Acer Nitro G550
2019. november
A korábbi Acer Predator gaming projektorok után most a Nitro kategóriában rukkolt elő a cég egy új modellel, a Nitro G550-essel. Kíváncsian vettük kézbe a kompakt, könnyen hordozható, és nagy fényerőt kínáló projektort.
Föbb gyári adatok
- Technológia: 1-chipes DLP, DarkChip 3 DMD
- Natív felbontás: Full HD
- Maximális felbontás: 4K-UHD (3840 x 2160)
- Fényerő: 2200 lumen (Standard mód)
- Dinamikus kontraszt: 10.000:1
- Optikai zoomtartomány: 1,3x
- Digitális zoomtartomány: 2x
- Vetítési arány: 1,21:1 – 1,59:1
- Vetítési távolság: 1 m – 8,04 m
- Lámpa élettartama: 3500/10000/12000 óra (Normal/Eco/ExtremeEco mód)
- Beépített hangszóró: 10 W (mono)
- Működési zaj: 33/30 dB (Standard/Eco mód)
- Méretek: 313 x 272,4 x 110,7 mm
- Tömeg: 3,1 kg
Barátkozás
Az Acernél bevált szögletes formát az teszi „színesebbé”, hogy a fekete projektor piros díszítést kapott két helyen is: elöl, az objektív körül egy gyűrű formájában, és kissé hátrább, a készülék tetején látható zoomszabályzón:
A specifikáció szerinti elég nagy fényerő (2200 lumen) – amely persze a legfényesebb üzemmódban értendő, és amelyet meg fogunk mérni – az 1,3x-os optikai zoom és a viszonylag hosszú lámpa-élettartam (különösen Eco vagy ExtremeEco lámpamódban) ígéretes adatok.
Tudjuk még azt is a Nitro G550-ösről, hogy Full HD felbontás mellett képes a 120 Hz-es frissítésre, ami igencsak jól jön a nagy fps-sel pörgetett játékokhoz. Ennek jótékony hatását külön fogjuk vizsgálni, most csak egy, a gyártótól kölcsönvett képet mutatunk be, amely persze kissé túlozza a 120 Hz szerepét a mozgáselmosódás csökkentésében. A mozgáselmosódás azonban a valóságban is látványosan csökken, ha 60 Hz helyett 120 Hz a frissítés, és persze a meghajtó CPU/GPU magas fps-en tudja tolni a játékot.
A 120 Hz frissítés látványosan csökkentheti a motion blurt (kép: Acer)
Csatlakozók, távvezérlő
Nézzük, milyen be- és kimeneti lehetőségekkel látták el a G550-est a tervezői! A hátlapra pillantva rögtön látszik, hogy nem takarékoskodtak a csatlakozókkal. A két HDMI port egyike HDCP 2.2-kompatilis, a másikra pedig okoseszközünk nagyfelbontású képét tudja fogadni (MHL = Molbile High-definition Link). Mindkét HDMI port 2.0-ás verziójú.
Analóg képjel-bemenetből (VGA IN) kettőt is kapott a projektor, de van egy VGA OUT kimeneti csatlakozó is, amelyről pl. egy monitorra hurkolhatjuk a VGA bemenet jelét. Megtalálhatók még: a kötelező RS232 vezérlőport, egy kompozit videobemenet, két hangbemenet és egy hangkimenet 3,5 mm-es jack hüvelyekkel. Végül, ha nem a projektor DLP Link 3D rendszerét használjuk a 3D megjelenítéshez (DLP Link szemüveggel), hanem a VESA 3D-nek megfelelő aktív szemüveget, akkor a szinkronjeladót a 3D SYNC hüvelyhez kell csatlakoztatnunk.
Megjegyzendő, hogy a projektor ugyan Full HD natív felbontású, de a HDMI bemeneteken tudja fogadni a 4K-UHD jelet is, akkor azonban a frissítés 30 Hz-es lesz, és természetesen a vásznon Full HD-ben (és nagyjából sRGB/Rec.709 színterjedelemben) jelenik meg a kép. Mégis nagy pozitívumnak mondhatjuk a 4K-UHD jel fogadását, mert van a készüléknek egy különlegesnek mondható üzemmódja, a User3HDR, amelyben a kép a helyes „gammával” (PQ EOTF) jelenik meg. Bár a dinamika és a színtér kisebb, mint amit mondjuk a szabványos HDR10 igényelne, a 4K-UHD HDR kép is fogyaszthatóan fog megjeleni ebben az üzemmódban (egyébként a hagyományos gammával élvezhetetlen lenne). A menüben néhány tétel kiszürkül, de a projektor a lehetséges maximumot hozza ki magából.
