Epson EH-LS10000
2015. december
Amszterdami bemutatkozása, azaz idén február óta vártuk, hogy mikor sikerül közelebbről megismerkednünk az Epson több szempontból is meglepő újdonságokat felmutató EH-LS10000-es házimozi-projektorával. A házimozi szegmensben idáig még nem találkoztunk a lézer-foszfor fényforrást használó készülékkel. Ezen felül, az Epson ebben a projektorban a reflektív LCD technológia saját változatát (LCoQ – Liquid Crystal on Quartz) alkalmazta, továbbá – igaz, a pixel-eltolás módszerével – lehetővé tette a 4K megjelenítést.
Az Epsonról írt februári cikkünkben (A világ első lézeres házimozi projektora) röviden már bemutattuk a várva várt LS10000-es típust, amely a cég standján ki volt állítva, sőt az általa vetített kép a „moziszobában” élőben is megtekinthető volt.
Bár lézer-fényforrással működő projektorokat más gyártók már korábban is készítettek, ez volt az első eset, hogy a házimozi szegmensben jelent meg a lézeres (pontosabban lézer-foszfor) megvilágítási technológia. Ezt az Epson megfejelte azzal, hogy nem a korábban általa kifejlesztett „klasszikus” transzmisszív LCD paneleket, hanem a speciális felhasználási területhez sokkal jobban illeszkedő reflektív LCoQ paneleket (az LCoS alaptechnológia Epson-féle változatát) használta fel.
Az LS10000-es fényútjának és fénymodulátor-elrendezésének egyszerűsített vázlata a vetítő optikával (objektívvel) kiegészítve. Két külön kéklézeres egység vesz részt a megvilágítás kialakításában: az egyik szolgáltatja a kék alapszínt, a másik pedig egy foszforkereket gerjesztve sárga fényt állít elő. Ez utóbbit dikroikus tükör bontja fel vörösre és zöldre
Mivel az X-cube ugyanúgy központi része a projektornak, mint eddig, és a reflektív LCD panelek továbbra is jogosan viselhetik az „LCD” megjelölést, az Epson praktikusn megtartotta a 3LCD projektor elnevezést, kiegészítve a „reflektív” jelzővel.
Amennyire egy demo vetítésből megítélhető volt, az új típussal az Epsonnak sikerült kielégítenie a high-end házimozi-vetítés követelményeit. A sorozatgyártásig persze némi időnek kellett eltelnie.
A világ különböző pontjain más-más időpontban jelentek meg az LS10000 tesztelhető példányai, és az értékesítés sem egyszerre indult be a hirtelen megnövekedett mennyiségi igények következtében. Néhány nappal ezelőtt végre Magyarországon is megjelentek az első demo példányok, és a készülék a kereskedők számára is rendelhetővé vált.
Számunkra az a lehetőség kínálkozott, hogy egy „gyorstesztet”, illetve „gyorskalibrálást” végezzünk az LSK Hungária Kft. házimozi-bemutatótermében.
Ennek alapján próbálunk meg tárgyilagos – bár a szokásos teszteknél szükségképpen rövidebb – áttekintést adni az új házimozi-lézerprojektor tulajdonságairól. Idő hiányában nem minden mérést tudtunk elvégezni, és a vetítési körülmények kontrollálása sem volt tökéletes (pl. az ANSI kontraszt mérésénél), a tendenciák viszont világosan megmutatkoztak.
Design és csatlakozófelület
A high-end házimozi-projektorok többségéhez hasonlóan termetes (vagy talán egy kicsit még termetesebb) darab az LS10000, nemcsak súlyban (18 kg), hanem méretekben is, ám lekerekített vonalaival és egész formavilágával nekem tetszett. Nem hivalkodó, de elegáns és átgondolt design.
A gép testén nincsenek kezelőszervek, az élesség és a zoom, továbbá a lens shift motoros állítása a távvezérlővel végezhető.
