Epson EH-LS500B
2020. december
Az Epsonnak nem ez az első otthoni használatra szánt UST (ultra short throw) lézerprojektora, amely a vetítőernyő közvetlen közelében helyezhető el. A 2018-as „előd” EH-LS100 azonban nem annyira közeli rokon, mint gondolnánk, mivel 16:10-es képformátumával csak részben szórakoztató otthoni projektor, másik rendeltetése az adatvetítés. Az EH-LS500-ast (a B vagy W betű csak a színét jelöli) viszont gyártója kifejezetten szórakoztatásra tervezte. Lássuk, hogy milyen eredménnyel!
Fontos előzetesen megjegyezni, hogy ezzel a projektorral az Epson vélhetően (sőt bevallottan) a nagyméretű (60”-nél nagyobb átlóméretű) TV-készülékekkel szemben kínál alternatívát. Ugyanis nagy fényerejének, jó színvisszaadásának és különleges UST kivitelének köszönhetően akár egy 70-80”-es televíziónál is jóval nagyobb, 120-130”-es képet tud vetíteni, a vetítőernyőhöz nagyon közeli pozícióból.
Az EH-LS500-as 120”-es képe négyszer akkora felületű, mint egy 60”-es sikpaneles televízióé. A 120”-es képet 52 cm távolságból vetíti, illetve 89 cm-ről, ha a projektor szélességét is beleszámítjuk. 100” képátló esetében a távolság 39, illetve 76 cm
A másik „nagy dobás” a síkpaneles okostévékkel való versenyben, hogy az LS500-as képes Android TV-ként működni, más szóval egy Androidos okostévét kiváltani. Bár talán találóbb lenne „Android projektornak” nevezni. Az elgondolás nem teljesen új, mivel egy korábban kihozott, teljesen más kategóriát képviselő hordozható Epson projektor (EF-100) ugyanígy tud Android TV platformon működni, az ELPAP12 streaming media player csatlakoztatásával a projektorhoz és a WiFi hálózathoz.
Ugyanezzel a mellékelt egységgel működik az LS500-as is. Egyszerű távvezérléssel (beleértve a Google Assistant hangvezérlést), így gyakorlatilag minden fontos streaming csatorna kínálata nézhető a Netflix-től a Showtime-ig, a HBO-tól a YouTube-ig, továbbá alkalmazások tömege érhető el a Google Pay áruházban. A kedvenc tartalmak közvetlenül streamelhetők a Google Android és Apple eszközökről, pl. okostelefonról, tabletről vagy laptopról is, ha ugyanazon WiFi hálózatra csatlakoznak. Az ELPAP12 médialejátszó egység a projektor erre kialakított rekeszében a HDMI3-as porthoz csatlakoztatható, továbbá az áramellátása is ott biztosított egy USB(A) hüvelyről.
Az igazán realisztikus képhez persze ekkora méretben nagyon jól jön a (pixel shifttel megvalósított) 4K felbontás és a HDR képesség. A 4K/60 fps/HDR10 forráskép 4:2:2 színfelbontással jeleníthető meg a HDMI 2.0 portokon csatlakoztatva. Mivel a 4K Blu-ray HDR filmek vagy a streamelt UHD videotartalom mintavételezése tipikusan 4:2:0, a projektor ebben a tekintetben is megfelel a várakozásnak.
A lézeres fényforrás az LS500-ast azért is versenyképessé teszi a televízióval, mert élettartama összevethető az átlagos LCD TV-kével. Tudvalévő, hogy a lézer-foszfor projektorok élettartama (minimális karbantartással) a lézernek köszönhetően kb. 20.000 óra vagy ennél hosszabb. (A lézeregység cseréje pedig még ezt is meghosszabbíthatja.)
Ezt a kis bevezetőt összefoglalva elmondhatjuk, hogy az LS500-as a gyártó szándéka szerint a televíziónak és a projektornak valamiféle „összeházasítása”, nevezhetjük akár „projektoros TV”-nek is. Az Android TV platform pedig ráadásul Androidos „okosprojektort” varázsol készülékünkből. Ezen felül a gyártó szerint sikerült a display lag-et (a késleltetést a bemeneti jel és a kép megjelenése között) radikálisan leszorítani, és így akár kompetitív játékra alkalmassá tenni a projektort. Természetesen a teszt ezt is vizsgálat tárgyává tette.
