Házimozi-vetítők
2015. szeptember
Írásunk első részében a Sony „E” sorozatú és „F” sorozatú új adatvetítőit mutattuk be részletesen, most pedig az idei IFÁ-n megjelent három új házimozi-projektor, a 4K natív felbontású VW520ES, és VW320ES, továbbá a Full HD HW65ES tulajdonságait vesszük közelebbről szemügyre.
Az új 4K típusok
Talán nem mindenki emlékszik rá, hogy a Sony áttörést hozó első 4K házimozi-projektora (VPL-VW1000ES) még 2012-ben jelent meg. Ezt követően a cég a 4K termékvonalat intenzíven fejlesztette, aminek eredménye a következő két évben öt új típus volt (köztük két lézerprojektor), az idén pedig a szeptemberi IFA kiállításon megjelent a VPL-VW320ES és a VLP-VW520ES új modell.
A 4K házimozi-projektorok 4. generációja jelent meg 2015-ben (ábra forrása: Sony)
A Sony házimozi-projektorai már elég régen az SXRD reflektív LCD paneleket (az LCoS technológia Sony-féle változatát) használják, amelyekre egyebek mellett jellemző a rendkívül nagy kitöltési tényező, azaz a pixelek közötti csaknem elhanyagolható távolság. A natív 4K felbontású paneleknél pedig a pixelek közötti rés még a szokottnál is kisebb. Míg a Full HD projektorokkal vetített képen a pixelstruktúra a képmagasság 1,5-szeresének (1,5 x PH) megfelelő távolságból már zavaróan felismerhető, a 4K kép ugyanebből a távolságból (azaz nagyon közelről) teljesen pixelmentesnek látszik.
Meghatározott távolságon belül a 4K felbontás előnye látványosan érvényesül (ábra forrása: Sony)
A Sony nagy újítása – amely most már nemcsak a házimozi-vetítőkben található meg, hanem némelyik új installációs projektorban is – a Reality Creation. Ezzel a technikával (vagy talán inkább intelligens képjavító algoritmusnak lehetne nevezni) a gyártó szerint a létező legoptimálisabb képet lehet előállítani adott (a 4K-nál kisebb felbontású) bemeneti jelből. A funkció különösen hasznos, amikor a 4K projektoron Full HD forrásból szeretnénk kihozni a legjobbat. A Reality Creation-nal kapott kép csaknem eléri a 4K forrásból kapható kép minőségét. Az új projektorok kompatibilisek az ún. „Mastered in 4K” 2K Blu-ray lemezekkel, amelyek képét éppen a Reality Creation segítségével „varázsolják” az eredetivel egyenértékű 4K képpé.
A Reality Creation a Full HD jelből gyakorlatilag 4K minőségű képet állít elő (ábra forrása: Sony)
A 4K natív felbontás a Sony vetítők esetében egyrészt „valódi” 4K-t jelent (nem a pixeleltolással mesterségesen létrehozott 4K-t), másrészt számszerűen követi a nagymozik 4K szabványát (4096 x 2160 pixel), ami több képpontot jelent, mint a Full HD vízszintes és függőleges kétszerezésével kapott televíziós/videós „4K” (3840 x 2160 pixeles UHD). Ez utóbbi ugyanolyan oldalarányú, mint a Full HD, azaz 16:9-es, az előbbi viszont ennél szélesebb moziformátum.
A Sony legnagyobb „dobása” azonban a VW520ES-nél jelenik meg: a HDR (High Dynamic Range = nagy dinamikatartomány) az egész kijelző-technikában egy ideje heves érdeklődés és vita tárgya, egy másik cikkben részletesen fogunk róla írni. Röviden arról van szó, hogy a kijelzőtechnológia olyan stádiumba érkezett, amikor reális esély van arra, hogy a valóság, illetve a szem dinamikatartományát (kontrasztátfogását) a kijelzők megközelítsék. Az egyik fő feladat a csúcsfények (becsillanó vagy tükröző, vagy nagyobb méretű világos felületek) fénysűrűségének reprodukálása, a feketék nagyon alacsonyan tartása mellett.
