Sony VPL-VW790ES
2020. október
Magyarországra is megérkezett a Sony két vadonatúj 4K HDR házimozi-projektora, a VPL-VW590ES (lámpás) és a VPL-VW790ES (lézeres) típusok egy-egy bemutató példánya. A rövid idő miatt választanunk kellett, hogy melyik modellt teszteljük, megvizsgálva a fejlődést az előző generációhoz képest. Nem meglepő módon, választásunk a VW790ES-re esett.
Előzmények röviden
A natív 4K (4096 x 2160 pixel) felbontású Sony házimozi-projektorok fejlesztése feltehetően kb. tíz évvel ezelőtt, vagy még korábban indult, mivel 2012-ben már megjelent a piacon a VPL-VW1000ES típus. Ezután egyre-másra jelentek meg az újabb modellek: VW500ES, VW1100ES (2013), VW300ES, GTZ1, LSPX-W1S (2014), VW320ES, VW350ES VW520ES (2015), VW550ES, VW5000ES, GTZ270 (2016), VW260ES, VW360ES, VW760ES, GTZ280 (2017), VZ1000ES, VW270ES, W570ES, VW870ES (2018).
A 2012-től 2015-ig megjelent Sony 4K felbontású SXRD projektorok. Az első lézeres változatot 2014-ben, a HDR-kompatibilis típusokat pedig 2015-ben mutatta be a cég
Az idén kihozott modellek már a hetedik generációt képviselik. A bevezetőben említett VW590ES és VW790ES mellett megjelent egy 10.000 lumenes, hatalmas vászonra vetíteni képes típus is, a GTZ380-as professzionális projektor. Felépítéséből és jellemzőiből adódóan ez is a házimozi-projektorok családjába illeszkedik, bár többféle más felhasználása is lehetséges. Rövid ismertetése itt olvasható. Az oldalunkon olvasható a VW520ES , a VW550ES , a VW760ES és a VW870ES 4K, HDR-kompatibilis projektorok részletes tesztje.
A fentebb felsoroltak közül több modell kifutott a bemutatása óta, a jelenlegi kínálat a következőképpen néz ki: VW5000ES, VW270ES, VW870ES, VZ1000ES, VW590ES, VW790ES, GTZ380. Két típus kivételével (VW270ES és VW590ES) ezek mindegyike lézer fényforrást használ, de mindegyik HDR kompatibilis.
Ez a táblázat tartalmazza a Sony jelenlegi 4K HDR projektor-kínálatát, és néhány adatot az összehasonlításhoz
A legutóbb megjelent három modellt – köztük a tesztelt VW790ES projektort – a 2020. szeptember 8-án megtartott online webináriumon ismerhettük meg közelebbről. A GTZ380-as modellt egy korábbi írásunkban már bemutattuk.
Gondolatok a 4K vetítésről
Közismert, hogy a vetítéstechnika egy ma, és még valószínűleg sokáig utolérhetetlen előnnyel rendelkezik az LCD vagy OLED síkpaneles televíziókkal és egyéb kijelzőkkel szemben (kivéve az órási kültéri vagy beltéri LED falakat), éspedig a lényegesen nagyobb kép előállításának lehetőségével. Míg a mai síkpaneles TV-k 65”-es vagy 75”-es méretben nagyon nagynak számítanak, és ezt az áruk is tükrözi, egy 160”-es vászonra több mint 4,5-szer akkora területű képet vetíthetünk egy arra alkalmas projektorral, mint amit egy 75”-es televízión láthatunk.
Különböző átlóméretű képek összehasonlítása 32”-től 160”-ig. Azt szeretnénk ezzel érzékeltetni, hogy a képfelület négyzetesen nő az átlóméret (vagy a hosszúság és magasság) növelésével (kép: Sony)
A méret növelése azonban felveti a felbontás növelésének szükségességét mind a síkpanelek, mind a projektorok esetében (ez már sokéves tendencia). Annak idején nagyon örültünk a HD (1920 x 1080 pixel, moziprojektoroknál 2048 x 1080 pixel) felbontás bevezetésének és elterjedésének, de ma már szinte minden kijelzőfajtánál előtérbe került, és széles körben kívánatossá vált a még nagyobb (lineárisan számítva kétszeres, területre vonatkoztatva négyszeres vagy nagyobb) felbontás: az UHD (3840 x 2160 pixeles) és a „mozis” 4K (4096 x 2160 pixeles) natív felbontás.