Főbb gyári adatok
- Technológia: 3LCD
- Fénymodulátor chipek: 0,62”, C2 Fine
- Fehér és színes fénykibocsátás: 4000/1200 lumen (Normal/Eco mód)
- Fényforrás: lézer-array
- Fényforrás élettartama: kb. 20.000 óra
- Natív felbontás: Full HD (1920 x 1080 pixel), 16:9
- 4K-UHD támogatás: pixel shift technológiával (4K PRO UHD)
- Kontrasztarány (dinamikus): 2,5 millió:1
- Optikai rendszer: fix fókusztávolságú UST “periszkóp” objektív
- Élességállítás: kézi, fókuszállító karral
- Kép pozíciója: Image Shift
- Trapézkorrekció: kézi, ± 3° függőlegesen: ± 3° vízszintesen
- Zoom: digitális, 1-1,35x
- Vetítési arány: 0,27 – 0,37:1
- Offset: 8:1
- Max. képméret: 130” (kb. 2,8 m szélesség)
- Hálózati működtetés: vezetékes LAN és (opcionális) vezeték nélküli LAN
- Hálózati vezérelhetőség: AMX, Crestron, Control4
- Működési zaj: 37/23 dBA (Normal/Eco mód)
- Beépített hangszóró: 2 x 10 W sztereó
- Méretek: 458 x 375 x 228 mm
- Tömeg: 9,3 kg
Kivitel, csatlakozók, kezelés
Ez a projektor nem hivalkodni szeretne a küllemével, hanem inkább „elrejtőzni”, pontosabban belesimulni a környezetbe, ahogy az egy UST projektorhoz illik. Kialakítása masszív és szabályos, amit csak a készülék felső síkjából kiemelkedő objektív borítása tör meg. A néző felé eső oldalon textilborítású hátlap fedi a projektorházon lévő kezelőszerveket, az élességállító kart és azt a rekeszt, amelyben az Android TV dongle elhelyezhető és csatlakoztatható (HDMI3-as port és USB(A) táplálás).
A csatlakozók (kivéve az imént említetteket) a vászon felőli előlapon találhatók: két HDMI – az egyik ARC-vel = audio return channel –, egy LAN port, egy USB(A) a szoftverfrissítéshez vagy a vezeték nélküli hálózati kapcsolathoz, egy RS-232C vezérlőport, továbbá egy mini-USB szervizport és egy analóg audiokimenet (3,5 mm-es jack).
A kezelés, a menüben való navigáció és a beállítások a szokásos módon magáról a projektorról és a távvezérlőről is elérhetők. Meglepő módon kétféle távvezérlőt találunk az LS500-hoz csomagolva. Az egyik a projektor ÉS az ELPAP12 Android TV OS-en futó médialejátszó vezérlésére is alkalmas, a másik magának az ELPAP12 egységnek a tartozéka. Az előbbi távvezérlőn két közvetlen „streaming” gomb van, a YouTube és az Apps, a dongle távvezérlőjén pedig három, a YouTube, a Netflix és a Google Play. Ezeknek csak a közvetlen hozzáférésben van szerepe, egyébként a menüből gyakorlatilag végtelen sok streaming szolgáltatás, illetve app elérhető. Ráadásul a Google Segéd mikrofonkapcsolója és a mikrofon is megtalálható mindkét távvezérlőn, ergo hanggal is vezérelhetjük az Android TV-t.
OSD menü
A menüszerkezet gyakorlatilag megegyezik az LS100-aséval és több más Epson projektoréval, de a részletekben az egyedi sajátosságok is megjelennek. A nálunk járt készülék „nulla kilométeres” volt, vagyis vadonatúj. Bekapcsolás után az itt látható indulómenü (Home Screen) jelenik meg, ahol néhány kiemelt jellemző rögtön beállítható:
Látható, hogy a forrásjel négy bemenetről érkezhet (HDMI1, 2, 3 és LAN). Megválasztható a színmód, a fényteljesítmény, a szükséges trapézkorrekció mértéke, a dinamikus kontraszt be- vagy kikapcsolása, illetve továbbléphetünk a főmenübe
A Home Screen automatikus megjelenése be- vagy kikapcsolható, és a trapézkorrekció és a dinamikus kontraszt funkciókat lecserélhetjük az Info vagy az Installation Guide funkciókra. Azaz erre a két helyre négy funkció közül választhatunk egyet-egyet.
