Acer H7550ST
2015. április
Az Acer projektorai közül a házimozi igényeit a belépő kategóriában leginkább kielégítő H7000-es család nemrégiben két új taggal gyarapodott: a H7550BD-vel és a H7550ST-vel. A fő különbség a két modell között, hogy ugyanazt a képméretet más-más távolságból tudják vetíteni. Mi az utóbbi típust teszteltük, amely a „közelről vetítő” projektorok alosztályába tartozik, erre utal az ST (short throw) megjelölés.
Alapjellemzők, csatlakozók
Az adatlap szerint 3000 ANSI lumenes projektor a fényerőhöz képest meglepően kis, ám tetszetős fehér-szürke házat kapott, a készülék összsúlya kb. 3,4 kg, azaz könnyedén vihető ide-oda, egyik helyszínről a másikra. Az egychipes DLP vetítő dinamikus full on/full off kontrasztaránya – szintén az adatlap szerint – 16000:1. A teszt során kiderítjük, hogy mennyire közelíti meg ezt az értéket. A natív felbontás, mint minden Acer H7000-es típusnál, Full HD.
Az objektívet szemből megnézve rögtön látszik, hogy nagylátószögű típusról van, de sok más ST készülékkel ellentétben a tervezők 1,1x-szeres mozgásteret meghagytak a fókusztávolság (képméret) változtatására, ugyanis ekkora az optikai zoom. A legtöbb közelről vetítő készülék egyébként fix fókusztávolságú objektívval készül, igaz viszont, hogy a H7550ST esetében némileg nagyobb a vetítési távolság, mint általában az ST projektoroknál. Ez konkrétan annyit jelent, hogy 2 m széles képet kb. 1,4 - 1,5 m távolságból tudunk vetíteni. Átlagos vagy „normál” (nem ST) projektorok esetében, pl. a H7550BD-nél ez a távolság kb. 2,3 - 3 m.
A nagylátószögű objektívnek esetünkben alig észrevehető kromatikus aberrációja van, amely az alábbi képen közelről látható ugyan, de normál nézési távolságból nincs igazán jelentősége.
A kép sarkában a nagylátószögű objektív csekély kromatikus aberrációja mutatkozik
A csatlakozók a ma szokásos standard kínálatot mutatják, kivéve egy extra lehetőséget, amelyről hamarosan beszélünk. A hátlapon találunk 2 HDMI portot (az egyik MHL-kompatibilis), hagyományos VGA be és ki (monitor) csatlakozókat, kompozit, S-Video és komponens bemeneteket, audio jack be- és kimenetet, egy USB(A) csatlakozót 5 V tápfeszültség kiadásához, egy mini-USB szervizportot, és a manapság már elég ritkán használt RS232 vezérlőportot.
Az említett extra csatlakozó a készülék belsejében található plusz HDMI/MHL port, amely a fedél lepattintása után férhető hozzá. Rendeltetése különféle HDMI dongle-ok fogadása, amennyiben tartósan a készülékben akarunk tartani egy WiFi átvitelre alkalmas bedugaszolható eszközt. Ez lehet pl. egy WiHD dongle a stabil és kifogástalan minőségű vezeték nélküli HD átvitelhez (ez esetben egy külön adóegységre is szükség van a forrásoldalon), lehet egy Acer gyártmányú WiFi dongle (pl. a legújabb MWA3), de akár egy Google Chromecast dongle is, amelyhez már itthon is hozzájuthatunk, sőt a Telenor elindított egy Chromecastra szabott szolgáltatást (MyTV), amelynek birtokában az okoseszközünkről filmeket és TV-sorozatokat küldhetünk a kijelzőre, legyen az projektor vagy TV. A Chromecastnak mindenképpen szüksége van 5 V tápfeszültségre, ezért a H7550ST testében kialakított mélyedésben nemcsak egy HDMI csatlakozó van, hanem egy hajlékony kábellel csatlakoztatható „lengő” micro USB tápcsatlakozó is. A Chromecast dongle a projektorunkból „okosprojektort” varázsol, akárcsak a rá sok mindenben hasonlító Acer MWA3. Az MWA3-nak azonban – ha az oldalán lévő kis kapcsolót MHL állásba tesszük, nincs szükség külön tápfeszültségre (HDMI állásban viszont igen). A projektorban különben pont akkora hely van, hogy az MWA3 betehető legyen, a tápcsatlakozóhoz nem tudnánk hozzáférni, viszont a HDMI/MHL port esetében nincs is erre szükség.
