(2009 augusztus)
A házimozi projektorok fényereje, on/off és egyidejű kontraszt megjelenítése igen fontos jellemző a jó képminőség eléréséhez, így ezek a mérések közt is kiemelt helyet kapnak. A mérések során először megkeressük a vetítő által maximálisan elérhető fényerőt és on/off kontrasztot. Ezt általában a vetítők magas fényerejű lámpa üzemmódban és a lámpa saját színhőmérsékletén tudják. Ezek után a vetítőt amennyire lehetséges ideálisra kalibrálva (6500K) alacsony fényerejű lámpa üzemmódban is megmérjük. Ez utóbbi lesz a mérvadó adat, hiszen a valós használható és lámpatakarékos fényerő, illetve kontraszt értékek bekalibrált állapotban az érdekesek. A maximális fényerő és kontraszt adatok meghatározása inkább csak egy ellenőrző adat, a vetítőt a teszt során természetesen bekalibrált állapotban jellemezzük.
A dinamikus íriszes vetítők esetében igyekszünk megtalálni azt az írisz-beállítást (ha van mód állítani), amely a legjobb on/off kontrasztot adja úgy, hogy mindeközben a dinamikus írisz képmódosító eljárása ne legyen túl feltűnő filmnézés közben.
Mivel az on/off és ANSI kontraszt tesztábrák nem tudják teljes mértékben jellemezni, hogyan dolgoznak a vetítők az életszerű szituációkban, kreáltunk néhány plusz ábrát, ahol fekete alapon különböző bevilágítottsági szintű fehér felületek (négyzetek) láthatók. Ezekkel kicsit árnyaltabban lehet szemléltetni, hogyan teljesítenek a vetítők a különböző bevilágítottsági szintű jeleneteken. A dinamikus íriszes vetítők megjelenése óta különösen fontos a teszt ezen része, mivel a dinamikus íriszes vetítők mért on/off kontraszt adatai sokszor nem jellemzik jól, mennyire dinamikus a látható kép valójában. Sokszor csalóka az adat. A különböző bevilágítottsági szintű jeleneteket szimuláló tesztábrákon mért kontraszt sokkal jobb visszajelzést ad arról, hogy a valóságban mit láthatunk
Az alábbi ábrán a jobboldali oszlopban láthatók a mérésekhez használt tesztábrák, bal oldalt pedig a tesztábráknak hozzávetőleg megfeleltethető filmjelenetek.
A méréseket digitális fénymérővel végezzük, minden esetben kb. 1 méterre az objektívtől úgy, hogy a vetítővászon helyén egy fekete bársony fogja fel a képet. Ez utóbbira azért van szükség, hogy a vászonról visszaverődő fény ne világítsa be a szobát, és ne befolyásolja a mérési eredményeket.
A kontrasztadatok esetében természetesen a magasabb arány a jobb.
Kontraszttal kapcsolatos fogalmak:
On/Off kontraszt
A projektor vagy más megjelenítő által megjelenített legvilágosabb (fehér) és legsötétebb (fekete) árnyalat közötti arányszám. Mivel ideális esetben a vetítés teljes sötétítés mellett történik, nagyon fontos a projektorok magas on/off kontrasztja. Amennyiben a vetítőnek alacsony az on/off kontrasztja, a sötét jelenetek laposak, szürkék lehetnek. Az on/off kontraszt növelésére számos dinamikus íriszes megoldás készült.
ANSI kontraszt (50%-os egyidejű kontraszt ábra)
Az egy képkockán egyidejűleg látható fehér és fekete közötti arány. Mérésére egy speciális ábra készült, ami egy 4x4 mezős sakktábla mintának felel meg. Az ANSI kontraszt általában sokkal alacsonyabb, mint az on/off kontraszt. Az 5-600:1 érték már kiválónak mondható. Fontos, hogy a környezet nagy hatással van az ANSI kontrasztra. A falakról visszajutó fény jelentősen leronthatja az ANSI kontraszt értékeket. Ideális az, ha a szobában sötét falak és bútorzat van. A magas ANSI kontraszttal rendelkező vetítő képe dinamikus, a közepesen és jól bevilágított jelenetek mélysége nagyon jó. Az alacsony ANSI kontraszttal rendelkező vetítők képe laposabb, a képi dinamika korlátozott, nem érezzük olyan életszerűnek a képet.
Auto írisz, dinamikus írisz
Az optikai rendszerbe épített dinamikus írisz (rekesz) feladata az emberi látás (pupilla) működésének inverz szimulációja. A dinamikus írisz szoftveres része kielemzi a képet, és a fénymennyiséggel, valamint a képjellemzőkkel (gamma) úgy játszik, hogy a kép minden esetben a lehető legjobb fekete megjelenítéssel jelenjen meg. A kellő hatáshoz nagyon jó ütemezés, jó képelemző algoritmus szükséges. Dinamikus írisszel esetenként óriási on/off kontraszt érhető el, de a valós kontraszt hatás messze elmarad attól, mintha a vetítő natív kontrasztja lenne hasonló mértékben nagy.
Natív kontraszt
A megjelenítő on/off kontrasztja mindenféle dinamikus írisz és ehhez hasonló kontrasztnövelő trükk felhasználása nélkül.
balagee