A kívánatos felbontás persze szorosan összefügg a képméret és a nézési távolság arányával, mivel az emberi szem átlagos felbontása adott (kb. 1 ívperc, másképpen fogalmazva 1/60 fok). Ezért ahhoz, hogy az adott méretű kép pixelstruktúráját ne lássuk, az átlagos látásúak számára az egyezményes minimális nézési távolság a HD esetében kb. kétszer akkora (a képmagasság háromszorosa), mint a 4K esetében (a képmagasság másfélszerese). A vízszintes látószög viszont a 4K tartalom nézésének megfelelő távolságnál jóval nagyobb, mint a HD-nél:
Az 4K és a HD kép optimális nézési távolság-tartományának és látószögének összehasonlítása 2,8 x 1,5 m-es (120” átlójú), mozis szélesvásznú (nem Cinemascope, de a 16:9-nél valamivel nagyobb oldalarányú, 1,85:1-es) kép nézésekor (kép: Sony)
A mostani különleges helyzetben, amikor sokan az otthonukban töltik idejük nagy részét, egyértelműen emelkedik az igény a televíziónál nagyobb méretű képre, ami a vetítéssel megnyugtatóan kielégíthető. Ezzel párhuzamosan a tartalomgyártás is eltolódott (és jelenleg ez folytatódik) a 4K HDR tartalmak felé a képfogyasztás minden területén. A HDR-ről, amelyet kidolgozásakor nem éppen a projektorokra szabtak, már sokat és sokszor beszéltünk korábbi tesztjeinkben, így ezt most nem ismételjük el. Tény azonban, hogy a projektorgyártók egyre kifinomultabb mapping és remapping algoritmusokkal és egyéb megoldásokkal állnak elé, hogy minél jobban megközelítsék a HDR-ben (leginkább a HDR10-ben) masterelt minőséget.
A streaming tartalmak, az élő televíziós műsorok (sportesemények), az UHD Blu-ray filmek és a játékok világában is egyre több a 4K (UHD) HDR tartalom (kép: Sony)
Ami a képformátumot (szélesség és magasság aránya, aspect ratio) illeti, különösen a digitális „film” világában ma már talán a legelterjedtebb a Cinemascope 2,35:1 (kb. 21:9-es) formátum, de sok korábbi film 1,78:1 (16:9-es) formátumban készült. A televízió/videó alapformátuma a HD trónra kerülése után a 16:9-es. A 4K elnevezés helyett itt az UHD ultra high definition) lenne a helyénvaló, de a TV gyártók itt is a 4K, jobb esetben a 4K-UHD megjelölést használják. A gyakorlatban a televíziós műsorok és a játékok formátuma 16:9, míg a legtöbb 4K filmmé 21:9.
A „valódi filmélmény” (Real Cinema experience) a 2,35:1-es Cinemascope formátumhoz kapcsolható. A kép felülete az ábránkon 3,5 m x 1,5 m ~ 5,25 m2 (kép: Sony)
A sportközvetítések és a játékok 16:9-es formátumúak, így ugyanolyan szélesség mellett a kép magassága 2 m, és a képfelület 7 m2, a képátló kb. 160” (kép:Sony)
Sony VPL-VW790ES
Ennek az új modellnek az elődje a VPL-VW760ES, amelynek részletese tesztje az oldalunkon olvasható. A VW790ES – amellett, hogy a külseje és a csatlakozófelülete teljesen azonos az elődével – meglepetéseket is tartogat. Ezeknek járunk utána.