A User3HDR módban (amely valójában gyári preset) nézhetünk meg UHD HDR videókat/filmeket – Full HD felbontásban és Rec.709 színterjedelemben
A kézre álló távvezérlő elsődlegesen a menüben való navigációra, az opciók kiválasztására és az OSD szabályzók kezelésére szolgál, de jópár gomb van rajta, amelyekkel pl. a jelforrást, a képi módot, a 3D üzemmódot stb. közvetlenül kiválaszthatjuk.
Az OSD menürendszer
Hasonlít a szokásos Acer menüstruktúrához, de több újdonság is van benne. Mindjárt az első (Color) almenüben feltűnik, hogy nem a színmód kiválasztása van a felső sorban, hanem a LumiSense menüpont. Rendeltetése, hogy a projektor fényerejét a környezeti megvilágításhoz igazítsa, ezt Normal vagy Boost állásban teszi. De ez nem minden! A harmadik opció a Dynamic Black, ami tulajdonképpen a dinamikus kontrasztnak felel meg. Ez a képtartalomtól függőn sötétíti-világosítja a képet, azaz kvázi kontrasztnövelő hatású, de az igazi az lenne, ha a projektornak enélkül lenne nagy kontrasztja. Ez persze inkább a filmeknél, mint a játéknál kiemelkedő fontosságú.
A Color almenü. Ha nem User1 vagy User2 módban vagyunk, akkor a gyári preseteken a kiszürkített jellemzőket nem változtathatjuk. A kép a gyári default Standard módhoz tartozó értékeket mutatja
A második pont a BlueLightShield (kékfény-csökkentés), ami mutatja, hogy a kijelzőknél egyre inkább előtérbe kerül a szem kímélése, ami több órás játéknál pl. nagyon fontos lehet.
Egyébként a Color almenüben elérhető képi módoknak (Display Mode) még a felsorolása is nagyon hosszú lenne, csak a fontosabbak említjük: Bright (legnagyobb fényerő, de zöldes kép), Standard, sRGB, Rec.709, Movie, Game Auto stb., plusz két szabadon állítgatható User mód, és a már említett User3HDR.
Ha valamelyik User módot kiválasztjuk, beugrik egy plusz menüpont, a Color Profile, amelynek szerepe, hogy a kiinduló módot (mármint, amit pl. kalibrálni, vagy másképpen megváltoztatni akarunk) itt tudjuk megválasztani, majd változtatás után átnevezhetjük (Rename), és ez az új néven tárolódik.
A Color almenű „kibővül”, ha a User módok egyikét választjuk
Még mindig a Color almenüben, van egy Advanced pont, amely egy külön terjedelmes menüt nyit meg. Ez tartalmazza a kalibráláshoz rendkívül fontos CMS rendszert, amelyben az alapszínek és a másodlagos színek (RGBCMY) mindhárom paraméterét (színezet, telítettség, fénysűrűség) egymástól függetlenül szabályozhatjuk. Elvileg legalábbis. Mert a valóságban a legtöbb projektorban (a méregdrága csúcsprojektorokat leszámítva) a függetlenség csak részlegesen teljesül. Ezért kell sok időt tölteni a kalibrálással, hogy az optimumot lehetőleg elérjük.
Olyan szolgáltatások is megtalálhatók, mint a DLP projektoroknál szokásos Brilliant Color (be vagy ki), a Black Extension (valójában a feketeszint megemelése bizonyos játékokhoz) vagy a Low Input Lag (kis késleltetés) be- vagy kikapcsolása. Ha ezt bekapcsoljuk, a késleltetés a lehető legkisebb lesz (ami a játékhoz jó), de néhány egyéb beállítás nem lesz hozzáférhető (mert növelné a késleltetést).
Mutassuk meg még a 3D almenüt! 3D-ben, 24p filmet feltételezve a jobb és bal csatornát 2 x 72 Hz-cel (144 Hz) vagy 2 x 48 Hz-cel (96 Hz) frissíthetjük, villogásmentes képet kapva így a DLP Link szemüveggel. A 3D Format pontban hatféle (gyakorlatilag az összes) 3D formátum közül választhatunk, illetve Auto módban a projektor felismeri a bemeneti jel formátumát.
