Sony VPL-PHZ10
2017. június
A kb. 5000 lumenes fényerő-kategóriába pozícionált WUXGA natív felbontású Sony VPL-PHZ10-es (és WXGA felbontású változata, a VPL-PWZ10-es) a februári ISE kiállításon volt először látható. Az előadótermi, oktatási, signage, eladótéri reklám, múzeumi tájékoztató kijelző és más célokra szánt adatvetítőt a Sony meglepően alacsony áron hozta piacra. Néhány napra sikerült egy példányt kölcsönöznünk, és közelebbről megvizsgálnunk.
A Sony nem ma kezdte a 3LCD „data-grade” lézerprojektorok fejlesztését (3LCD BrightEra technológia plusz a Z-Phosphor fényforrás), az első típussal több mint négy éve, a 2013-as ISE kiállításon találkoztunk (VPL-FHZ55). Ez a 4000 lumenes projektor 2013-ban nagy feltűnést keltett, noha a DLP-s lézerprojektor kicsivel korábban már megjelent.
A Sony azóta is töretlenül folytatta a fejlesztést, de az új típusok mostanáig mind az „F” sorozatban jelentek meg, legutóbb a 7000 lumenes VPL-FHZ700L típus. Ez a modell 15.750 dolláros listaáron jött ki, de még ma is kb. 11.000 dollárt kérnek érte. Az előző, FHZ65-ös, 6000 lumenes készülék ára 12.000 dollár. Igaz, hogy ezek, és az előző típusok is sok extra szolgáltatást nyújtanak (motoros zoom, élesség, lens shift, cserélhető objektívek stb.), és a hagyományos lámpás készülékeknél 4-5-ször hosszabb fényforrás élettartamot és kis karbantartási költséget kínálnak (nem beszélve az egyéb előnyökről), de a felhasználók nem csekély része számára a vételár még mindig túl magas a lámpás gépekéhez képest.
A Sony most – a fő előnyök megtartásával – némileg egyszerűsítette és átsorolta legújabb lézeres 3LCD adatvetítőit a „P” sorozatba, és ezzel a jelek szerint sikerült elérhetőbbé tennie a két új modellt, amelyek közül a WUXGA felbontású VPL-PHZ10-es ennek a tesztnek a tárgya.
Főbb gyári adatok
- Technológia: 3LCD + Z-Phosfor lézer fényforrás
- Fénymodulátor: 3 db 0,76”-es BrightEra LCD panel
- Natív felbontás: WUXGA (1920 x 1200 pixel)
- Fényerő: 5000/4000 lumen (Standard/Middle)
- Kontrasztarány: 500.000:1 (átlagos érték)
- Objektív: fixen beépített, kb. 1,45x-es zoommal
- Vetítési arány: 1,28 – 1,88:1
- Objektívmozgatás: függőlegesen +20…+55%, vízszintesen ±10%
- Digitális trapézkorrekció: függőlegesen ±20 fok, vízszintesen ±30 fok
- Beépített hangszóró: 16 W monó
- Működési zaj: 36/28/25 dB (Standard/Middle/Low)
- Méretek: 510 x 113 x 354,6 mm
- Tömeg: kb. 8,7 kg
Az első benyomások
A projektor háza szabályos téglatest, lekerekített élekkel. Szemben az „F” sorozat tagjaival, legnagyobb mérete nem a mélysége, hanem a szélessége, a magassága pedig lényegesen kisebb elődeinél (11,3 cm). Alapterülete valamivel nagyobb egy A3-mas papírlap méreténél.
A súlya ugyancsak kedvezően változott az elődök 12-16 kg-jához képest. A fix installációs felhasználás mellett, a 8,7 kg-ot figyelembe véve, előtérbe kerül a „room-to-room” (egyik helyiségből a másikba vitel, pl. iskolákban) egyszerű lehetősége.
Nyilván a költségtakarékosság jegyében a gyártó ezúttal fixen szerelt, és egy üveglappal védett objektívvel szállítja a VPL-PHZ10 (és a VPL-PWZ10-est is, amely a felbontástól eltekintve ugyanolyan). Az objektív minősége összhangban van a nagy natív felbontással, a konvergencia korrekcióját (Panel Alignment) elvégezve még közelről sem látunk a képen számottevő optikai aberrációt.