Feltehetően másfajta „okos” WiFi dongle-ok fogadására is alkalmas ez a port, pl. az EZCast dongle kísértetiesen emlékeztet az Acer MWA3-ra.
A WiFi dongle számára a projektor belsejében kialakított rekesz. Bal oldalon a HDMI/MHL port, középen az 5 V tápfeszültséget adó micro USB csatlakozó
A nóvum tehát az a H7550ST esetében, hogy nincs ugyan beépített WiFi jelfogadó egysége, de utólag (akár véglegesen is) beépíthető, szükség esetén viszont cserélhető, akár MHL-kompatibilis, akár nem MHL-kompatibilis egységgel. Emellett az MWA3 több, mint egy WiFi vevőegység, akárcsak az említett Chromecast, a Google internetes „tartalomközvetítő” egysége.
Az Acer MWA3 HDMI dongle
Érdemes egy kis kitérőt tenni ennek az új fejlesztésű (külön rendelhető) kiegészítőnek a bemutatása érdekében. Előrebocsátandó, hogy ez a hardverkulcs csak az Acer eDisplayPro nevű applikációjával együttműködve teljesíti, amit elvárunk tőle (a Chromecasthoz és az EZCasthoz is le kell tölteni egy applikációt az okoseszközre), tehát ezt a kis appot telepítenünk kell az Androidos vagy iOS mobileszközünkre a Google Play, illetve az Apple App Store helyről.
A célunk az volt, hogy – az okoseszközök robbanásszerű terjedésére tekintettel – megnézzük, mire képes ez a kis „okosító” kulcs.
Az Acer gyártmányú HDMI WiFi dongle
Maga a dongle MHL-kompatibilis, ami azért érdekesség, mert az MHL protokollt eredetileg a kép szélessávú vezetékes átvitelére találták ki egy okoseszközről pl. egy televízió, projektor vagy más HDMI bemenetes készülék képernyőjére. Nos, az Acer MWA3 ezt vezeték nélkül valósítja meg. Ráadásul egy kis kapcsolóval a kulcs oldalán választani lehet az MHL-kompatibilis vagy a sima HDMI bemenetre való csatlakoztatás közül, ez utóbbi esetben azonban a kulcs micro USB csatlakozójára külső 5 V tápfeszültséget kell adnunk.
Az MWA3 elfoglalja a teljes rekeszt, de ez nem okoz problémát, mivel az MHL-kompatibilis HDMI csatlakozóra dugva nem igényel USB tápfeszültséget
Az MWA3 bedugása után akár a belső HDMI csatlakozóra (ez esetben a fedelet gondosan vissza kell pattintanunk a helyére, máskülönben a projektor nem indítható el), akár a külső HDMI/MHL portra, a projektor képén megjelenik az MWA3-as jelenlétét mutató, és a csatlakoztatási lehetőségeket szemléltető kép, amelyről leolvasható a kulcs SSDI-je és a jelszó is, továbbá a jobb sarokban látható a kapcsolat állapota az okoseszközzel, illetve az Internettel.
Az MWA3-ra vonatkozó legfontosabb információk megjelennek a képen
Az eDisplayPro telepítés ingyenes és rendkívül egyszerű, az app elindítása után meg kell keresnünk az MWA3 azonosítóját, és a kapcsolatot létrehozhatjuk. Ha a helyiségben van routeres Internet-hozzáférés infrasructure módban, akkor célszerű erre a WiFi hálózatra kapcsolódni mind az okoseszközzel, mind az MWA3-mal. Az eDisplay Pro-nak egyébként az Android és iOS mellett van Windows vagy Mac alatt futtatható változata is.
Az app kezelőfelületéről ezután megjelennek azok a felhasználható tartalomforrások, illetve először elvégezhetjük a szükséges beállításokat (Setting), vagy választhatjuk a tükrözés (Mirroring) módot, amennyiben a telefonunk is alkalmas erre.