A 3D almenü. Itt a kézenfekvő választás a DLP Link (ha van DLP Link szemüvegünk), de lehetséges a VESA/Nvidia féle 3D rendszer szerinti aktív szemüveg választása is – de ekkor egy külön szinkronjeladót kell a megfelelő aljzathoz csatlakoztatnuk a hátlapon
Játék
A 120 Hz-es frissítésről már beszéltünk, a másik fontos dolog – a késleltetés – még hátravan. A DLP projektorok ebben a tekintetben kivételesnek mondhatók, ugyanis a válaszidő, amely az LCD megjelenítőknél még erős overdrive-val is nehezen szorítható néhány ms alá, de általában ennél nagyobb, itt szinte mérhetetlenül kicsi. A DLP projektorok mikrotükröcskéi ugyanis nagyságrendekkel gyorsabban reagálnak, mint a folyadékkristály, azaz a válaszidő gyakorlatilag elhanyagolható, és nincs értelme sem GtoG, sem BtoW válaszidőről beszélni.
A „sample and hold” működésből eredő késleltetéstől persze a DLP sem mentes, annak ellenére, hogy óriási különbség van a DMD pixelek és az LCD pixelek meghajtásában. Az LCD kép kirajzolása ugyanis időben sorról sorra történik, a pixelek szekvenciálisan frissülnek. Így bár a frissítési ciklusidő adott (most nem beszélünk az adaptív szinkronról), a lag-mérővel a képernyő tetején, közepén és alján más-más értéket kapunk. Az alsó és a felső érték különbsége nagyjából megegyezik a ciklusidővel.
Ezzel szemben a a DLP-nél az összes mikrotükör frissítése egyszerre történik, de ehhez a képjelet egy ciklusidőre el kell tárolni. Ezért a DLP projektorral vetített képen a „sample and hold”-ból eredő késleltetés mindenütt ugyanakkora, nevezetesen maga a frissítési ciklusidő. 60 Hz frissítésen kb. 16,7 ms, 120 Hz frissítés mellett kb. 8,3 ms. Ez a projektor teljes késleltetését jelenti, amennyiben nincs bekapcsolva olyan „képjavító” vagy egyéb funkció, amely növeli a késleltetést.
A méréseink 60 Hz-en, és bekapcsolt Low Input Lag mellett igazolták ezt az értéket. Az általunk használt Leo Bodnar féle lag-mérő ugyan csak 60 Hz-en működik (1080p felbontás mellett, ami rendben van, mert a projektorunk is Full HD), de azt biztosan állíthatjuk, hogy a késleltetés 120 Hz-en megfeleződik. Íme a 60 Hz-es mérési eredmény a kép alján – de a tetején és a közepén is ennyi, az LCD kijelzőktől eltérően:
A G550 késleltetése (a mérési tűréshatáron belül) megfelel a 60 Hz-hez tartozó ciklusidőnek. 120 Hz-en ez az idő megfeleződik, kb. 8,3 ms lesz
Ha az Advanced menüpontban a Low Input Lag-et kikapcsoljuk, a késleltetés tetemesen megnövekszik:
A Low Input Lag-et kikapcsolva 60 Hz-en kb. 33,1 ms késleltetést kapunk
A „sample and hold” késleltetést, és a vele járó mozgáselmosódást gyorsan mozgó objektumok, vagy ugyancsak gyorsan mozgó állóképek követő kamerás fotózásával lehet hitelesen vizsgálni.
Ezúttal a mozgatott állókép (fotó) képére gyakorolt hatást vizsgáltuk! Az összehasonlítás kedvéért megmutatjuk a megállított fénykép álló kamerával rögzített képét, utána pedig a 960 pixel/s sebességgel balról jobbra mozgó fénykép követő kamerával (szinkronban) rögzített képét.
A mozgáselmosódás vizsgálata 120 Hz-en. Felső kép: álló kamerával felvett megállított fénykép. Természetesen a kép maximálisan éles, semmiféle mozgáselmosódás nincs. Alsó kép: A fénykép 960 pixel/s sebességgel mozog (a Full HD képen 2 másodperc alatt jut el a bal szélről a jobb szélre). A vele szinkronban mozgó kamera felvételén látszik a mozgáselmosódás mértéke, amit időtartamban kifejezve MPRT-nek (motion picture respose time-nak) is neveznek. Mivel a pixelek reakcióideje elhanyagolható, és a Low Input Lag funkció be van kapcsolva, a teljes késleltetés egyenlő az MPRT-vel, azaz kb. 8,3 ms. 60 Hz frissítés mellett látványosabban elmosódottabb lenne a kép
Fényerő, kontraszt
Méréseink szerint a legfényesebb Bright üzemmódban a projektorból nyerhető fényáram kereken 1800 lumen, sRGB és Rec.709 módban 840 lumen, az összes többi üzemmódban 1240 és 1250 lumen között van. Ez egy 2,4 m széles vászonhoz bőségesen elegendő. Eco módban ezek az értékek kb. 64-65% százalékra csökkennek. A viszonylag visszafogott Eco mód célja a lámpa élettartamának meghosszabbítása 10.000 órára.