A cserélhető objektívek kényelmét tehát ez esetben nem élvezhetjük, de a zoomtartomány és a lens shift (lásd a fenti adatokat) elég nagy rugalmasságot nyújt az elhelyezésben – ez el is várható egy ilyen kategóriájú projektortól. A lens shift (és egyébként a zoom és az élesség is) kézzel állítható, nyilvánvalóan szintén a gyártási költségek mérséklése érdekében. Az állítógombokat, az élesség- és a zoomgyűrűt a projektor tetején, egy elcsúsztatható ajtó alatt találjuk:
Kissé szokatlan a +20…+55%-os függőleges lens shift tartomány, hiszen a kép mozgatási tartománya így 35%-nyi. Ez egyébként nem kevés, inkább csak azért említjük, mert még az alsó 20%-os beállításban is mélyen a kép széle alá (magasan fölé) kerül az optikai tengely, azaz az objektív tengelye.
Kezelés, csatlakozók, menü
Az élesség, a zoom és a lens shift kezeléséről fentebb beszéltünk, az alapvető kezelőgombok – szinte észrevehetetlenül – megtalálhatók a projektor bal oldalának hátsó részén (be/ki kapcsoló, bemenetválasztó, menükezelő gombok):
Némileg több lehetőséget nyújt a funkciók elérésére a pici infratávvezérlő, amely azonban a kivitelével tagadhatatlanul csalódást okozott. Egyfelől érthető, hogy a gyártó – nagyon helyesen – itt is érvényesíteni akart költségtakarékossági szempontokat, másfelől ez a távvezérlő inkább egy belépő kategóriás, kis projektorhoz illene. A kezelőgombok kicsik, és kevés fényben nehéz megtalálni őket.
Csatlakozókból nagyjából éppen annyi van, amennyi egy ilyen rendeltetésű vetítőhöz kell, tehát itt a Sony a spórolást nem vitte túlzásba, de a sokszor fölösleges plusz csatlakozókat elhagyta. Pl. analóg VGA bemenetből egy van, HDMI-ből kettő, az RJ45-ös csatlakozón osztozik a LAN és a HDBaseT (a menüből átkapcsolhatóan), van egy elmaradhatatlan RS232, amely szintén funkcionálhat mint HDBaseT port. USB-ből találunk egy (A) és egy (B) típust, ezen kívül van egy kompozit video bemenet (RCA) és egy-egy sztereó audio ki- és bemenet (3,5 mm-es jack). Az audio bemenet a VGA és a kompozit video bemenethez van hozzárendelve.
Az OSD menürendszer hét almenüből áll (Picture, Screen, Function, Operation, Connection/Power, Istallation és Information), és ezekben meglehetősen sok opciót találunk, néha nem éppen ott, ahol keressük.
A projektornak három gyári képi módja van: Presentation, Dynamic és Standard. Közülük érdekes módon a Presentation produkálja a legnagyobb fényerőt (itt ez felel meg a lámpás projektorok szokásos Bright módjának), némi zöldes-kékes elszíneződéssel, talán kicsit kevésbé, mint a lámpás gépek legnagyobb fényerejű beállításában. A mért értékeket lásd később.
Mindhárom módra jellemző azonban a 8000 K körüli színhőmérséklet, azaz kékből (de a zöldből is) több van a kívánatosnál. Persze egy adatvetítőtől nem szokás elvárni a pontos igazodást valamilyen referencia-színtérhez (pl. sRGB), a lézeres vetítők színei általában is telítettebbek, mint lámpás társaiké, vagyis a színháromszög általában nagyobb, az azonban nem árt, ha a színhőmérséklet állítható (a Dynamic és a Standard módban ez megtehető).
A Presentation mód eleve nem ad lehetőséget a színhőmérséklet, illetve a színegyensúly változtatására, mivel ez a fényerő rovására menne. A másik két módban megtalálható a Color Temperature menüpont (High, Middle, Low). Az alapbeállítás itt Middle, de ha közelíteni akarunk a D65-höz, akkor inkább a Low-t állítsuk be, még így is kissé fölötte leszünk a 6500 K-nek. Van azonban egy „elrejtett” menüpont az OSD-ben, ahol bármelyik módban befolyásolhatjuk 6 szürkelépcső (kb. 10%-tól 100%-ig) fényerejét és színhőmérsékletét, erre még visszatérünk (Installation/Color Matching).
Az első almenü Expert Setting pontjában megtaláljuk a Sony Reality Creation és Contrast Enhancer képjavító opcióit, ezeket olykor érdemes használni. Ugyanitt lehet módosítani a preset gammát, és háromféle színtér beállítást is eszközölhetünk (ezek egyike alapbeállításként gyárilag hozzá van rendelve az adott módhoz).
