BenQ LK970
2018. február
A DLP technológiát előnyben részesítő gyártók számára a Texas Instruments nyitotta meg az 1-chipes 4K-UHD DLP projektorok előállításának lehetőségét. A BenQ az elsők között volt, amely a 0,66”-es DMD chipet használó XPR technológiával készített 4K felbontású vetítőt, párosítva a már korábban kidolgozott BlueCore lézerfényforrásával. Nemrégiben alkalmunk nyílt a BenQ 5000 lumenes 4K lézerprojektorának, az LK970-esnek a tesztelésére.
A lézerprojektor belső szerkezetének sematikus vázlata (lásd alább) jól szemlélteti a BenQ BlueCore lézertechnológiájának lényegét. A kék fényt sugárzó lézerdiódákból álló array (lézerbank, lézertömb) az elsődleges fényforrás, amely részben gerjeszti a forgó tárcsára felvitt sárga foszfort, részben akadálytalanul áthalad annak egy szegmensén. A kék és a sárga fény – amelyek egymásnak kiegészítő színei – fehér fénnyé egyesül, amely azután az egychipes DLP projektorokban szokásos módon a színkerékre kerül. A színkerék sokféle lehet a vetítési követelmények függvényében. Itt egy négyszegmenses megoldást alkalmaztak, ahol a szokásos R, G, B színszűrők mellett egy sárga (Y) szegmens is található az optimális kromatikus teljesítmény érdekében.
Az egychipes DLP BlueCore lézerprojektor elvi vázlata. A TI XPR technológiáját az ábra nem mutatja be, mivel nincs feltüntetve a 4K kép két „fél-4K” részét átlósan villámgyorsan tologató optikai elem (aktuátor)
A lézerfényforrás mellett a projektor másik különlegessége természetesen a kép teljes 4K felbontása, amelyről már bebizonyosodott, hogy a „fél-4K” natív chipfelbontás ellenére a Texas Instruments pixel shift technikájával az „időmultiplex” UHD-4K kép maradéktalanul előállítható. Magyarán, két időben és térben eltolt „fél-4K” kép ugyanazt a 4K képet tudja előállítani, mint a natív UHD-4K chipes projektorok.
Ez az ábra a pixelek átlós eltolásának elvét szemlélteti. Az időben gyors egymásutánban megjelenített, fél-fél pixelnyivel átlósan eltolt két, egyenként 2716 x 1528 pixeles „fél-4K” kép létrehozza a valódi 4K-UHD képet a vásznon
Főbb gyári adatok
- Technológia: 1-chipes DLP, TI XPR 4K, BenQ BlueCore lézerdiódák
- Fénymodulátor: 0,66-es TI DC3 DMD chip
- Chip natív felbontása: 2716 x 1528 pixel
- A vetített kép felbontása (XPR pixel shifttel): 3840 x 2160 pixel
- Fényerő (max.): 5.000 ANSI lumen
- Kontrasztarány (dinamikus): 100.000:1
- Optikai zoom: 1,47x-es
- Lens shift: függőlegesen ±60%, vízszintesen ±25%
- Vetítési arány: 1,38 – 2,02
- Fényforrás élettartama: 20.000/60.000/69.000 óra (Normal/Eco/Dimming mód)
- Tömeg: 19,2 kg
- Méretek: 470,7 x 224,9 x 564,7 mm
Kivitel, mechanikai és optikai felépítés
Tiszteletet parancsoló méretek, elegáns, ugyanakkor robusztus, de nem hivalkodó kivitel, minőségi megjelenés – ezek az első benyomások a készülékről. A gép vízszintesbe állítását a két masszív, csavarozható láb teszi lehetővé. Első pillantásra látszik, hogy a készüléket olyan felhasználási területekre szánták, ahol fontos a strapabíró, mozgatásnak, szállításnak és tartós működtetésnek ellenálló kivitel.
A méretes, üveglencsékből összeállított objektív, amely szintén hozzájárul a 4K minőséghez, 8 csoportba rendezett 16 alacsony diszperziójú lencsetagból áll, amelyek még ultraalacsony reflexiójú bevonattal is el vannak látva. Az eredmény a 4K felbontáshoz méltó élesség és a minimális aberráció.