Az eDisplay Pro app elindítása és az MWA3-mal létrejött kapcsolat után ez a képernyő jelenik meg az okostelefonon
A telefon képernyőjén látható, hogy miféle források közül választhatunk, amelyet az eDisplayPro segítségével átküldhetünk az MWA3-ra, és így a projektorra. Fotó, élő kamerakép (videostream), zene, a telefonon tárolt film, videó stb. gond nélkül továbbítható. A felhőben tárolt tartalmainkhoz is hozzáférhetünk. A Split Screen funkció lehetőséget nyújt max. négy okoseszköz képének egyidejű megjelenítésére a projektorral.
Másfelől, a webhez való hozzáférést is támogatja az eDisplay Pro/MWA3 együttes – bizonyos szolgáltatásokra korlátozva a lehetőségeket (akárcsak a Chromecast esetében). Pl. elérhető a YouTube, a Vimeo, a Yahoo, a CNN, a Fox news stb. Amennyibe direktben szeretnénk az Internethez hozzáférni, a www.iezvu.com URL jelenik meg. Ez annak a gyártónak a weboldala, amelyik az MWA3-hoz hasonló EZCast dongle-t gyártja.
Az MWA3 egyébként a 802.11 b/g/n WiFi szabvánnyal kompatibilis, és a 2,4 GHz-es frekvencián működik. Természetesen nemcsak a belső, hanem a külső HDMI/MHL portba is bedugható, viszont ha belül csatlakoztatjuk, akkor eggyel több HDMI bemenet marad a projektoron más HDMI források számára.
Az eDisplay Pro/MWA3 Setting menü a következőképpen néz ki:
A Setting alatt beállított konkrét opciók
A felbontás beállítható 1280 x 720/60p-től egészen 1920 x 1080/24p-ig, beleértve a HDTV 1920 x 1080i formátumát is. A WiFi kapcsolat felépülhet első lépésben közvetlenül a dongle-lal (Direct Link), és azután a helyi routerrel, vagy pedig a szokásos módon, a routeren keresztül (Via Router Allowed). Az egész rendszer működhet „eDisplay” vagy „Mirroring” módban, ez utóbbihoz kell az okoseszköz Miracast funkciója – ekkor a telefon vagy tablet képernyője „tükrözve” lesz a projektorra. Bár az én telefonomon van Miracast funkció, valamilyen kideríthetetlen oknál fogva a „Mirroring” módot nem sikerült produkálnom.
Vetítés
A H7550ST menüje, nem meglepő módon, apró eltérésektől eltekintve nemigen különbözik a H sorozat többi modelljének menürendszerétől. A képi üzemmódok: Bright, Standard, Movie, Dark Cinema, Game, Sport és User – ez utóbbi az a mód, amelyben kísérletet tehetünk a kalibrációra. A Bright mód szokás szerint (mint a legtöbb projektornál) csak erős fenntartásokkal használható, amennyiben minden áron a legnagyobb fényerőre lenne szükségünk.
Mivel a 3000 lumen (méréseink szerint kb. 2790 lumen) nagy erőssége ennek a típusnak, a nem a fényerőre kihegyezett egyéb üzemmódokban is tetemes fényerőt kapunk. Így ez a projektor valóban használható „mindenesként” is, pl. Standard gyári módban több mint 1800 lumen jön ki a gépből, míg Movie/Eco módban is 1000 lumen fölött van a fényerő.
Ide kívánkozik, hogy – részben szintén a nagy 2D fényerő miatt, részben a DLP technológia e szempontból kedvező jellemzői miatt – a projektor 3D képe nemigen hagyott lehetőséget a kritikára. Az Acer nem tudom hányadik generációs DLP Link szemüvege 144 Hz-es (ezt a projektor is tudja), viselése kényelmes, a „lencsék” csillapítása relatíve kicsi. Összességében kellems perceket okozott a 3D filmnézés, az áthallás a jobb és bal csatorna között gyakorlatilag észrevehetetlen. A gyártó 2 db szemüveget árban foglalt tartozékként mellékel a projektorhoz.
Az Acer E4W típusú 3D szemüvege a 144 Hz-es triple flash 3D DLP projektorokhoz készült, de 120, 100 és 96 Hz-en is működik
Más kérdés, hogy a gyári üzemmódok szokás szerint nem pontosak, és itt csak a Standard, a Movie és a Dark Cinema módokra gondolunk, ahol elvárható lenne a Rec. 709-es referenciától való nem túl nagy eltérés, a semleges szürkeskála és a 2,2 körüli gamma (sötétben lehet kicsit nagyobb, világosban kisebb, de a feketeszint és a fehérszint között nem ártana egyenletesnek lennie).