Dinamikus kontraszt nélkül a kontraszt 855:1 és 1000:1 között mozog (ez utóbbi a Bright képi módhoz tartozik), azonban ha a LumiSense funkciót Dynamic Black állásba tesszük, a kontraszt jelentősen megnő, Standard beállításban és on/off módszerrel mérve 5500:1 fölé emelkedik, de sRGB/Rec.709 módban is 4120:1-et tudtunk mérni. A bekapcsolt dinamikus kontraszt ugyan egy követő szabályozás, tehát a mindenkori aktuális képkocka átlagos fénysűrűségéből extrapolál, de a képtartalomtól függőn élvezhetőbbé teheti a képet, különösen az egychipes DLP projektoroknál, mivel a natív on/off kontraszt konstrukciós okokból meglehetősen alacsony.
Kalibrálás a Rec.709-es referenciához
Bár a Nitro G550 elsődleges rendeltetése a játék, és a mozizást tekintve inkább a Home Entertainment, mint a Home Cinema kategóriába sorolható, némi kompromisszummal filmek nézésére, sőt 4K-UHD filmek nézésére is használható.
Mint minden más esetben, amikor nem data grade (azaz adatvetítő) projektorról van szó, most is elvégeztünk egy Home Cinema kalibrációt, ami ez esetben azt jelenti, hogy kísérletet tettünk a Rec.709-es referencia lehető legjobb megközelítésére. A kalibrálás a CalMAN Home Enthusiast szoftverével történt. A kalibrálás előtti és utáni állapot az alábbi ábrákon látható:
Felső ábra: kalibráció előtti mérési eredmények Rec.709 gyári beállításban. A szürkeskála alul szinte egyenletes, a luminancia-hibák viszonylag nagyok, a gamma alatta van a célértéknek, a színpozíciók pedig „kilógnak” a referenciából. Alsó ábra: kalibrálás után ugyan a szürkeskála nem sokat változott (felül továbbra is egy kicsit több zöld és kék van, mint kellene), de az átlagos színhőmérséklet 6481 K, a szürkeskála átlagos hibája dE = 2 (ez elfogadható), az átlagos gamma 2,26, és a luminanciaértékek és jóval közelebb kerültek a referenciához (kivéve a kéket). A színpozíciókat csaknem pontosan a helyükre sikerült tolni a projektor CMS rendszerével
A színpozíciókat és a Rec.709 lefedettséget kinagyítva is megmutatjuk, kalibrálás előtt és kalibrálás után:
Felső ábra: a fehérpont és az RGBCMY színpontok kalibrálás előtt. A vörös, sárga, zöld, kék pontok kívül esnek a referencián, míg a cián és a bíbor belül van, de a színezetük eltolódott. Alsó ábra: kalibrálás utáni állapot. Az elsődleges és másodlagos színek elég jól a helyükre kerültek, de a kék (és a kék tartomány belseje) kissé problematikus. A Rec.709 lefedettsége 95,4%-os
A kalibrálással kihoztuk a projektorból a maximumot, amit a filmek, videók nézéséhez lehetett. A következő szakaszban leírjuk a filmek vetítésével kapcsolatos tapasztalatainkat.