Végeztünk egy gyors ellenőrzést is arra nézve, hogy a vászon különböző pontjain tapasztalunk-e optikai aberrációt. A kép sarkaiban különös szembetűnő lenne a legcsekélyebb kromatikus aberráció – ha lenne. Az alábbi fotó azonban a kép jobb felső sarkában nem mutat semmi ilyesmit (de egyébként máshol sem):
Még mindig az objektívnél maradva, a zoomátfogás közel 1,5x-es, ami elég szép egy egychipes DLP projektortól. Mi kb. közepes zoomállásból vetítettünk a vászonméret és a lehetséges vetítési távolság által meghatározott pozícióból. (Az élesség és a zoom beállítása manuálisan lehetséges.) Egyébként az elhelyezést tekintve a projektor lens shift tartománya tökéletesen elegendő rugalmasságot nyújt. Az objektív függőleges és vízszintes mozgatása – vagyis a kép magassági és oldalirányú pozícionálása – kézzel történhet, a készülék tetején elhelyezett forgatógombokkal:
Az objektív függőlegesen ±60%-os, vízszintesen ±25%-os határok között mozgatható a készülék tetején található gombokkal
Az érdekesség kedvéért vessünk egy pillantást a projektor belsejébe is, persze nem úgy, hogy szétszedjük, hanem a gyártó tájékoztatását felhasználva. Fontos körülmény, hogy a light engine és a DLP egység teljesen szigetelt kivitelű, beleértve a laser array-t is, és az egész megvilágító és optikai rendszert, valamint a DMD chipet magába foglaló házat is. A portól való védelem tehát tökéletesen megoldott, ami szintén hozzájárul a hosszú élettartamhoz.
Különleges a projektor innovatív belső hűtőrendszere is, amely valójában két független hűtőrendszert foglal magába. Az egyik a lézeregységet és a DLP engine-t hűtő áramló folyadékhűtés, amely akár 40 Celsius fokig biztosítja a zavartalan működést. A másik pedig kifejezetten a fénymodulátor, azaz a DMD chip hűtéséről gondoskodó ún. „heat pipe” hűtőrendszer. Emellett az LK970-es több hőérzékelő szenzort is tartalmaz, amelyek valós időben detektálni tudják az esetleges nemkívánatos hőmérsékletváltozást a lézerbank környezetében, és automatikusan beállítják a megfelelő ventillátorsebességet.
Egyéb fontos jellemzők
Ezek egyik csoportja közvetlenül következik abból, hogy a hagyományos, majdnem két évtizede használt UHP lámpát – ebben a készülékben, és egyre több mai projektorban – felváltotta/felváltja a lézer-foszfor fényforrás. Közismert tény, de nem árt újra felhívni rá a figyelmet, hogy a lézerforrás fényereje sokkal lassabban, de nemcsak lassabban, hanem lineárisan, azaz egyenletesen csökken. Tehát nemcsak az 50%-os fényerőcsökkenéshez tartozó élettartam sokszorosa a lámpa élettartamának, hanem a változás jellege is sokkal mérsékeltebb. Ezen túlmenően, Eco módban (amikor a fényerő a maximális érték 70%-a)
az élettartam kb. háromsorosára, azaz 60.000 órára növekszik.
A lámpa fényereje az élettartamon belül rapid módon, míg a lézeré lineárisan csökken
Egy másik, szinte mindig megemlített előnye a lézeres projektoroknak, hogy bármilyen szögből/pozícióból használhatók a vetítésre, azaz az objektív tengelye körül, illetve az arra merőleges tengely körül is tetszőlegesen elforgathatjuk a projektort a teljes 360 fokos tartományban.
A lézerprojektorok pozícionálása tetszés szerinti, eltérően lámpás társaikétól
A lézerfényforrás további kedvező tulajdonsága, hogy fényereje 20% és 100% között apró lépésekben bármekkorára megválasztható (Custom Light Mode). A fényerő finom beállításának lehetősége megkönnyíti a különbségek kiegyenlítését az edge-blending konfiguráció esetében:
Szintén a lézernek tudható be (plusz a sárga színkeréknek), hogy a natív színtartomány nagyobb, a legtöbb szín pedig telítettebbek a szokásosnál, még ha a színezet itt-ott el is tér az sRGB referenciától.