A Brightness és Contrast szabályzók elengedhetetlenek a feketeszint/fehérszint beállításához, ezzel nincs is gond. A Saturation és Tint kezelőszervek a menüben egyszerre hatnak az össze elsődleges, illetve másodlagos alapszínre, így jó esetben generálisan csökkenthető a telítettség, illetve elérhető némi javulás a színvisszaadásban. Mivel azonban ebbe a projektorba is (mint az utóbbi időben más belépő kategóriájú modellekbe is) beépítették a teljes körű CMS (színmenedzselő) rendszert, a Saturation és Tint szabályzókra nem is lenne szükség, ha… Ha jól működne a CMS rendszer, amely a hat alapszínnél (RGBCMY) egyenként lehetővé tenné a független hue/saturation/lightness állítást. Sajnos azonban ez távolról sincs így, nem is nagyon várható el, hiszen akkor a gyártó jóval magasabb ársávba pozícionálhatná a vetítőt.
Különféle képanyagok (filmek, fotók, HD klipek) megnézésével szubjektíve igyekeztem eldönteni, hogy néhány gyári mód megmérése után melyikből kiindulva érdemes megkísérelni a kalibrációt. A Dynamic Black módot nem kapcsoltam ki (Standard módban deafault ki van kapcsolva), mert annak ellenére, hogy az RGB együttfutásba és a gamma menetébe nem éppen a kívánt módon „beleszól”, a kontrasztarányt, illetve a feketeszintet mégiscsak megemelte, bár a kontraszt így sem érte el a specifikáció szerinti 16000:1 értéket. A mérések Eco módban történtek, hogy a Normal beállításban általában kedvezőtlen lámpaspektrum hatását kiszűrjük.
Mérések
Szemléltetésképpen bemutatjuk a Dark Cinema gyári preset néhány mérési eredményét:
RGB együttfutás, gamma és színtartomány Dark Cinema módban. A kép kicsit „hideg” (7049 K), és a színek aránya változik a szürkeskálán. Az átlagos gamma túl magas (2,5), de ezen belül egyenetlen. A mért primer alapszínek közül a kék és a vörös színezete jó, csak a telítettség nagy egy kicsit, a zöld viszont színezetben nagyon eltolódott a referenciától (a fekete háromszög a referencia-tartomány, a fehér pedig a mért színgamut)
Az RGB együttfutás az egyéb gyári üzemmódokban változó, de a színhőmérséklet egyikben sem adja a szabványos D65-öt (6500 K). A gamma még a fentinél is hektikusabb képet mutat, általánosságban az alsó és a felső tartományban kisebb, a középsőben nagyobb, mint kellene. A színtartomány csekély eltérésekkel ugyanolyan, mint a fent látható (kivéve persze a Bright módot).
A fenti színgamuttal még ki is lehetne békülni, ha a zöld színezete nem fordulna ennyire sárgászöldbe. A következő logikus lépés az volt, hogy a rendelkezésre álló CMS-sel (illetve azt megelőzően a szürkeskála lehetőség szerinti beállításával) megpróbáltam a színpontokat, mindenekelőtt a zöldet, a helyükre tologatni.
A hosszadalmas igyekezet ellenére User módban a következő mérési eredmények születtek (amelyek persze a képen is szemmel láthatóak voltak):
A kalibrálási próbálkozások után a kapott RGB együttfutás (felső ábra) a tartomány közepén kielégítő, alul a vörös, felül a kék van túlsúlyban. A színhőmérséklet középértéke 7123 K. A gamma 30% és 80% között jó, alul kisebb, felül nagyobb a kívánatosnál (középső ábra). Mindezek még nem okoznának nagy gondot. A zöld eltolása a helyes irányba (alsó ábra) nem volt teljesen sikeres, ugyanakkor a telítettsége drasztikusan csökkent. Összességében a kapott kép szubjektíve gyengébb lett, mint a gyári preset, amelyből kiindultunk. Ez azt jelenti, hogy a CMS rendszer nem működik úgy, ahogy kellene
A szerény kalibrálási eredményből az a következtetés vonható le, hogy jobb megmaradni az ízlésünkhöz legközelebb álló gyári beállításnál, legfeljebb a feketeszinten/fehérszinten és a színhőmérsékleten állítsunk – ez utóbbit akkor, ha túl „melegnek” vagy túl „hidegnek” érezzük a képet. Az esetek többségében a telítettségből is visszavehetünk valamennyit a Saturation szabályzóval, bár ez a színeket más-már mértékbe fogja érinteni. Mértékkel használva a szabályzókat azonban végül is elfogadható képet kapunk akár játékról, akár sportközvetítésről, akár filmnézésről van szó, prezentációra pedig kiválóan alkalmas a gép a nagy fényereje miatt. 3D-ben pedig sok hasonló társát maga mögött hagyja.