Film vetítése: 24p Full HD, 4K-UHD HDR
A projektor natív felbontása Full HD, és a Full HD filmeket 24 képkocka/másodperc fps-sel szeretjük nézni. A frissítési frekvencia persze lehet ennek egész számú többszöröse, de egy Home Cinema vagy akár egy Home Entertainment projektornak tudnia kell kezelni a 24p szekvenciát. Ennek ellenőrzésére az rtings.com által készített szellemes animációt használtuk. Lényege, hogy egy kis fehér négyzet egy másodperc alatt végigfut egy 24 részre osztott „táblán”, és ezt egy másodperces (vagy egész számú többszörösének megfelelő) expozíciós idővel kell lefotózni. Ezt az eredményt kaptuk:
Az ábra mind a 24 négyzete egyforma világosságú, ami azt mutatja, hogy G550 tökéletesen kezeli a Full HD 24p formátumot
60 Hz-es beállításban azt is megnéztük, hogy mi történik a 24 képkockával, ha nem 24 Hz (vagy ennek egész számú többszöröse) a frissítési frekvencia. Ekkor a projektornak az ún. 3:2 pulldown-t kell használni, aminek az a következménye, hogy a képkockákat (a mérőábrán a négyzeteket) felváltva háromszor, illetve kétszer kell kivetítenie:
A 24 kockát 60 Hz-cel vetítve a 3:2 pulldown miatt minden második kocka rövidebb, illetve hosszabb ideig jelenik meg a vásznon, mint az előző vagy következő, ezért sötétebb, illetve világosabb az ábrán minden második négyzet. Ennek következménye az ún. judder, ami egyfajta vibrálást, egyenetlenséget jelent
A kalibrálás és a 24p ellenőrzése után több Full HD filmrészletet levetítettünk. A projektorból a kategóriájának megfelelő, fogyasztható minőséget kaptunk.
Egy képkocka a „Skyfall” c. James Bond filmből, amelyen jól megkülönböztethető sötét és világos árnyalatok vannak. Bár a fotó csak szemléltető jellegű, jól érzékelhető a tónusok részletezettsége
Kihasználva a projektor azon képességét, hogy a 4K-UHD HDR jelet tudja fogadni és értelmezni (erről az írás elején beszéltünk), egy referenciának számító Sony 4K HDR clippel meghajtottuk a projektort. A User3HDR módban (amely nevével ellentétben gyári preset) megkaptuk, amit vártunk: egy felbontásban, dinamikában és színterjedelemben kompromisszumos, de – a HDR10 PQ EOTF „gammáját” jól közelítő, és jó skálázó algoritmust használó projektorral – relatíve jó képet kaptunk. Erről is készítettünk egy fotót, amelyen szintén látható, hogy elfogadható a HDR megjelenítés:
A Sony „Camp” című demo 4K HDR filmjének egy képkockája
Hozzá kell tennünk, hogy a mai napig nincs a projektorok megjelenítési képességeire szabott HDR szabvány, így a fent mondott dinamikai és színterjedelmi korlátok gyakorlatilag minden projektorra vonatkoznak.
Összegzés
A Nitro G550-es az Acer gaming projektorok fejlesztésének újabb állomása a korábbi Predator Z650 (2015) és Predator Z850 (2017) után. Ezek a sok tekintetben különleges projektorok néhány dologban különböztek a Nitro-tól, vagy felülmúlták azt, összességében mégis kijelenthetjük, hogy egy korszerűbb, és színvisszaadásban jobban sikerült, játékhoz pedig kisebb késleltetésű projektort sikerült kifejleszteni, ráadásul még a Z650-esnél is alacsonyabb áron, pedig a zoomátfogása és a lámpa élettartama nagyobb a Z650-esénél, 3D képességei pedig hasonlóak.
Ha a gaming képességeket nézzük, a 120 Hz frissítés már a Predatornál is megvolt, de a G550 késleltetése kisebb. A síkpaneles TV-knél vagy monitoroknál összehasonlíthatatlanul nagyobb felületen teszi élvezhetővé a játékot.
További különlegessége, hogy Full HD felbontásra és hagyományos színtérbe egészen jól át tudja skálázni a bemenetére érkező 4K-UHD HDR tartalmakat, vagyis a hagyományos gammán kívül a PQ EOTF „gammát” is tudja, habár a HDR10 előírásait nem tudja teljesíteni. Igaz, ezt más projektorok sem tudják.
A Nitro G550-es jelenlegi bruttó fogyasztói ára a hazai piacon kb. 250.000 és 300.000 Ft között mozog, így kompakt és tetszetős kivitelével, viszonylag nagy fényerejével és zoomtartományával, és kettős használhatóságával (játék és film/videó 3D-ben is) jó vételnek számít. A készüléket az Acer magyarországi kereskedelmi képviseletétől kaptuk meg tesztelésre.
Értékelés
Ami tetszett
- Játék óriási felületen
- Nagy fényerő
- Nagy frissítés és kis késleltetés
- Hibátlan 3D, 144 Hz-es megjelenítés
- Juddermentes 24p feldolgozás
- 4K-UHD HDR megjelenítési képesség átskálázva
- Tetszetős design
Ami kevésbé tetszett
- Alacsony natív kontrasztarány (dinamikus kontraszttal szubjektíve javítható)
- Pontatlan gyári beállítások
- A szokottnál kissé nagyobb működési zaj (normál lámpamódban)
N.Á.