Nos, a Sony állítása szerint a VW520ES modell HDR-kompatibilis (a várhatóan hamarosan piacra kerülő 4K Blu-ray lemezek tartalma már így készül), azt azonban nem tudjuk, hogy pontosan milyen határok között képes erre. Természetesen a HDR-nek a projektorok esetében csak akkor van értelme, ha zavaró fényektől mentes nézési körülményeket tudunk teremteni.
Az új projektorokhoz új lámpatípus dukál (a később ismertetendő HW65ES-hez is), amelyek élettartamára a gyártó 6000 órát ad meg. Ezekben a lámpákban az ív sokkal egyenletesebb és homogénebb, mint elődeikben, ezért nemcsak tartósabbak, hanem a képen okozott pici vibrálás is tovább csökkent.
Vissza kell térnünk néhány mondat erejéig az SXRD panelekre is – ezeket szintén továbbfejlesztette a Sony. Az illesztő réteg (alignment layer) tökéletesítésével ugyanis sikerült elérni, hogy a reflektív LCD-ről visszavert fény ne szóródjon a nem megfelelő irányban álló folyadékkristályokon, aminek eredménye a nagyobb kontraszt és az egyirányban visszavert fény arányának növekedése:
Az illesztő réteghez közeli folyadékkristály molekulák dőlési szögének pontosításával, és magának az illesztő rétegnek a tökéletesítésével nagyobb lett a kontraszt és a reflexiós arány (ábra forrása: Sony)
A két új projektortípus zoomátfogása kb. 2,06-szoros, a vetítési arány pedig 1,38 – 2,83:1 között állítható be (16:9-es formátumú kép vetítésekor). Ez szokatlanul széles határokat jelent, ami a vetítési távolságot illeti. Az elhelyezési rugalmasság másik, talán még fontosabb tényezője a szintén szokatlanul nagy lens shift, azaz objektíveltolás. Ennek mértéke függőlegesen +85%, ill. -80%, vízszintesen pedig ±31%:
Mindkét 4K projektor (és a Full HD HW65ES is) természetesen aktív 3D megjelenítésre alkalmas, és beépítve tartalmazza a 3D RF jeladót, amely a szinkronjelet küldi a 3D szemüvegnek. A projektor pozícióját origónak tekintve 10 m sugarú körön belül bárhol ülhet a néző.
A VPL-VW320ES és a VLP-VW520ES többféle otthoni automatizáló vezérlő rendszerrel kompatibilis, natív csatlakozás és egyszerű automatizálás lehetséges a Crestron Connected és a Control4 SDDP vezérlő rendszerekkel, bármiféle plusz program-modul nélkül. Hálózaton keresztül a készülékek monitorozhatók.
A projektorokon a vezérléshez megtalálható az RS232 port, az RJ45 hálócsatlakozó és egy IR bemeneti csatlakozó is.
A video- és audiojelek csatlakoztatásához 2-2 HDMI 2.0 csatlakozó van a készülékeken (4K 60p, 8 bites YCbCr 4:2:0 átvitelre alkalmas), a csatlakozók egyike HDCP 2.2 kompatibilis.
A csatlakozópanelen találunk még egy USB portot max. 500 mA DC kimenettel (ezen keresztül automatikusan frissíthető a firmware), és két minijack triggerportot pl. a vászonmozgatás és/vagy a világítás vezérléséhez.