A hátoldalon egy levehető rácsos burkolólap található, alatta jobb oldalon vannak a csatlakozók. A kábelek bedugása után a rács visszatehető, így jótékonyan elrejti a projektorba dugott kábeleket. A távvezérlő hasonlít a korábbi prémium kategóriás Epson vetítők távvezérlőjéhez, persze néhány új funkcióval kiegészülve.
A 2 db HDMI bemenet természetes, de az már extrának számít, hogy HDMI 2.0b felületekről van szó, amelyek alkalmasak 4K, 50/60p jel fogadására, igaz, a színcsatornákban 4:2:0, 8-bites változatban. Az egyik HDMI bemenet HDCP 2.2-kompatibilis. Van a projektoron kompozit és komponens videobemenet is, továbbá külön analóg PC-bemenet, LAN csatlakozó a hálózati menedzseléshez, RS232C vezérlőport, két triggerkimenet és egy szervizcsatlakozó.
Néhány extra funkció és szolgáltatás
Bár a projektor natív on/off kontrasztja is elég nagy (mint a legtöbb LCoS vetítőé), ezen a gépen is van „dinamikus kontraszt” beállítási lehetőség, ami ez esetben a lézerfény intenzitásának szabályozásával történik a képtartalomtól függően. A fényforrás erőssége (a Power Consumption pontban) egyébként három fokozatban állítható: High, Medium és ECO. Már most eláruljuk, hogy a kis működési zajt, és a relatíve nagyobb fényerőt szem előtt tartva, 2-3 m széles vászon esetén a Medium beállítás a jó kompromisszum. A méréseket is ebben az üzemmódban végeztük.
Plusz szolgáltatás – amellyel ma már ritkán találkozunk – a mechanikus blende, amellyel a kontraszt (és egyúttal a fényerő) közvetlenül szabályozható.
A menürendszer az Epsontól megszokott képet mutatja. Az Advanced pontban található a gammaállítás, a színegyensúly (RGB) és a színmenedzselő rendszer (RGBCMY) kezelőszervei, és a színtartomány kiválasztása (Color Gamut)
A jelfeldolgozás (Signal) menüben változatos (de az Epsonnál már ismert) lehetőségeket kapunk a beavatkozáshoz a mozgásvisszaadás, a képinterpoláció, a részletkiemelés stb. beállítására. Ha nem muszáj, ezeket nem, vagy csak minimális mértékben használjuk. Amit itt érdemes kiemelni, az a Super-resolution/4K funkció, pontosabban ennek második része, a „4K Enhancement”. Az öt fokozatban állítható funkcióval kiválaszthatjuk, hogy a csatlakoztatott Full HD jelet a projektor hogyan skálázza fel „4K felbontásúra” a már ismert Pixel Shift technológia segítségével. A 4K (pontosabban UHD) bemeneti jelet is képes a készülék „kvázi-4K” minőségben megjeleníteni. Ez azt jelenti, hogy szubjektíve 4K-hoz nagyon közeli felbontásúnak ítéljük a képet, annak ellenére, hogy ténylegesen 2K (Full HD) mennyiségű képinformáció kerül a vászonra.
Nem nevezhető extra funkciónak, de az LS10000 (természetesen) alkalmas 3D vetítésre és 2D-3D átalakításra is, a gyártó 2 aktív szemüveget is mellékel a készülékhez. Hiteles források szerint kifogástalan, ghosting-mentes a 3D kép, de ez nem saját tapasztalat – idő híján ezt nem próbáltuk ki.
Vetítés és kalibrálás
A helyes alapgeometria beállítása után első dolgunk volt a háromchipes projektoroknál fontos konvergencia ellenőrzése. Mivel az LS10000-nél (akárcsak néhány korábbi Epson projektornál) lehetőség van a konvergencia digitális finomszabályozására, a Panel Alignment menüpontban „eljátszadoztunk” az alapszínek fedésbe hozásával a teljes képfelületen, majd külön a sarkokban, de lehetőség van a szabályozásra a kivetített rácsminta egyes metszéspontjaiban is. Így ha elegendő idő áll rendelkezésre, a konvergencia tökéletesen beállítható.