Főbb gyári adatok:
- Fénymodulátor: 3 db 0,74”-es, 4K SXRD panel
- Pixelszám: 26 542.080 (3 x 4096 x 2160) pixel
- Élességállítás: motoros
- Zoom: kb. 2,06x, motoros
- Lens shift: függőlegesen +85%, -80%, vízszintesen ±31%
- Vetítési arány: 1,38:1 – 2,83:1 (16:9 formátum mellett)
- Fényforás: lézerdióda tömb
- Fénykibocsátás: 2000 lumen
- Színesfény-kibocsátás: 2000 lumen
- Dinamikus kontraszt: ∞:1
- HDR kompatibilitás: HDR10 és HLG
- Működési zaj: 24 dB (a projektor beállításaitól és a környezettől függően)
- Képfeldolgozó processzor: X1 for projector
- 3D megjelenítés: igen
- 3 D jeladó: beépített RF jeladó
- Tömeg: kb. 20 kg
- Méretek: 560 x 223 x 496 mm
- Teljesítmény-felvétel: 430 W
Néhány egyéb jellemző és szolgáltatás
Az előző szakasz tartalmát összehasonlítva a VW760ES adataival, első látásra nem sok eltérést találunk. Jobban megnézve azonban, ami nagyon új a VW790ES-ben, az az „X1 pro projector” képfeldolgozó processzor.
Ez a Sony BRAVIA TV-k X1 processzorának a 4K HDR projektorok sajátos igényeihez kifejlesztett változata, elsődlegesen a jobb HDR megjelenítéshez. (Ugyanilyen processzor van a VW590ES lámpás projektorban is, a magasabb kategóriájú 10.000 lumenes GTZ380-asban viszont a még fejlettebb „X1 Ultimate for projector” található, amely az objektum-alapú HDR remastering-re is alkalmas.)
Az új processzor új előnyöket is hoz magával. A projektor tulajdonságai azonban nagyrészt megtalálhatók a közvetlen elődökben is. Az alább bemutatott ábra többet mond egy oldalnyi szövegnél, mert a VW790ES fontosabb jellemzői és innovatív funkciói fel vannak tüntetve:
A VPL-VW790ES fő jellemzői egy ábrán összefoglalva
Az ábráról azonnal kitűnik, hogy az új projektor az új processzornak köszönheti a Dynamic HDR Enhancer funkciót, amely jelentős előrelépés a korábbi 4K HDR lézerprojektorokhoz képest. Arról van szó, hogy ezt a funkciót aktiválva a HDR képkockák megjelenítésében komoly javulás érhető el, mivel a projektor képkockánként képes elemezni a képtartalmat, és ennek megfelelően állítja be a pillanatnyi kontrasztot. Ezt az írisz-szabályozással kombinálva – ami a világos jeleneteket világosabbá, a sötéteket sötétebbé tudja tenni – a HDR élmény sokkal jobban közelíti az eredeti HDR kép lehetőségeit. (Valami hasonlót csinál a HDR10-zel, mintha a metaadatok képkockánként érkeznének, úgy, mint a HDR10+-nél vagy a Dolby Visionnál.)
A Dynamic HDR Enhancer működésének szemléltetése (kép: Sony)
A projektor kapott egy másik fejlett funkciót is, a Digital Focus Optimizer-t (amely korábban csak a VW5000ES-ben és a VW870ES-ben volt meg). Ez a funkció alkalmas arra, hogy „eltüntesse” a kép sarkainak mégoly kis optikai életlenségét, pontosabban szólva digitális szabályozással biztosítsa az élességet a teljes képfelületen.
A Digital Focus Optimizer hatásának szemléltetése: a kép nemcsak középen, hanem a sarkokban is tökéletesen éles lesz. A projektor digitálisan korrigálja az optikai életlenséget (kép: Sony)
Szintén csak a VW5000ES és VW870ES korábbi modellekben (és persze a VW590ES-ben és a GTZ380-asban) található meg a VW790ES egy másik nagyon hasznos funkciója, a Dual Contrast Control. Ennek lényege, hogy a projektor képes a lézer fényforrás és a mechanikus írisz független és dinamikus szabályozására, aminek köszönhetően minden eddiginél mélyebb feketék állíthatók elő.
Több más hatékony funkciót és szolgáltatást a Sony már korábban beépített a 4K házimozi-projektoraiba (4K Motionflow, Input Lag Reduction, Super-resolution Reality Creation stb.)
Bár a csatlakozófelület ebben a kategóriában évek óta nem változott, mégis bemutatjuk egy képen a szokásos elrendezést: 2 db HDMI port (mindkettő HDMI 2.0b, és HDCP 2.2-komapatibilis), egy RJ-45-ös LAN port, 2 db trigger kimenet (motoros vászon, világítás stb. vezérléséhez), egy minijack IR bemenet, RS-232 vezérlőport és egy USB port (5V/0,5 A).