Ami a színeket illeti, a Sony 4K projektorai (a lézeres készülékeket leszámítva) a TRILUMINOS Display színképző technológiát használja, amely eleve a 4K igényeinek megfelelő színtartományt biztosítja. Természetesen, ha a forrás a hagyományos Rec. 709-es színtérben dolgozik, a projektorok színtere, gammája és fehéregyensúlya a referencia-értékek szerint állítható be, mégpedig a Sony Projector Calibration Pro szoftvere segítségével (a VW1100ES, VW520ES, VW320ES és HW65ES típusokhoz, illetve firmware frissítéssel a VW300ES és VW500ES típusokhoz is). A projektort LAN kábellel kell a PC-hez csatlakoztatni, amelyre a szoftvert telepítettük. Színmérő/fénymérő műszer is szükséges, amely a PC-vel van USB kapcsolattal összekötve. Lehetőség van gyors alapszíntű kalibrálásra, és fejlett, összetett kalibrálásra is. A Projector Calibration Pro beállító ablakai közül alább az induló panel (ahol a készülékünket kiválasztjuk) és a haladó színtér-beállító panel látható, annak is az alapszínek interaktív beállítását lehetővé tevő változata.
Felső ábra: Az eszköz kiválasztása a Projector Calibration Pro szoftverben
Alsó ábra: Az interaktív színmenedzselő panel
(ábrák forrása: Sony)
Végül soroljuk fel röviden az új 4K vetítő legfontosabb jellemzőit, kivéve a már fentebb említetteket. Ami közös a két típusban:
3 db 0,74”-es High Frame Rate SXRD panel, motoros élesség- és zoomállítás, opcionális 3D szemüveg (TDG-BT500A), opcionális vezeték nélküli HDMI összeköttetés (IFU-WH1), kis késleltetésű (játék) mód, digitális paneligazítás, 26 dB működési zaj, fekete vagy fehér kivitel, 14 kg tömeg, 496 x 202 x 464 mm méret, 3 éves PrimeSupport csomag, PrimeSupport Plus lehetőség.
A két modell a következőkben különbözik (az első számérték a VW520ES, a második a VW320ES jellemzője:
Fényerő: 1800/1500 lm
Kontrasztarány: 300.000:1/nincs adat
UHP lámpa: 280 W/225 W
HDR: kompatibilis/nem kompatibilis
Továbbfejlesztett írisz: van (ver. 3)/nincs
Fogyasztás: 390 W/330 W
Távvezérlő: RM-PJ24/RM-PJ28
A „HW” sorozat folytatása: VPL-HW65ES
A VPL-HW65ES házimozi-projektor ugyan „csak” Full HD natív felbontású, ugyanakkor színtisztán mutatja a 4K technológiák térnyerését a Full HD projektorokban. Ezt bizonyítják a fejlett „VW” sorozatú gépek következő jellemzőinek megjelenése a HW65ES-ben:
Egyszerű csatlakozás a házi automatizálási rendszerekhez, beépített 3D RF, egyszerű frissítés az USB porton keresztül, csökkentett késleltetés üzemmód a játékosoknak, és a Projector Calibration Pro a pontos kalibrációhoz.
A HW65ES egyéb fontos jellemzői:
3 db 0,61”-es HFR SXRD panel, 1800 lumen fényerő, 120.000:1 kontrasztarány, Reality Creation (Full HD), ±71%/±25% lens shift, kb. 1,6x-es zoom, kézi zoom- és éleségállítás, 1,36 – 2,16:1 vetítési arány, 215 W-os UHP lámpa, 6000 óra lámpa-élettartam, kb. 9 kg tömeg, 470 x 179 x 484 mm-es méret.
A 2015-ös házimozi-projektor választék
A Sony 2015-ös kínálatában a három új modellen kívül néhány korábbi típus is szerepel. A teljes lista a következő:
2 lézeres 4K típus, az LSPX-W15 (2000 lumen) és a VPL-GTZ1 (2000 lumen)
3 lámpás 4K típus, a VPL-VW1100ES (2000 lumen), a VPL-VW520ES (1800 lumen) és a VPL-VW320ES (1500 lumen)
2 Full HD lámpás típus, a korábbi VPL-HW40ES (1700 lumen) és az új VPL-HW65ES (1800 lumen)
Az új 4K modellek, azaz a VPL-VW520ES és a VPL-VW320ES szeptembertől, a Full HD VPL-HW65ES pedig októbertől elérhetők.
Projektor.hu