A Custom1 és a Custom3 alapbeállítás nem sokban különbözik egymástól, a Custum2 (mint kiindulópont) jóval telítettebb alapszíneket nyújt. Ezekből az alapbeállításokból a színek tologatásával a vörös-cián és a zöld-bíbor tengely mentén megpróbálhatjuk az R, G, B alapszíneket a kívánt pozícióba juttatni. A tapasztalat szerint ez csak részben sikeres, közelítő jellegű korrekcióra ad lehetőséget. Teljes CMS rendszer nincs a projektorba beépítve, de ez nem is elvárható ebben a kategóriában, hiszen nem mozivetítőről van szó.
A gamma választható értékei: 2,2 – 2,4 – Gamma3 – Gamma4 – DICOM GSDF Sim. Viszonylag világos környezetben a 2,2-es értéket (vagy ennél kisebbet, ha lenne) érdemes választani, a DICOM szimuláció gammája pedig fekete-fehér orvosi filmfelvételek nézésére való.
A Function almenüben található Color Calibration pont ne tévesszen meg senkit, nem a projektor kalibrálására való. Pontosabban az rendeltetése, hogy automatikusan vagy kézzel indíthatóan időnként korrigálható legyen a projektor színvilága az előző (újkori) állapothoz. Valódi (közelítő) kalibráció csak színmérő hardverrel és szoftverrel végezhető valamely referencia (értelemszerűen itt sRGB) színtérhez. Valójában azonban a projektor rendeltetése nem kívánja meg a pontos kalibrációt, különösen nem a legnagyobb fényerejű módban, sok környezeti fényben.
Térjünk vissza ahhoz a kérdéshez, hogy hogyan lehetne a High, Middle, Low választásokon túl befolyásolni a színhőmérsékletet, mert erre időnként mégiscsak szükség lehet (pl. ha a Standard módban egy filmet szeretnénk levetíteni, viszonylag színhelyesen). Ekkor használhatjuk a már említett Color Matching al-almenüt, ahol mint említettük, hat szürkelépcsőn (bár ezek pontos fénysűrűségéről nem kapunk felvilágosítást) mind a fényerőt, mind az R és B alapszínek arányát fix G mellett (és ezzel az R-G-B arányt) tudjuk változtatni.
Ilyen módon, persze mérőszoftver/hardver segítségével, és a szürkeértékek becslésével vagy külön megmérésével elég jól beállítható az RGB együttfutás és a színhőmérséklet. Standard módban ezzel a módszerrel és a Custom2 színtér „csavargatásával” megkíséreltünk egy kvázi kalibrált sRGB színteret előállítani. Az eredmény a „Fényerő, kontraszt, színek” szakaszban olvasható.
A három képi mód összehasonlítása
Egy Power Point prezentáció ugyanazon kockáját levetítve mindhárom üzemmódban, és a kapott képeket lefotózva közelítő elképzelésünk lehet arról, hogy a Presentation és a Dynamic gyári (nem változtatott) módok és a közelítőleg kalibrált Standard mód között mi a különbség:
A fényképezőgép esetleges színtorzítása ellenére jól látszik a Presentation mód enyhén zöldes, a Dynamic kissé kékes, és a referenciához közelített Standard mód nagyjából színhelyes képe közötti különbség. Érdekes, hogy ez utóbbi dinamikusabbnak tűnik a Dynamic-nál pusztán attól, hogy a színei „valóságosabbak” (mivel a prezentáció kockája sRGB-ben készült)
Ezután Standard módban levetítettük az Oblivion c. film egy részletét, amelyből az alábbi kockát szintén lefotóztuk (bár az ilyen fotók értékelése több ok miatt is csak közelítő jellegű):
A közelítő kalibráció eredményeként elfogadható színvilágot kaptunk egy film vetítésekor is (lásd bőrszín)
Élettartam és különböző „lámpamódok”
Amellett, hogy a lézer fényforrás nem érzékeny a térbeli helyzetére (a projektor tetszés szerinti pozícióban használható), a lézer-foszfor vetítők talán legismertebb előnye, hogy a fényforrrás élettartama lényegesen hosszabb az UHP lámpáénál, és ezen túlmenően többféle üzemmódban használható a fényerő egyszerű szabályozhatóságának köszönhetően. Mód van arra is, hogy automatikus energiatakarékos üzemmódokat beállítsunk (pl. ha megszűnik a bemeneti jel, vagy éppen huzamosabb ideig statikus képet vetítünk).