A főmenü szerkezete a következő fotón látható. Rögtön – és a korábbi tapasztalatainkból is – megítélhetjük, hogy meglehetősen összetett és „millió” lehetőséget tartogató menürendszert kapunk az Epsontól.
Az Image almenü Color Mode pontjában négyféle gyári színbeállítást kínál fel a projektor: Dynamic, Bright Cinema, Cinema és Game. Az első a legfényesebb, ám erősen zöld színezettségű beállítás, legfeljebb prezentációhoz javasolható, ha nagy a környezeti fény. A Bright Cinema az a mód, amelyet lakásunk nappalijában használhatunk. A fényerő ebben a beállításban is viszonylag nagy, de a vetített kép mentes lesz a zöldes elszíneződéstől. „Igazi” mozizás céljára (sötétben vagy majdnem sötétben) a Cinema beállítás lesz a legmegfelelőbb, persze leginkább csak azután, hogy elvégeztünk egy Rec.709-es kalibrálást a projektoron.
Az Image almenü, ahol a színmódot kiválaszthatju, és a képminőséggel kapcsolatos legtöbb beállítást elvégezhetjük. A színkezelő rendszer (CMS) az Advanced pont alatt érhető el
A Game – mint neve is elárulja – a játékhoz passzoló mód. Ha ki akarjuk használni a projektor kis késleltetését (display lag), akkor a Signal almenü Advanced pontjában a Képfeldolgozást (Image Processing) Fast-ra, azaz gyorsra kell beállítanunk. Ez egyúttal hatástalanítja, magyarán kikapcsolja a Zajcsökkentés (Noise Reduction), a képinterpoláció (Frame Interpolation), a váltott soros letapogatás következményeit mérséklő (Deinterlacing) és az MPEG zajcsökkentés (MPEG Noise Reduction) funkciókat.
A Signal almenü Adanced pontjában található Image Processing, ahol a Fine alapbeállítást célszerű átállítanunk Fast-ra, ha játszani szeretnénk
A projektor 3D megjelenítésre is alkalmas (Full HD felbontásban). A beállítások szintén a Signal almenüben érhetők el, amennyiben 3D jelforrást csatlakoztattunk a HDMI bemenetek valamelyikén, továbbá ha birtokában vagyunk egy RF vagy Bluetooth képességgel bíró aktív 3D szemüvegnek. A támogatott 3D formátumok: Frame Packing, Side by Side és Top and Bottom.
A menürendszert tovább részletezhetnénk, de a projektor használati útmutatója behatóan tárgyalja az összes lehetőséget. Az angol nyelvű útmutató 112 oldal terjedelmű, a magyar nyelvű változat kicsit hosszabb, 116 oldalas. Inkább egy rövid szakaszban összefoglaljuk a leginkább figyelemre méltó további tulajdonságokat.
Egyéb jellemzők és lehetőségek
Mint a gyári adatokból kiderül, szükség esetén „bevethető” a digitális zoom, amelynek 1,35x-os átfogása van a Tele és a Wide állás között. Ami a digitális geometriai korrekciót illeti, a trapézkorrekció mellett a kép sarkainak korrekciója is lehetséges.
3-chipes projektor lévén természetes, hogy az LS500 is rendelkezik a konvergencia beállításának lehetőségével (Panel Alignment). Ehhez az Epson ebben a készülékben is finoman hangolható és nagy pontosságú digitális funkciókat ad a felhasználó kezébe. A beállítás után az adatok elmenthetők. Egy másik fontos jellemző a színes, és a feketétől a fehérig tartó szürkelépcsők homogenitása a képfelületen. Ennek beállítására is lehetőség van az Extended/Color Uniformity menüpont alatt.
A képjavításhoz egy sor funkciót kapunk a zajcsökkentéstől a 4K Enhancement-ig, és a képinterpolációtól a szuperfelbontásig. Ezek többsége több fokozatban, illetve folyamatosan állítható. Nem árt azonban szem előtt tartani, hogy ha kifogástalan digitális jel érkezik a bemenetre, akkor (az 4K Enhancement-et kivéve), nemigen van szükség ezekre a funkciókra. Érdekes az Image Preset Mode, ahol ötféle előre beállított célirányos kombinációt találunk a képjavító funkciókból, így nem feltétlenül kell az összes kombinációt nekünk előállítanunk.