Fényerő és kontraszt
A tesztelést a DreamCinema 270 cm szélesre szűkített (teljes szélessége CinemaScope filmekhez 3,55 m-es) vásznával felszerelt nagyobbik házimozi-szobájában végeztük. 16:9-es kép vetítésekor a képfelület kb. 4,1 m2-re adódik. Mivel a megvilágítás (lux) értékeket mértük, a fényerő vagy fényáram (lumen), továbbá a fénysűrűség (nit vagy fL) értékeket számítással határoztuk meg. A projektor zoomobjektívje a Wide végálláshoz közelebb, de nem teljesen végállásban volt, az írisz pedig teljesen nyitva. Ez azért fontos, mert Tele állásban (messziről vetítve) az alábbiakban megadottaknál ugyan valamivel kisebb fényáramot, de nagyobb kontrasztértékeket kaptunk volna. Ez pedig még tovább fokozható az írisz szűkítésével.
Először a standard dinamikatartományhoz (SDR) tartozó fényerőket mértük meg. A legnagyobb fényerőt a vizsgált példánynál a Custom 5 korrelált színhőmérséklet állásban kaptuk, Reference módban, mégpedig 1866 lument. Ez a fehérpont azonban jócskán benne van a zöld tartományban, azaz mozizásra ellenjavallt. Végigmértük a többi presetet is, a gyári beállításukban, semmit nem változtatva. Eszerint Cinema Film2, Game és Photo módban egyaránt kb. 1150 lument mértünk, Cinema Film1, TV, Bright Cinema és Reference módban közelítőleg 1250 lumen körüli a fényteljesítmény, a legnagyobb (gyárilag beállított) érték pedig 1312 lumen, Bright TV módban. A későbbi kalibráláskor a gyárilag D65 fehérpontra állított Reference módból indultunk ki.
A VW790ES kalibrált gyári beállításai
HDR-ben ugyancsak van egy legcélszerűbb kiinduló beállítás, a Reference HDR – lásd alább. A menürendszer azonban HDR-ben némileg átalakul.
Nézzük most a kontrasztot SDR-ben! A full on/full off kontrasztarány a gyári Reference állásban 13.720:1-re adódott, kalibrálás után kicsivel kisebb, 13.259:1-et mértünk. Az ANSI kontraszt értéke a vászon síkjában mérve (aminek következtében a szoba is „beleszólt” a mért értékbe) 224:1-re adódott. Ez nem szokatlan arány, és magának a projektornak az ANSI kontrasztja ennél nagyobb.
HDR-ben, a lézer fényerő 80%-os állásában (ez az alapbeállítás a Reference HDR választásakor) a fényerő 1296 lumen, de ha feltoljuk a lézer fényteljesítményét 100%-ra – és ez nyilván előnyös HDR-ben – akkor kereken 1400 lumen lesz a fényerő, a fénysűrűség pedig 108,3 nit, illetve 31,6 footlambert. Az on/off kontrasztot megmérve 18.500:1-et kaptunk, az ANSI kontraszt pedig a vásznon mérve kb. 250:1 volt.
A VW790ES mérése, kalibrálása
Magától értetődő, hogy kíváncsiak voltuk a VW790ES HDR képességeire, különös tekintettel a korábbi Sony projektorokban nem megtalálható Dynamic HDR Enhancer működésére. Általában a projektorokban (ez minden HDR-kompatibilis projektorra igaz) az 1000 nites vagy ennél nagyobb fénysűrűségű síkpaneles kijelzőkre szabott HDR10-es – amely a legszélesebb körben elterjedt szabvány – nem igazán teljesíthető. Nemcsak azért, mert a projektorok elérhető egyidejű (szimultán) kontrasztja kisebb, mint egy síkpanelé, hanem főleg azért, mert a fénysűrűség felső értéke – életszerű vászonméretek mellett – messze alatta marad az 1000 nitnek, vagy az OLED kijelzőktől elvárt kb. 600 nitnek.