A 4K felbontású projektor nemcsak a 4K forrásanyagokat jeleníti meg kiváló minőségben, hanem a kisebb felbontású képeket is optimalizálja a 4K-hoz közeli minőségű reprodukcióhoz. Ehhez felhasználja a 4K Image-Amplifying technológiát, továbbá a Pixel Enhancer 4K funkciót, amely egy mozgásadaptív kontúrélesség-javító technika.
Az LK970-est 24/7, azaz nonstop működésre tervezték, ami – noha a valóban 24 órás tartós működtetés nem túl sűrűn fordul elő – a strapabíró felépítés miatt sok alkalmazási területen nagy előnyt jelent (bemutatótermek, galériák, múzeumok, szimulátorok stb.).
A projektor sajátos funkciója a DICOM Simulation. A DICOM az orvosi képinformáció kezelésére, tárolására, nyomtatására és átvitelére kidolgozott szabvány. Az LK970-es DICO-S képi módja a szürkeárnyalatos orvosi felvételek, mint pl. a röntgenképek megtekintéséhez kiválóan megfelel egészségügyi oktatási és képzési célokra.
Figyelemre méltóak a projektor hálózati és webes vezérlési képességei is. Az LK970 kompatibilis az AMX, a Creston és az Extron vezérlőrendszereivel a kényelmes rendszerintegráció érdekében. A hálózatba kötött projektorokon nap mint nap elvégzendő ütemezési, működtetési és karbantartási feladatokhoz pedig a BenQ kifejlesztette az MDA (Multiple Display Administrator) nevű szoftvert. Ez lehetővé teszi a hatékony központi monitorozást, projektorvezérlést, azonosítást és feladatmenedzselést egyetlen számítógépről egy teljes kijelzőhálózaton.
Mint professzionális projektorból, az LK970-esből sem maradhatott ki a HDBaseT csatlakoztatás lehetősége, amellyel a különféle kép- és hangforrások jelei, továbbá vezérlőjelek továbbíthatók az akár 100 méterre elhelyezett projektorhoz egyetlen UTP CAT5 kábelen keresztül.
Miután most már eljutottunk a csatlakoztatási lehetőségekig, nézzük meg közelebbről a projektor csatlakozófelületét!
Csatlakozók és menürendszer
A projektor egyik oldalán érhető el a készülék összes csatlakozója. A panelt a gyártó nem zsúfolta tele bemenetekkel és kimenetekkel, mégis megtaláljuk a rendeltetéséhez szükséges valamennyi csatlakozót. Igaz, PC analóg jelbemenet már csak egy van a készüléken (és egy kimenet a monitorozáshoz), HDMI bemenet viszont kettő van (az egyik 1.4-es, a másik 2.0-ás, HDCP 2.2-vel), továbbá a fent említett HDBaseT csatlakozó (RJ45) és a közönséges LAN hálózati csatlakozó (szintén RJ45). Emellett van egy IR bemenetünk infra egység csatlakoztatásához, egy 12 V-os triggerkimenet, az elmaradhatatlan RS232 vezérlőport, továbbá egy USB(A) és egy USB(B) port, ez utóbbi szervizcélokra.
A projektor bekapcsolásakor az indulómenüben három lépésben be lehet állítani, hogy 1) alulról vagy fölülről, elölről vagy hátulról vetítsünk, 2) mi legyen a menü nyelve (magyar is lehet), 3) az aktív bemenetet automatikusan megkeresse vagy kézzel kelljen váltani. A négy bemenet: HDMI1, HDMI2, PC és HDBaseT.
A normál menürendszer a teljesen standard BenQ felépítést tükrözi, a szokásos hat almenüvel. Persze a részletekben vannak egyedi sajátosságok.