Ebben a projektorban a fényforrásnak háromféle alapmódja van: a Standard, a Middle és az Eco. A gyártó által megadott 20.000 óra élettartam a Low (leginkább visszavett fényerő) módra vonatkozik, de amennyiben bekapcsoljuk a Constant Brightness (állandó fényerő) opciót – az elnevezés azt takarja, hogy legyen állandó a fényerő hosszú időn át –, akkor a Middle állásban is elérhető a 20.000 óra, Standard (legnagyobb fényerő) beállításban pedig a 14.000 óra. A Constant Brightness bekapcsolása mintegy 10% fényerőcsökkenést hoz magával, de az élettartamot meghosszabbítja.
Ahogy említettük, az energiával takarékoskodhatunk statikus kép vagy megszűnő jel esetén, de a kisebb energiaigényű készenlét bekapcsolásával is.
Fényerő, kontraszt, színek
Méréseinket majdnem a legnagyobb tele állásból (távoli vetítési pozícióban) végeztük, és ez kb. 15%-kal kisebb fényerő-értékeket adott, mintha nagylátószögű állásból vetítettünk volna. Márpedig a mindenkori gyári adatok a zoom szélső wide állására vonatkoznak. Ezért a mért fényerőadatokat korrigálnunk kellett a specifikációhoz való viszonyításkor. A továbbiakban a korrigált értékeket közöljük.
A legnagyobb fényerőt a projektorból (most a zoom állását figyelmen kívül hagyva) akkor kapjuk, ha Presentation gyári beállításban, a lehető legnagyobb (wide) zoom állásban mérjük, a fényforrás üzemmódját Standardra állítva és a Constant Brightness-t kikapcsolva. Mint említettük, mi tele állásban mért értékeket számítottunk át. Eszerint a vászon középpontjában a maximális fényerő 4689 lumen, illetve kilenc pontra átlagolva 4230 ANSI lumen volt. Middle állásban ennek kb. 80%-át kapjuk (3384 ANSI lumen), Low állásban pedig úgy 55%-át (2327 ANSI lumen). A Constant Brightness bekapcsolása Standard és Middle állásban kb. 10%-kal csökkenti a fényerőt, azaz Standard állásban 3807 ANSI lument kapunk (14.000 óra élettartam), Middle állásban pedig 3046 ANSI lument (20.000 óra élettartam). Low állásban a gyártó szerint eleve 20.000 óra az élettartam.
A fenti fényerő-értékek természetesen mind Dynamic, mind Standard képi módban (nem tévesztendő össze a Standard lámpamóddal) alacsonyabbak lesznek. Dynamic módban kb. 25% a csökkenés (max. fényerő: 3170 ANSI lumen), Standard módban pedig kb. 32% (max. fényerő: 2876 ANSI lumen). A színhőmérséklet lefelé módosításával (közelítésével a D65-höz) természetesen valamelyest csökkennek a fényerő-értékek is.
Mi a helyzet a kontraszttal? A specifikáció 500.000:1 arányt ad meg, de ezt azért teheti, mert 0 V stimulus jel esetén a lézerforrás kikapcsol, így fekete környezetben a kép valóban fekete lesz. A full on/full off kontrasztarány így soha nem látott magasságokba emelkedik. Mérőműszerünk alsó méréshatára 0,007 cd/m2, ennél kisebb értéket nem tud mérni. Presentation gyári módban megmérve az on/off kontrasztot (amely így a valóságosnál kisebb, hamis arányt adott) a következőt kaptuk:
On/off kontrasztarány - amire a mérőműszerünk képes volt. A tényleges on/off kontrasztarány jóval nagyobb az általunk mért 51516:1 aránynál, mivel a műszerünk nem tud 0,007 cd/m2-nél kisebb fénysűrűséget mérni. A nagy on/off kontraszt azonban csalóka, mert hasznos képtartalom esetén nem kapcsol ki a lézerforrás, és a valódi kontraszt a 3LCD adatvetítőkre jellemző viszonylag alacsony értékű lesz. A tipikus vetítési környezetet figyelembe véve azonban ez nem okoz gondot
Ami a színtartományt illeti, mindhárom képi módban három gyári beállítást tudunk módosítani (Custom opciók). A Custom1 mint kiinduló állapot közepes, a Custom2 nagy, a Custom3 a Custom1-nél valamivel kisebb színteret kínál fel (az sRGB-hez viszonyítva). Példaképpen bemutatjuk a Presentation módban megmért Custom1, 2, 3 gyári kiinduló gamutokat:
Felülről lefelé: a Custom1, Custom2 és Custom3 színtartományok alapállapotban, Presentation képi módban. A legtelítettebb kiinduló alapszíneket a Custom2 adj. A fehér vonallal jelölt háromszögek mutatják a mért tartományokat
Mint említettük, a PHZ10 színpont-állító rendszerével a három alapszín pozícióját a vörös-cián vonal és a zöld-bíbor vonal mentén tudjuk tologatni. Ezzel a módszerrel a színpontosság javítható, de nem tekinthető teljes színmenedzselő rendszernek. Ezt nem is várjuk el egy adatvetítőtől.