A nagyszámú gyári színbeállítás (ide tartoznak a 3D módok is) közül a 2D vetítéshez a Natural módot választottuk, mivel relatíve ennek a legkisebb az eltérése a megcélzott HDTV szabvány (Rec. 709) szerinti értékektől. A fényerő kiinduló beállítása, mint említettük, a Medium, azaz közepes pozíció. A specifikáció szerinti maximális fényerő High pozícióban és Dynamic módban 1500 lumen, de ez a beállítás messze nem optimális a filmvetítéshez.
A végpontozás (fekete- és fehérszint beállítása) után fényerőt és on/off kontrasztot mértünk, ez utóbbit az alacsony feketeszint miatt nem a vászonról, hanem a projektorhoz közeli pozícióból, egy luxmérővel.
A fényerő a mért luxértékekből és a vászon méretéből számítható, értéke 778 lumen volt, a natív on/off kontraszt kb. 6800:1-re adódott, az ANSI kontraszt kb. 270:1 vagy ennél jobb, mivel a zavaró fényeket nem sikerült teljesen visszaszorítani. (Konkrétan a vászonról visszavert fény kiküszöböléséhez nem tudtunk egy fekete leplet keríteni.)
Mivel a továbbiakban bebizonyosodott, hogy a Natural módhoz tartozó beállításokat csak csekély mértékben kellett finomítani, irányértékekként elfogadtuk a fenti fényerő- és kontrasztmérés eredményeit.
A gammát, az RGB együttfutást, az alapszínek és a fehérpont pozícióját, és a luminanciaértékek pontatlanságát a szokásos módon, spektroradiométerrel és a mérőszoftverrel megmértük.
A Natural gyári üzemmódban mért értékek. A szürkeskála felső végén kissé sok a kék, a gamma átlagos nagysága kb. 2,1. A színháromszög majdnem fedi a referenciaháromszöget, de a másodlagos színek (cián, bíbor) nincsenek teljesen a helyükön. A luminancia ábrán látszik, hogy a kék jóval nagyobb, mint kéne
A fenti ábrák megmutatják, hogy hol és milyen mértékben kívánatos a beavatkozás a gyári Natural mód beállításainak változtatására. Az LS10000 gyakorlatilag minden paraméter változtatásához korrekt kezelőszerveket rendelt hozzá, így a gamma finomítása, az RGB együttfutás és a színhőmérséklet javítása, az RGBCMY alapszínek állítgatása nem ütközött nehézségbe. Egyedül a kék alapszínnél volt minimális probléma a luminancia és a telítettség közötti kompromisszum megtalálásával: a pontosabb fénysűrűség-értékhez pontatlanabb szaturáció tartozik, illetve fordítva. Ez azonban már valódi szőrszálhasogatás.
A gyors kalibráció utáni állapotot az alábbi ábrák mutatják:
A gyors kalibrálás eredménye: az Epson projektora könnyen kalibrálható, a CMS jól működik. Az RGB együttfutás ugyan itt-ott mutat kisebb eltéréseket, de összességében a színhőmérséklet 6506 K lett, ami bámulatos érték. A gamma majdnem pontosan 2,2. A mért színháromszög és a Rec. 709-es referencia csaknem tökéletesen fedi egymást, miközben a másodlagos színek is a helyükre kerültek. A luminancia-értékek is minimális eltérést mutatnak
Végül az LSK beépített médiacenteréről néhány filmrészlet megnézésével igyekeztünk ellenőrizni, hogy jól dolgoztunk-e. A kontraszt, a sötét árnyalatok gazdagsága, a színhűség és – a 4K Enhancement funkciót 3-as (közép-) állásba téve – a felbontás is rendkívül meggyőző lett.