A projektor főmenüje a választott PICTURE almenüvel. A kiszürkített User Mode Management pont valamelyik User mód kiválasztásával lesz aktív, ekkor módunk van pl. bármelyik gyári preset importálására a User módba, majd ennek módosítására
A képi üzemmódok választéka: Bright, PRESN, sRGB, Cinema, DICO-S (a Dicom így szerepel a menüben), User1, User2 és az ISF Day/ISF Night – ez utóbbiak csak az ISF On beállításban elérhetőket, ám ehhez ISF Certified kalibrátor jelszava szükséges. A fontos jellemzők – mint a gamma, a színhőmérséklet (itt a Normal, Warm és Cool szokásos opciók mellett a Lamp Native beállítás is megtalálható, User módban pedig az RGB Gain/Offset szabályzókkal állítható be a kívánt színhőmérséklet, pl. 6500 K), a színmenedzselő menü (CMS) és a fényforrás üzemmódjainak választása (Light Source Mode) az Advanced menüpontban vannak „elrejtve”. Itt található a képjavító funkciókat tartalmazó CinemaMaster menüpont is. Különösen érdekes a fényforrás üzemmódjainak választó menüje.
Fényforrás beállítási opciók. A 100%-os Normal fényerőn kívül, beállíthatjuk a 70% fényerőt adó Economic opciót vagy a még visszafogottabb (és még hosszabb élettartamot adó) Dimming opciót. A Custom pontot kiválasztva hozzáférünk a Custom Brightness egyedi beállítási lehetőséghez, ahol 20% és 100% között bármekkora fényerőt választhatunk
Az Information menü megmutatja nekünk az aktív bemenetet, a kiválasztott képi módot, a bejövő jel felbontását, a színrendszert (RGB vagy YUV), a fényforrás használati idejét és a firmware verziószámát.
A többi almenü (Display, Installation, System Setup: Basic, System Setup: Advanced) beállításait nem részletezzük, ezek „adják magukat” és nagyrészt megfelelnek a többi BenQ installációs projektor hasonló opcióinak. Talán a hálózati beállítások és a HDBaseT Standby képez kivételt. A hálózati beállítások részletei egy külön útmutatóban találhatók (BenQ Network Projection Operational Guide).
Fényerő, kontraszt
A fényerő természetesen a kissé zöldes (a fényforrás natív állapotát tükröző) Bright módban a legnagyobb, az általunk mért érték 4460 lumen volt. A többi üzemmódban a spektrum kiegyenlítettebb (kevesebb zöldet és sárgát tartalmaz), így a projektor fényárama is kisebbre adódik (PREZ: 2380 lumen, sRGB: 2214 lumen, Cinema: 2145 lumen, DICi-S: 2182 lumen). Ezek a gyári presetek adatai, és természetesen egy pontos beállítás során többé-kevésbé változnak, akárcsak a kontrasztarány.
Bright képi módban – mivel itt a dinamikus leszabályozás gyárilag be van kapcsolva – valóban óriási, a specifikációban megadottnál is nagyobb, 118.109:1 on/off kontrasztarányt mérhettünk, azonban valóságos vetítési szituációkban a kontraszt ennél lényegesen kisebb (ez minden vetítőre igaz). sRGB módban például, ahol gyárilag nincs aktiválva a dinamikus kontrasztszabályozás, és bekapcsolása nem is javasolt, a mért érték 1321:1, ami nem nagy, de egy large venue egychipes DLP projektortól teljesen elfogadható.
Gradáció, színgamut, szubjektív benyomások
A projektor színeinek (a feketétől a fehérig terjedő „semleges” színeket is ide soroljuk) vizsgálatához a DVDO cég AVLab TPG generátorát használtuk, amely képes nagyon pontos sRGB szabványú mérőábrákat kiadni UHD felbontásban, 30 Hz (Full RGB), illetve 60 Hz (YUV 4:2:0) képfrekvencián.