A gamma futása mind a három Custom módban hibahatáron belül ugyanolyan:
Végül bemutatjuk a Standard képi módnak a gyárilag jobb beállítására tett erőfeszítéseink eredményét. A mérőszoftver CMS rendszerében követve a színpozíciók változtatását a fenti módszerrel nem csekély mértékben sikerült az alapszíneket közelíteni a referenciához, miután előzőleg a Color Matching pontban a színhőmérsékleten is javítottunk. Az eredmény persze nem tökéletes, és a színek telítettsége is némileg csökkent:
Az elsődleges és másodlagos színek jellemzői és pozíciói a szoftver CMS rendszerében mérve, Custom2 alapállapotban (felső ábra) és korrekció után (alsó ábra)
Bár a színekkel kapcsolatos fejtegetéseinknek a PHZ10 esetében másodlagos jelentősége van (ellentétben pl. egy házimozi-vetítővel), a mérések mégis érdekes tanulságokkal szolgáltak.
Összegzés
Röviden szólva, a Sony VPL-PHZ10 a közepes teljesítményű lézeres adatvetítők kategóriájában az ár/használati érték tekintetében „mindent visz”. Ebben a szegmensben a konkurensek lényegesen magasabb áron kínálnak – igaz, több extrát felvonultató – lézer/foszfor fényforrású projektort (Epson, NEC). A Sony, a teszt alapján is megállapíthatóan a gyártási költségek visszafogására törekedett: jól bemérte, hogy egy ilyen rendeltetésű és teljesítményű gépnél mi az, ami elhagyható. A készülék javasolt listaára 5000 dollár, de az ún. street price 3000-3200 dollár körül van, ha valaki külföldön akarja megvásárolni. A hazai bruttó fogyasztói ára e sorok írásakor 1.188900 forint.
A VPL-PHZ10 egyszerű felépítésű és kezelésű, strapabíró (7/24-es üzemeltetésre is alkalmas, ha a vetített kép nem statikus vagy nem tartalmaz statikus részletet), karbantartást nem igényel (a porszűrő 100 óránként automatikusan tisztítja önmagát). A relatíve alacsony beszerzési ár mellett megtaláljuk a lézeres fényforrás összes előnyét, mint a hosszú élettartam, a tetszőleges vetítési pozíció, a gyors indítás és újraindítás, az energiatakarékos üzemmódok, a fényerő hosszú távú stabilitása stb.
Külön meg kell említenünk, hogy a VPL-PHZ10-es projektorhoz a Sony PrimeSupportElite Swap Upgrade szolgáltatást nyújt. A felhasználók nyugalma és biztonságérzete miatt a Sony bevezette a Swap Upgrade csomagot a PrimeSupportElite keretében. Ennek rendeltetése, hogy olyan meghibásodások esetében, amelyek telefonon keresztül nem orvosolhatók, a PSP.VPLPHZ10.EXC.5 add-on-nak köszönhetően a Sony 24 órán belül expressz futárszolgálattal új cserekészüléket biztosít (max. 5 év használat vagy 12.000 óra esetében). További tájékoztatásért kaphat a felhasználó az account managertől vagy a disztributortól.
A projektort az AVadvice Kft.-től kaptuk meg a teszt idejére.
Értékelés
Ami tetszett
- A lézeres fényforrás nyújtotta előnyök
- Automatikus porszűrő-tisztítás
- Constant Brightness funkció az élettartam meghosszabbítása érdekében
- Képjavító funkciók átemelése a házimozi-vetítők technológiájából (Reality Creation, Contrast Enhancement)
- Natív WUXGA felbontás
- Kiváló ár/érték arány
Ami kevésbé tetszett
- A projektorhoz nem illő színvonalú, nehézkesen kezelhető távvezérlő
- Az optikai tengelyhez képest csak egy irányban változtatható függőleges lens shift
Nagy Á.