A HDR-kompatibilitás alapesetben azt jelenti, hogy a projektor tudja fogadni a HDR jelet, felismeri a metaadatokat, és a tőle telhető legnagyobb igyekezettel megpróbálja közelítőleg visszaadni azt a dinamikát, amely a masterelt HDR filmet jellemzi. Ez azonban csak kompromisszum árán lehetséges, mivel, még ha feltételezzük is, hogy a kiváló feketeszint miatt pl. a HDR10 min. 20.000:1 kontrasztátfogását tudja a projektor, az ún. PQ EOTF (a HDR10 „gammája”) abszolút módon van a 64…940 kódokhoz kötve, és nem tologatható ide-oda, mint a hagyományos gamma. A másik gond, hogy a HDR10 forrásokról BT.2020-as színtér-konténerben érkezik a jel. A nagyságrenddel kisebb fénysűrűség miatt, továbbá a színek konvertálásához szükség van a „mappingre”.
A gyártók tehát különféle algoritmusokkal próbálkoznak a probléma „megkerülésére” úgy, hogy az említett kódtartomány különböző értékeinél a PQ EOTF-től eltérnek a jó minőségű HDR10 reprodukció érdekében (1000 nit maximális fénysűrűség, illetve a Dolby Vision-hoz tartozó 10000 nit max. fénysűrűség esetében erre nem lenne szükség). Alapvető gond azonban, hogy maguk a HDR filmek is nagyon eltérő arányban tartalmaznak sötét és világos jeleneteket, és a jeleneteken belül is szélsőségesen változhat a kisebb-nagyobb világos felületek és sötét részletek aránya. Az igazán „jó” megjelenítéshez ezért szükséges az egyes képkockák tartalmának nagyon gyors elemzése, és a kontraszt és az átlagos fényerő korrigálása képkockán belül. A Sony pedig pontosan ezt teszi a villámgyors X1 for projector, ill. X1 Ultimate for projector processzor (ez utóbbi egyelőre csak a GTZ380-asban található meg) segítségével. Amit itt leírtunk, az nem más, mint a Dynamic HDR Enhancement funkció. Ennek három fokozata van (Low, Middle és High), így még mindig van lehetőség egyedi beavatkozásra egy konkrét film esetében.
Természetesen HDR üzemmódban elvégeztük az alapvető méréseket a Ryan Masciola-féle HDR mérőminták segítségével. A fényerő és kontraszt adatokat az előző szakaszban már közöltük.
A képfelület 10%-án megjelenő mérőminták egy kis csoportjának listája a HDR/WCG képességek méréséhez
A projektor kiinduló beállítása ez esetben a Reference HDR gyári preset. Az Expert Setting alatt, HDR jelet kapva a BT.2020 színtér beállítás jelenik meg. A Dynamic HDR Enhancer funkciót egyelőre kikapcsolva hagytuk, hogy meg tudjuk ítélni a későbbiekben a különbséget. A végpontozással nem volt gondunk, és a szürkeskálát (a relatív színegyensúlyt) is sikerült megmérni, és elfogadhatóra beállítani – legalábbis abban a tartományban, ahol ez még fontos. Ez a kb. 100 nitig terjedő, a kódok 50%-át jelentő tartomány. A maximális fénysűrűség ugyanis valamivel 100 nit alatt volt (85,45 nit, azaz 24,94 footlambert). A fénysűrűség csökkenése azonban már jóval korábban elindul.
Felső ábra: a relatív RGB színegyensúly HDR10 kalibrálásakor, a luminanciaváltozás figyelembe vétele nélkül. Az kb. 50%-os kódérték fölötti adatok érdektelenek, mert a 100 nit fölötti tartományba esnek, a projektor maximális fénysűrűsége pedig az adott vászonméretnél kb. 85 nit, Alsó ábra: Az EOTF függvény. Megfigyelhető, hogy a PQ EOTF „gammát” (sárga színnel jelölve) a projektor karakterisztikája (szürke színnel) csak a clippelési határnál éri el
Ami a színtartományt illeti, a HDR10-hez a BT.2020 (Rec.2020) színtartomány tartozik, de mivel ezt egyelőre egyetlen kijelző sem éri el (a pásztázó lézeres vetítőt kivéve), a követelmény a DCI-P3 90%-a. A tájékozódó mérést ettől függetlenül elvégeztük a 2020-as színtérben, 50%-os telítettségű és 50%-os fénysűrűségű színmintákkal. Ilyen körülmények között a projektor színtere kielégítőnek bizonyult.