A kalibráláshoz (lásd később) rendelkezésünkre áll a kétpontos RGB-egyensúly állítás, a teljes RGBCMY színmenedzselés (színezet, telítettség és fényerő állítása külön-külön) és a 9-pontos gammaállítás funkció. A lézerfényforrásnak köszönhetően a fényerő 50%...100% tartományban folyamatosan állítható, így a képfelület méretéhez szabhatjuk a számunkra kellemes fényerő nagyságát. Egyedi beállításaink elmentéséhez 10 memóriahelyet kapunk az LS500-tól, ami több mint amire általában szükségünk van.
Mivel a projektor HDR-kompatibilis és kétféle HDR formátumot tud kezelni, a dinamikatartományt a mindenkori igénynek megfelelően SDR-re, HDR10-re vagy HLG-re (vagy Auto-ra) állíthatjuk. A HDR10-nek és a HLG-nek külön 16-fokozatú beállító (Setting) skálája van ahhoz, hogy a szubjektíve legjobb eredményt érhessük el. Ez azért szükséges, mert a HDR szabványokat eredendően nem a vetítéstechnikára szabták, és valahogyan kompromisszumot kell kötni a világos és a sötét tartományok részleteinek megjelenítéséhez. (Erről már sok tesztben sokszor írtunk.) A HDR megjelenítésre még visszatérünk.
A vezetékes és vezeték nélküli hálózat-beállítás módját az útmutató szintén részletesen bemutatja, ezért erre most nem térünk ki. Az Android TV dongle-ról (Epson Home Projector Andoid TV Device ELPAP12) külön fogunk beszélni, mert ez fontos szerepet kap a TV-helyettesítésben.
Fényerő, kontraszt, színhűség
A legfényesebb Dynamic módban a mért 3740 lumen, pontosabban átlagolt ANSI lumen fényerő megközelíti a specifikált 4000 lument. A nagy látószög és az offset miatt a kilenc ponton mért érték átlagát kellett vennünk (ahogy az a nagykönyvben meg van írva). Bright Cinema és Game módban majdnem egyforma, kb. 2780 ANSI lumen a projektor fényárama, a mozizáshoz legjobb Cinema módban pedig 1413 ANSI lument kaptunk. Világos nappaliban persze inkább a Bright Cinema a javasolt, mivel egy mondjuk 3 m széles, 16:9-es felületen kb. 174 nit fénysűrűséget kapunk, ami sötétben sok lenne, de világosban nem számít nagynak.
A kontrasztmérés eredménye nagyban függ a dinamikus kontraszt bekapcsolt vagy kikapcsolt állapotától. Mivel a Game mód kivételével a három másik módban alapállapotban be van kapcsolva a dinamikus kontraszt, Bright Cinema és Cinema módban az on/off kontrasztarány viszonylag nagy értékeket, a Dynamic módban pedig megmérhetetlenül nagy értéket ér el, ami persze valós nézési feltételek mellett nem életszerű (a lézer a teljes képernyős „fekete” jel hatására gyakorlatilag kialszik). Game módban a dinamikus kontraszt nincs aktiválva (bár bekapcsolható), azaz a mérés kb. a natív on/off értéket adja. Most lássuk az általunk mért értékeket:
Dynamic: > 150.856:1 (a mérőműszer ennyit tudott megmérni)
Bright Cinema: 3725:1
Cinema: 3289:1
Game: 905:1
A full on/full off kontrasztarány bekapcsolt dinamikus kontraszt (High Speed beállítás) esetén Dynamic módban (bal oldali ábra) és Bright Cinema módban (jobb oldali ábra)
Tegyük hozzá, hogy sötét környezetben való mozizáshoz nem szoktuk javasolni a dinamikus kontrasztot, mert nem az egyidejű kontrasztot növeli, hanem a szabályozás az egész képre kiterjed, és még gyors működés esetén is követő jellegű. Emellett a gammát és a fehéregyensúlyt (szürkeskálát) is kedvezőtlenül befolyásolhatja. Világos környezetben ennek ellenére inkább javítja, mintsem rontja a szubjektív kontrasztérzetet, és ezzel a képminőséget.
Cinema módban, és kikapcsolt dinamikus kontraszt mellett megpróbáltuk a szürkeskálát, a gammát és a színteret a Rec.709-es szabványhoz a lehető legjobban hozzáigazítani. A kalibrálás utáni állapotot a következő ábrán láthatjuk:
Ami a szürkeskálát és a gammát illeti, a kalibrálás egészen sikeresnek mondható (felső ábra). A színpozíciók is sokat javultak, de a lefedettséget nem sikerült teljesen elérni (alsó ábra). A megcélzott használati körülményeket tekintve azonban a projektor színhűsége elfogadható
Android TV
A projektor HDMI3-as „rejtett” portja és a mellette lévő USB tápcsatlakozó a készülék hátuljában elhelyezhető Android TV dongle-hoz (streaming médialejátszó) van hozzárendelve – bár ez a HDMI, ugyanúgy, ahogy a másik kettő, másmilyen forrást is tud fogadni.