A DVDO AVLab test pattern generator ezen az információ felületen tájékoztat a kiadott jel fontosabb tulajdonságairól
A méréseket a gyári presetek RGB együttfutásának, gammájának, színtartományának, és az alapszínek pozícióinak és luminanciájának vizsgálatával kezdtük. Bár minden presetet megmértünk, az sRGB és a Cinema módokhoz tartozó eredmények álltak a legközelebb a referenciaértékekhez. Az aprólékos, és huzamosabb ideig tartó kalibrációra nem volt elég időnk, mivel csupán két napig volt nálunk a készülék, utána más országokba kellett továbbküldeni. A két említett üzemmód azonban gyárilag eléggé pontos az RGB együttfutás és a gamma tekintetében, a színpontok pozícióját illetően már kevésbé, de éppen ezek beállításához kellett volna több idő.
A felső ábrán az sRGB preset mért értékei, az alsón pedig a Cinema módé láthatók. Sok tekintetben alig van különbség a kétféle gyári beállítás között, ahol nagyobb eltérés van, az a színpontok pozíciója, azaz a színgamut nagysága és elhelyezkedése. Az sRGB preset színkészlete némileg kisebb a referenciánál, Cinema módban viszont a cián és a bíbor kivételével a többi szín telítettebb, mint a szabványos Rec.709, de összességében mindkét esetben ajánlatos a korrekció
Az összes gyári beállítás mérése azt mutatja, hogy az alapszínek generálisan telítettebbek – ahogy az egy lézerprojektortól elvárható –, és mivel alapvetően „data grade” projektorról van szó, és nem mozi- vagy házimozi vetítőről, pontos kalibrálás nélkül is fogyasztható színvilágot produkál (bizonyos beállításokban), a szürkeskála és a gamma eltérései pedig a tűréshatáron belül vannak.
Befejezésül néhány 4K-UHD (de nem HDR) video- és filmjelenetet megnéztünk a projektorral, és – bár mint már hangsúlyoztuk – a készülék messze nem erre a célra készült, a látottak a vártnál jobb szubjektív benyomást keltettek.
Egy képkocka fotója a „The Amazing Spider Man” című 4K-UHD filmből. Még ezen az erősen kicsinyített felbontású fotón is észlelhető a tűéles felbontás és korrekt gradáció
Összegzés és értékelés
A BenQ a saját BlueCore lézertechnológiáját és Texas Instruments egychipes DLP XPR technológiáját sikeresen egyesítette egy 5000 lumenes 4K-UHD lézerprojektor kifejlesztésével. Világosan látszik, hogy a lézeres fényforrás – a BenQ-nál és más gyártóknál is – gyorsuló ütemben váltja le a hagyományos higanylámpát az írásunkban részletezett előnyöknek köszönhetően.
Az LK970-es minőségét tovább emeli a rendkívül gondosan kialakított, aberrációktól mentes objektív, amely egyébként szükséges is a maradéktalan 4K megjelenítéshez. A projektor egy sor fejlett funkciót és szolgáltatást is nyújt, amelyek segítik a hálózati működtetést, a geometriai torzítások kiküszöbölését, a projektor-rendszerek menedzselését egyetlen PC-ről, a fényerő finom szabályozását pl. a többprojektoros edge-blending esetében stb.
Az LK970 igencsak masszív felépítésű, strapabíró, 24/7 nonstop működtetésre alkalmas professzionális készülék, bármilyen pozícióból képes vetíteni, és a képforrásoktól akár 100 méterre is elhelyezhető a beépített HDBaseT-nek köszönhetően. Sok lehetséges alkalmazási területe van az eladótéri és köztéri signage-tól a nagy előadótermekig, a múzeumoktól a gyülekezeti vetítésekig, az alkalmi filmvetítéstől az egészségügyi oktatásig. A fejlett korrekciós lehetőségekkel a szürkeskála semlegessége és a gamma nagyon jól beállítható, a színpontok referenciához való igazítása (ami az említett területeken nem első számú szempont) kicsit finomabb színmenedzselő rendszert igényelne. Ez azonban a tesztelt gép egyedi tulajdonsága is lehet.
A projektort a Cédrus Számítástechnikai Kft.-től kaptuk meg a tesztelésre. Jelenlegi bruttó fogyasztói ára a hazai piacon kb. 3 000 000 forint. Ebben a minőségi és teljesítmény-kategóriában - különös tekintettel a lézer-foszfor fényforrás előnyeire - ez reális árnak mondható.
N. Á.