A színes háromszög a HDR10-hez szabványosított BT.2020-as színtér, a fehér háromszög pedig az 50%-os telítettségű és 50%-os luminanciájú színmintákkal mért háromszög. Ez jól megközelíti az elvárt terjedelmet, egy kis zöld deficittel
Sajnos a PQ EOTF fentebb megmutatott viszonylag nagy eltérése a projektor által produkált karakterisztikától előre jelezte, ami bekövetkezett: a levetített HDR filmrészletek valahogy kivasaltnak tűntek, nem kielégítő feketékkel és clippelt fehérekkel.
Ekkor kellett bevetni a Dynamic HDR Enhancert, amely egycsapásra megváltoztatta a HDR megjelenítést. Az elégedetlenségünk elpárolgott, mivel a VW790ES a lehetőségek határain belül valóban megközelítette azt, amit a HDR10-tól elvárunk. Ez végső soron egy szubjektív vélemény, mert a kalibráló szoftverek az állandóan változó dinamikus állapotot direktben nem tudják megmérni, de az új Sony processzor valóban mindent megtett a jó HDR képért. A DCI-P3-hoz közeli színek pedig rásegítettek erre:
Ez a filmkocka csak HDR kijelzőn mutatja meg a valódi dinamikáját
A következő feladat, amelyet máskor előbb szoktunk elvégezni, a 1080p HD kalibrálás (Rec.709 színtér). Kiindulópontja a Reference preset az alapbeállításokkal. Az első lépés a kalibrálás előtti állapot rögzítése. A CalMAN kalibráló szoftverével a következő adatokat kaptuk (pre calibration data):
A mérés szerint a színegyensúly 30% fölött valamelyest megbomlik: a kékből egyre több lesz, a zöldből egyre kevesebb. A gamma némileg a beállított 2,3 alatt fut, és az alapszínek és a másodlagos színek pozíciója sem pontos. A vörös, a kék és a bíbor luminanciahibája is lehetne kisebb
A kalibrálást a végpontozással (a helyes feketeszint és fehérpont beállításával) kezdjük. 8 bit színmélység esetén a videó/film világában a feketeszinthez a 16-os kód, a fehérszinthez a 235-ös kód tartozik.
A projektor Picture almenüje, ahol a választott módban (Reference) a Brightness és Contrast szabályzókkal beállítjuk a 16-os feketeszintet és a 235-ös fehérszintet, azaz a korrekt dinamikatartományt
Ezután az Expert Setting alatt ellenőriznünk kell a legtöbb opció kikapcsolását, beállíthatjuk a kívánt gammát és a BT.709 (Rec.709) színteret, továbbá a Color Correction lehetőség bekapcsolt állapotát
Az Expert Setting menüben a projektor többféle képjavító eljárást felajánl, de a kalibrációhoz ezeknek kikapcsolt állásban kell lenniük
A kétpontos színegyensúly-beállítás után a szürkék semlegessége és a gamma mérése a következő eredményre vezetett:
Szürkeskála és gamma kalibrálás: a korrelált színhőmérséklet átlaga 6620 K, az átlagos gamma 2,35. A hiba átlagos mértéke ΔE = 0,8, az on/off kontrasztarány pedig a meggyőző 13295:1 (bármiféle kontrasztnövelő funkció nélkül)
Ami még hátravolt, az az RGBCMY szélső színpontok szabvány szerinti pozíciójának beállítása a projektor CMS-ének segítségével, az egyes színek színezetének, telítettségének és fénysűrűségének változtatásával. A művelet elég jól sikerült, a színhibák jóval a ΔE = 1 alatt maradtak, a Rec.709 lefedettség 98,3%, amit a gyakorlatban elfogadunk 100%-nak
A színtér kalibrálása kiválóan sikerült a Sony projektor hatékony színmenedzselő rendszerének köszönhetően. A megcélzott és a mért értékek közötti különbség vizuálisan nem érzékelhető (lásd a kinagyított részt az ábra alatt)
Végül összefoglalóan bemutatjuk a Rec.709 kalibrálás utáni eredményeket (post calibration data):
A kalibrálás előtti állapottal összehasonlítva látható, hogy a szürkeskála „kisimult”, a gama alig tér el a megcélzott 2,3-astól, a színpontok a helyükre kerültek, a színhibák elhanyagolhatóak. A kalibrált fénysűrűség az adott méretű és minőségű vásznon kb. 70 nit, azaz 20,4 footlambert
Mindez azonban még nem jelenti azt, hogy a Rec.709 háromszögön belüli, különböző telítettségű színek is automatikusan pontosan a helyükön vannak. Ha projektor SXRD panelei lineárisan működnek, akkor várható, hogy a kalibrálás után a ColorChecker Classic és a ColorChecker Video színei is jó közelítéssel felveszik a szabványos pozíciót. Ezért a kalibrálás után ezt is ellenőriztük.