Ez az egység, teljes nevén az Epson ELPAP12 Android TV streaming media player, teszi az LS500-ast „Android TV”-vé, azaz Android TV OS-t használó „okosprojektorrá”. Az ELPAP12 egy 1,8 GHz-es, négymagos, Android TV OS-t (Android Pie 9 alapú) futtató streaming eszköz egy USB drive-nál alig nagyobb tokba építve.
Ezt az eszközt kell bedugnunk a HDMI3-as portba, és tápot adni neki az USB-ről, majd betenni az erre a célra szolgáló rekeszbe. Ezután a projektor menüjében a HDMI3-as portot kiválasztva máris megjelenik az Android TV konfigurációs menü, amely megmutatja a helyi WiFi hálózathoz való csatlakoztatás lépéseit. Amikor az Internet rendelkezésre áll, a YouTube vagy a Netflix máris indíthatók, és a Google Play-ről filmek, zenék, játékok és streaming alkalmazások sokasága érhető el. Az ugyanazon hálózatra csatlakozó Androidos okostelefonról vagy tabletről pedig tetszés szerinti egyéb tartalmakat küldhetünk a projektorra.
HDR10, HLG
Említettük, hogy az LS500 „HDR-kompatibilis”, ami annyit jelent, hogy a HDR10 és HLG HDR formátumokat felismeri, és megpróbálja – amennyire lehetséges – a szabványoknak megfelelően megjeleníteni a HDR10 vagy HLG videókat, filmeket. Ez azonban, mint már többször elemeztük, a projektorokat (egyelőre) lehetetlen feladat elé állítja.
A színtartományt tekintve, az elvárt 90%-os DCI-P3 lefedettséget néhány dedikált, valódi vagy pixel-shiftes 4K-UHD házimozi-projektor a drágábbak közül már tudja, de az LS500 e tekintetben a Full HD kategóriába tartozik (bár pixel-shifttel a 4K forrás képét a 4K-hoz közeli felbontással reprodukálja, a Full HD-t pedig fel tudja skálázni 4K-ra). Mindenesetre a színtartománya nem a HDR-hez illeszkedik.
A natív dinamikatartománya alapvetően szintén csak az SDR-hez elegendő (kivéve a Dynamic módot dinamikus kontraszt beállításban, amelynek használata azonban csak kivételesen javasolható).
Amit a tervezők ez esetben tenni tudtak, az az, hogy mind a HDR10, mind a HLG esetében az előírt „gamma” (EOTF) függvényeket a HDR10 Setting, ill. HLG Setting szabályzó középállásában (a 0…16-os skálán a 8-as) a projektor minél jobban megközelítse, majd a konkrét HDR tartalom jellegétől függően ezt lefelé vagy fölfelé állítani tudjuk.
A The Witcher Wild Hunt képére behívott menü HDR10 dinamikatartomány-szabályzó
Magyarán, a néző szubjektív ítéletére van bízva, hogy a sötét tartományban vagy a világosban akar-e több részletet látni – mivel a kettő egyszerre nemigen lehetséges. Ebben az LS500-as egyáltalán nincs egyedül, a HDR-ready projektorok túlnyomó többsége ugyanezzel a problémával küszködik. A gyártók különféle egyedi algoritmusokkal próbálkoznak az elfogadható kompromisszum érdekében.