Összegzés
Részben már fentebb összefoglaltuk a H7550ST használhatóságával kapcsolatos véleményünket. Amiről még nem tettünk említést: némi szivárványozás olykor előjön (a nagy fényerő ebben segít). A projektor egy 3D Blu-ray lejátszóhoz közvetlenül csatlakoztatható HDMI-n kereszül (ez ma már általában természetes).
Egy apróságnak tűnő, de a beállításokat – különösen a hosszadalmas kalibrációt – nagyon megnehezítő jelenséget viszont egyenesen az Acernek címeznék, annál is inkább, mert régi gondról van szó: a kiválasztott menük, almenük és opciók extrém rövid ideig maradnak a képernyőn, néhány másodperccel a megjelenés után eltűnnek, ha kis ideig gondolkodunk, hogy hogyan lépjünk tovább, illetve mit válasszunk. Ezt a problémát a gyártó könnyedén orvosolni tudná.
Mindenképpen megerősíthető az a vélemény, hogy „mindenes” vetítőként kiválóan helytáll a H7550ST a saját árkategóriájában, beleértve a mozivetítést is, ha némi kompromisszumot el tudunk fogadni. Különlegesség az opcionálisan beépíthető WiFi-MHL dongle, különös tekintettel arra, hogy egyre gyakrabban szeretnénk a vetítendő tartalmat okoseszközeinkről streamelni vagy a médiatárból kijátszani.
Ha jobb minőségű hangra vágyunk, mint amit a beépített hangszórók tudnak nyújtani, akár a szokásos módon (3,5 mm-es audio jack kimenet), akár pedig Bluetooth kapcsolaton keresztül továbbíthatjuk a hangot külső hangrendszerre (ez utóbbi persze csak akkor használható, ha a fogadó hangrendszer alkalmas a Bluetooth összeköttetésre).
A készüléket az Acer hazai képviseletétől kaptuk meg tesztelésre. Fogyasztói ára a különböző értékesítési helyeken – e sorok írásának időpontjában – kb. 340.000 és 390.000 Ft között van.
Értékelés
Ami tetszett
- Méretéhez és súlyához képest nagy fényerő, így nagy lehetséges képméret, illetve nagyobb környezeti fény megengedhető
- Bár nem pontos, de elfogadható gyári beállítások (kivéve Bright mód)
- Rövid vetítési távolság
- Jó optikai jellemzők
- Kiemelkedő minőségű 3D vetítés
- MHL/WiFi dongle csatlakoztatási lehetősége a projektor belsejében
- Bluetooth hangávitel egy Bluetooth-kompatibilis hangrendszerre
Ami kevésbé tetszett
- Az OSD menük/almenük/szabályzók gyors eltűnése, ami nagyon megnehezíti a beállítást
- Kifforatlan CMS rendszer, nehézkes kalibrálhatóság
- Mozihoz kicsi natív kontraszt (Dynamic Black nélkül)
Főbb gyári adatok
Fényerő: 3000 ANSI lumen (Eco: 2400 ANSI lumen)
Dinamikus kontrasztarány: 16000:1
Natív felbontás: Full HD
Optikai zoom: 1,1x-es
Vetítési arány: 0,69 – 0,76
Trapézkorrekció: ± 40 fok függőlegesen
3D: minden szokásos formátum, 2D-3D konverzió
Lámpaélettartam: 6000/4000 óra
Beépített hangszóró: 2 x 10 W
Zajszint 33/30 dB (Normal/Eco)
Méret: 357 x 98 x 241 mm
Tömeg: 3,4 kg
Projektor.hu