A ColorChecker minták megjelenítése nagyon jó közelítéssel hozta a várt eredményt
Természetesen „valódi” képtartalommal, Full HD filmrészletek megnézésével is vizsgáltuk a kalibrált állapotot. A következtetés: kifogástalan, dinamikus kép, mély sötét árnyalatok, tökéletes színek.
Összegzés
A VPL-VW790ES jelenleg a Sony legjobb felső kategóriás házimozi-projektora (leszámítva a professzionális GTZ380-ast). Egyesíti az előd VW760ES-as és VW870ES-es előnyeit, kivéve az üveglencsékből összeállított objektívet ez utóbbi projektor esetében. Emellett abszolút újdonsága az X1 pro projector nevű processzor, amely a jelfeldolgozást, és különösen a HDR kezelését forradalmasítja.
A Dynamic HDR Enhancer működtetésekor minden eddiginél jobban megközelíti a vetített HDR-rel kapcsolatos elvárásokat, noha sem a fénysűrűség maximuma, sem az egyidejű kontrasztaránya nem éri el a mai síkpaneles képernyőkre jellemző értékeket. A rendkívül gyors processzor azonban az egyedi képkockák tartalmának elemzésével és a kontraszt képen belüli korrigálásával szinte kiküszöböli az említett hátrányt, különösen azért, mert a projektor natív kontrasztaránya bármiféle „javítás” nélkül is kellőképpen nagy.
SDR-ben, Full HD képtartalom megjelenítésekor – kalibrálás után – a VW790ES képe egyszerűen hibátlan. A kalibrálással ugyanis gyakorlatilag a teljes Rec.709 színtér pontosan lefedhető, emellett a belső telítetlen színek is tökéletesen a helyükön vannak.
A VW790ES aktív szemüveges 3D vetítésre is alkalmas, a standard 3D forrásokat ismeri. Aki a videojátékokat szereti, kedvenc időtöltésének is hódolhat ezzel a projektorral, amennyiben aktiválja az Input Lag Reduction funkciót. Van néhány olyan hasznos képjavító funkció is a projektorban, amelyet ízlés szerint használhat a tulajdonosa a még élesebb, még kontrasztosabb kép létrehozásához, de erre valójában nagyon ritkán van szükség, ha a jelforrás minősége jó.
A rövidre fogott tesztelést - (mindössze két napunk volt rá - a DREAMCINEMA moziszobájában tudtuk elvégezni. Bővebb tájékozódás a DREAMCINEMA-ról: dreamcinema.hu . A cég üzletágvezetőjének, Mittler Ivánnak ezúton is köszönjük a segítséget és az együttműködést a tesztelés és kalibrálás során.
A készülék bruttó fogyasztói ára e sorok írásakor kb. 4,5 és 5,4 millió forint között van.
Értékelés
Ami tetszett
- Az új, „X1 pro projector” processzor képességei
- Dynamic HDR Enhancer (ez is a processzornak köszönhető)
- Az SDR (Rec.709) kiváló kalibrálhatósága (nagyon jó CMS)
- Nagy natív on/off kontraszt
- Szabályozható mechanikus írisz
- Finoman szabályozható a lézerfényforrás fényereje
- Sokféle gyári preset, köztük a Game, amelyben kicsi a bemeneti késleltetés
- 2 db HDMI 2.0b, HDCP 2.2-kompatibilis bemenet
Ami kevésbé tetszett
- Az OSD menü csak középre vagy a bal alsó sarokba tehető
- A VW790ES nem kapta meg a korábbi VW870ES üveglencsékből kialakított objektívjét
N. Á.