Mi pedig annyit tudtunk tenni, hogy Bright Cinema módot kiválasztva megmértük, illetve beállítottuk az elérhető RGB együttfutást, a PQ EOTF, illetve a HLG EOTF megközelítésének mértékét a Setting skála közepén, továbbá az elérhető színterjedelmet. Az alábbi ábrák ezeket a mérési eredményeket mutatják:
HDR10 beállításban a szürkeskála az itt látható mértékben egyenlíthető ki, a PQ EOTF-et projektor egészen jól megközelíti, de ez nem biztos, hogy szubjektíve is jó eredményt ad. A színdiagramon a célértékek (kis négyzetek) a BT.2020-as színtér 50%-os telítettségű pontjait jelentik, a kis köröcskék pedig a mérés eredményét
A HLG HDR esetében a projektor jobb szürkeskálát és pontosabb „gammát” produkál, a színtartománnyal ugyanaz a helyzet, mint a HDR10-nél (a HLG referencia-színtere ugyancsak a BT.2020-as)
Végül készítettünk egy fotót az X-Box One-X konzolról lejátszott 4K-UHD HDR Blu-ray lemezen tárolt Lucy című film egy képkockájáról. A HDR formátum a 4K-UHD HDR Blu-ray lemezeken kötelezően használandó HDR10. Látható (lenne egy HDR kijelzőn, de azért itt is jól kivehető), hogy elsődlegesen a világos tartomány érvényesül, de Scarlett Johansson szája közelében már nem különböztethetők meg részletek, ugyanakkor a jobb oldali háttér sötét tónusai sem válnak el eléggé egymástól.
Játék
Mint írásunk elején már beszéltünk róla, a gyártó szerint az LS500-t a kis késleltetése (display lag) különösképpen alkalmassá teszi konzolos, de akár PC-s játékra is. Ennek ellenőrzésére a kép középvonalában egy lag-mérő eszközzel megmértük a késleltetést, természetesen az Image Processing Fast állásában, vagyis gyors képfeldolgozást feltételezve, amikor a képjavító áramkörök nincsenek, vagy csak minimális mértékben vannak aktiválva.
A mérés eredménye a következő fotón látható:
A Bodnar-féle lag-mérő Full HD felbontás és 60 Hz frissítés mellett, fehér téglalapokat felvillantva, és a fekete-fehér átmenet idejét mérve mutatja meg a késleltetés mértékét. Ezzel a válaszidő (RT), a mozgókép-válaszidő (MPRT) és a járulékos elektronikus késleltetés összesített hatásának mérésére alkalmas
A kapott késleltetés mutatja, hogy a hardcore gamerek mai igényeit ugyan a projektor nem elégíti ki maradéktalanul, de minden más esetben kiválóan használható. Néhány X-Box One konzolos játékkal – Shadow of Tomb Rider, Shadow Warrior 2, The Witcher Wild Hunt – mi is kipróbáltuk, és semmilyen problémába nem futottunk bele.
Összegzés
Az EH-LS500-as projektor újszerűsége több jellemzőjében is megnyilvánul. Az ultraközeli vetítésre kifejlesztett konstrukció és a nagy fényerő magától kínálja a TV-készüléket helyettesítő, de sokszorosan nagyobb képméretet adó használatot. Ezt megtámogatja, hogy az Android TV kiegészítő (a projektor testében elhelyezhető) egységgel internetes streaming alkalmazások sokaságát lehet elérni.
A televíziók élettartamával vetekedő lézerfényforrás-élettartam lehetővé teszi, hogy a projektort naponta sok órán át TV-ként használja a tulajdonosa. A lézernek más előnyei is vannak, pl. a képfelület méretéhez vagy a környezet világosságához finoman igazítható fényerő-szabályozás.
A projektor natív felbontása ugyan Full HD, de az Epson jól ismert pixel-shift technikájával egyrészt a 4K forrás képe megjeleníthető a 4K-val szubjektíve egyenértékű, 4K-hoz közeli felbontásban, másrészt a Full HD tartalom is felskálázható közel 4K felbontásúra, miközben egy sor lehetőség van a kép kontúrélességének, zajmentességének és élénkségének javítására. Hozzátehetjük, hogy az LS500-as nem egy dedikált házimozi-projektor, hanem kifejezetten egy nappaliba szánt szórakoztató eszköz, amely nemcsak videók, filmek vagy streamelt sorozatok nézésére jó, hanem gaming projektorként is használható.
Az EH-LS500-as jelenlegi bruttó fogyasztói ára a hazai piacon 987.000 és 1 200.000 forint között mozog.
Értékelés
Ami tetszett
- Közelről vetített, nagy fényerejű, élénk színvilágú kép
- 4K-UHD felbontás (pixel shift technikával)
- Android TV képesség
- Lézer fényforrás
- Teljes körű színmenedzselés
- Kiváló 3D megjelenítés (Full HD felbontásban)
Ami kevésbé tetszett
- Hagyományos TV-tuner nincs a projektorban
- Alacsony natív kontrasztarány
- A Rec.709 színtér-lefedettség nem éri el a 100%-ot
Nagy Á.