyobb, 1844:1.
Összegzés
A Z650 Predator megjelenése előtt is előfordult olykor, hogy egy-egy gyártó játékra javasolt projektort hozott ki, de úgy tűnik, hogy ezzel a készülékkel az Acer tudatosan létrehozta a „gamer projektor” kategóriát, méghozzá egy PC-ket, notebookokat, monitorokat és egyelőre egy tabletet tartalmazó család tagjaként, nagyon megnyerő és a többi komponenshez illeszkedő külsővel.
Vizsgálódásunk alapján ebben a szerepkörben állja a sarat a készülék, a kritikus vagy fontos paraméterek – mint az input lag vagy a 120 Hz-re is beállítható frissítési frekvencia – megfelelnek az elvárásoknak. A gyors mozgásoknál észlelhető csekély élességvesztés. A fényerő bőven elég egy 2,4 m széles vászonhoz, a kontrasztarány pedig – ha nem is kiemelkedő – a kategória átlagánál jobb.
Házimozi-projektorként a gyári beállításokon kissé pontatlan, de színvilága élvezhető, némi odafigyeléssel finomíthatunk rajta. Kalibrálása – mint sok más társáé ebben a kategóriában – problematikus, mert a három színjellemző (színezet, telítettség, világosság) nem változtatható egymástól függetlenül, de mint utaltunk rá, a Standard, az sRGB vagy a Movie gyári beállításban egészen elfogadható moziképet látunk.
3D-ben a Z650-es is tudja a 144 Hz-es triple flash megjelenítést, a mellékelt DLP Link szemüvegek szintén alkalmasak erre.
A Z650-est az Acer magyarországi képviseletétől kaptuk meg tesztelésre. Bruttó fogyasztó ára az Acer márkaboltjában jelenleg 339.900 Ft.
Értékelés
Ami tetszett
Fiatalos, merész design
Kis vetítési távolság optikai hibák nélkül
Viszonylag jó színvilág a fontos gyári beállításokban
Kiváló DLP Link 3D megjelenítés (144 Hz-es triple flash)
Belső „fészek” vezeték nélküli HDMI dongle csatlakoztatásához
Bluetooth funkció külső hangrendszer vezeték nélküli csatlakoztatáshoz
Jó input lag
1280 x 720-as felbontás mellett 120 Hz-re is beállítható a játékhoz (HDMI bemenetről)
Ami kevésbé tetszett
A kívánatosnál nagyobb működési zaj
A távvezérlő nem világítható ki
A kalibráció nem igazán javít az egyébként elfogadható színvisszaadáson (kivéve a színhőmérsékletet)
A menükezelés kényelmetlenségei (krónikus „betegség” a cég többi projektoránál is)
Főbb gyári adatok
Technológia: 1-chipes DLP, DarkChip 3 DMD
Natív felbontás: Full HD
Fényerő: 2200/1760 lumen (Standard/Eco mód)
Dinamikus kontraszt: 20.000:1
Optikai zoomtartomány: 1,1x
Lámpa élettartama: 3000/4000/6000 óra (Standard/Eco/Extreme Eco mód)
Működési zaj: 33/30 dB (Standard/Eco mód)
Méretek: 357 x 241 x 98 mm
Tömeg: 3,4 kg
Nagy Á.