Összegzés
Őszintén szólva, nem sok kifogásolni valót lehet találni ezen a maga nemében különleges projektoron, habár az árfekvése (a jelenlegi listaár bruttó 2.450000 forint) alapján ezt el is vártuk tőle. Ebben a kategóriában – és hasonló áron – az LS10000 riválisa a Sony VPL-VW300ES, illetve a JVC DLA-X700R jelű projektora. Mindkettő hagyományos lámpás típus, így az Epson gépe a hosszú távú fenntartási költségek szempontjából nagy előnyt élvez. Ez annak lehet fontos, aki sokat használja a készüléket, mert heti néhány óra használat esetén egy ilyen projektor nyilvánvalóan technikailag elavul az élettartam lejárta előtt. Járulékos előny, hogy az idő előrehaladtával sokkal kevésbé változik a kalibráltsági állapota (a fényforrás spektruma), mint a lámpás gépek esetében.
Azon még el lehet gondolkodni, hogy a 4K térhódítása (amit a 4K tartalom szűkössége eléggé lassít) nem indokolta volna-e a 4K natív felbontású panelek használatát. Kérdés, hogy a 4K panelek mennyire dobták volna meg a költségeket az LS10000 esetében, hiszen az új fényforrás kifejlesztése is költséges lehetett. Ráadásul a 4K jelfeldolgozást beépítették a készülékbe, csak a fénymodulátor maradt natív Full HD. Az említett Sony projektornál megvan a natív 4K, de egyes szakértők szerint az Epson (és a JVC) pixel-eltolásos 4K képe nem különbözik lényegesen a Sony „valódi” 4K-tól. Mások szerint a különbség észrevehető. A mi tapasztalatunk az volt, hogy a Full HD minőségét (részletgazdagságát) feltűnően javítja az Epson projektor „4K Enhancement” funkciója és a kvázi-4K megjelenítés. Arra nem volt alkalmunk, hogy 4K forrás képét közvetlenül összehasonlítsuk az Epson projektorral, illetve egy natív 4K projektorral vetítve.
Az LS10000 a fent említett áron már elérhető a hazai Epson-forgalmazóknál.
Értékelés
Ami tetszett
- Kiváló feketeszint és kontrasztarány
- Már gyári állapotban is nagyon jó színbeállítás
- Hatásos színmenedzselő rendszer és gamma-szabályozás
- 4K, 50/60p jelfeldolgozó rendszer
- Full HD jel felskálázása kvázi-4K-ra (4K Enhancement)
- Mechanikus íriszállítás lehetősége
- Egyszerű kezelhetőség
- Kis működési zaj (ECO és Medium módban)
- A fényforrás hosszú élettartama
Ami kevésbé tetszett
- „Csak” natív Full HD (nem pedig natív 4K) felbontás
- High fényerő-állásban a kívánatosnál nagyobb működési zaj
Főbb gyári adatok
Képmodulátor: 3 db 0,74”-es reflektív LCD chip
Fehér fénykibocsátás: 1500 lumen
Színes fénykibocsátás: 1500 lumen
Natív felbontás: 1920 x 1080 (Full HD)
Maximális felbontás: 3840 x 2160 (4K)
Kontrasztarány: végtelen (a következő beállításokat feltételezve: Dynamic képi mód, High fényforrás-mód, Wide zoomállás, vízszintesen középre állított, függőlegesen a képmagasság felével eltolt Lens Shift)
Zoomátfogás: 2,1:1
Lens Shift: függőlegesen ±90%, vízszintesen ±40%
Élesség- és zoomszabályozás: motoros
Zajszint: 19 dB (Eco mód, kikapcsolt 4K Enhancement)
Fényforrás élettartama: 30.000 óra (Eco mód)
Memóriahelyek száma: 10
Méretek: 550 x 553 x 225 mm
Tömeg: 18 kg
Nagy Á.