Sony VPL-VW90ES
2011. február
A tavaly tesztelt projektorok között az egyik kedvencem volt a Sony VPL sorozatának igen jól sikerült darabja, a VW85. Ez a modell még elfogadható áron közelítette meg azt a teljesítményt, amit a Sony az SXRD csúcsvetítőjében, a VW200-ban összerakott. A 2010-es év végén megjelent VW90ES a VW85 alapjaira épít, és bár árban valamivel feljebb helyezkedik el, jelentős előrelépést ígér a 3D megjelenítés támogatásával.
A tesztben alkalmazott kalibrálási eljárásról bővebben: Projektorok kalibrálása házimozihoz - alapszinten
A teszben alkalmazott fényerő- és kontrasztmérésekről bővebben: Kontraszt- és fényerőmérés tesztjeinkben
Tulajdonságok, megjelenés
A VW85 házába épített új modell formailag teljesen letisztult, kivitelezése jó minőséget sugall. Kikapcsolt állapotban az objektívet eltakarja egy motoros ajtó, és az oldalra helyezett vezérlő panelt is lenyíló takarólemez rejti. A tömege nem kicsi, nem spórolták ki belőle az anyagot. Robusztus darab, de mindenképpen jó kiállású projektor a VW90ES.
Természetesen a 3D megjelenítésen felül is kapott pár említhető újítást az új modell. A képfeldolgozó motor, az íriszrendszer, és az SXRD panelek is frissültek. Az új panelekkel a gyártó szerint 240 Hz-es megjelenítés lehetséges, ami bőségesen elég a 3D megjelenítéshez, és jól jön a képinterpolációs eljárások támogatásához. Az panel nemcsak gyorsabb, de elviekben valamelyest jobb fedettséggel rendelkezik, azaz a kisebb fényszóródás jobb kontrasztot tesz lehetővé. A többi tulajdonság alapvetően megegyezik a VW85 jellemzőivel.
Installálás, objektív, kalibrálás
A vetítő telepítése a rendelkezésre álló optikai képeltolással és az 1,6x-os zoommal meglehetősen tág határok között lehetséges. Például a hátsó fali elhelyezés gond nélkül megoldható úgy, hogy nem kell fejjel lefelé lógatni a vetítőt. A motoros zoom és az objektívmozgatás egy mozivetítőnél talán kicsit luxus, hiszen ezeket a projektorokat csak néhányszor mozgatjuk életük során. Ennek ellenére jól jön a motoros megoldás, hiszen sokkal pontosabban lehet helyére rakni a képet és az élességet a vászon mellett állva. Állítgatás közben a mozgató motorok pontosak, jól össze van rakva a VW90ES optikai rendszere.
Az objektív rajzolata a sarokban is tiszta. Kis színhiba ugyan előjön, de ez szinte elhanyagolható. Az SXRD panel kitöltési tényezője igen magas, azaz a pixelek között a rés minimális
A telepítéskor használt beállító ábrákon és a HTPC desktopon azonnal látszott, hogy a vetítő optikai elemei kimagaslóan jók. Ezen modell előtt a HW20-ast teszteltem, amely korrekt benyomást keltett, de a VW90-en azonnal látszik, hogy sokkal komolyabb alapokra építkezik. A képe sokkal letisztultabb, az optikai rendszer fényszórása kisebb és a vetített kép rajzossága finomabb, kicsit részletezőbb.
A kalibrálás előtt a tesztábrákat figyelve elég jól látszott, hogy ez a modell 2D-ben nagyon hasonló teljesítményre lesz képest, mint VW85. Leszámítva egy dolgot. A teljes képernyős szürke ábrákon kicsit több homogenitási problémát láttam, mint az elődnél. A sarkokban volt látható enyhe elszíneződés, de ez lehet egyedi jelenség is. Nem biztos, hogy minden VW90ES ilyen.
Kalibrálás előtt a gyári üzemmódok vizsgálata a feladat. Először megnéztem, milyen beállítást kapott a Dynamic mód. Ez általában a Sonynál az a gyári beállítás, ahol a legtöbb fényerőt és kontrasztot kapjuk, jól felcsavart színtelítettséggel. Olyan szituációkban teljesen jól használható, ahol nem annyira számít a képminőség, de a vetítő maximális fényerejére szükség van. A lámpa ebben a módban nagy fényerőn megy. A mérések azt mutatták, hogy a gamma a felső tartományban még rá is tesz egy kicsit a maximum fényerőre, hogy még világosabb legyen a kép:
A Dyamic mód nem a lámpa natív színére lett belőve, azaz nem itt mérhetjük a legnagyobb fényerőt és kontrasztot, de a gyári beállítások között ez a legtöbb fényerőt adó mód. Cserébe ez egy igazán jól használható beállítás nagy fényerővel és nagyon erős színekkel. Sok környezeti fényhez jól passzol
A következő üzemmód a mozihoz az egyik legjobban illeszkedő gyári beálltás, a Cinema1. Ebben a módban viszonylag jó kalibráltságot kapunk, hiszen a fehérpont közel 6500 K, és az RGB együttfutás is meglehetősen pontos. A színek telítettsége és az RGBCMY referenciapontok már nem stimmelnek annyira, színtelítettségben kicsit túlzó a gyári beállítás:
A gyári Cinema1 mód nagyon hasonlatos a VW85 esetében mért értékekkel. Kicsit túlszínezett, és a gamma „elmászik” a 2,2-es értéktől, de alapvetően használható kiindulásként egy jó beállításhoz
A VW90ES komoly színkalibráló rendszerrel rendelkezik, amelynek segítségével az elsődleges és a másodlagos alapszínek referenciapontjait nagy pontossággal helyre tudjuk rakni, főleg ha rendelkezünk megfelelő műszerezettséggel. A korábbi modelleknél megszokott beállító rendszer segítségével nem volt nehéz elérni a legjobb állapotot:
A CMS segítségével nagyon jól beállítható a vetítő. Az RGBCMY pontok nagyon pontosan belőhetőek a Rec. 709 referenciaértékekre, az RGB együttfutás szinte tökéletes, és a gamma korrekt finomhangolhatóságának köszönhetően azt is egész jól be tudtam állítani
Legjobban beállított állapotban, alacsony lámpafényerő módban 490 lumen fényerőt mértem. Ez teljesen jó érték, 240 cm széles vászonig meg is felelt a fényereje. Ha esetleg nagyobbat akarunk vetíteni vele, akkor magas fényerejű módban használható, nem kell félni attól, hogy hangos lesz.
Képminőség, kontraszt
Nem volt meglepetés, hogy a VW90ES képe nagyon hasonló a VW85-éhez. Az új modell beállítás után nagyon kellemesen nézhető, mozis képet ad. A jó optikai rendszer és a pontos kalibrálás eredménye, hogy a színek és a képi dinamika már-már egy komolyabb DLP vetítőre emlékeztetnek. A különbség annyi, hogy az SXRD panelek mára natív kontrasztban könnyedén tudnak jobbat, mint amit az árban mellérakható DLP vetítőkön mérni lehet. A VW90ES már 6500 K-re kalibrált állapotban is hozzávetőleg 9000:1 on/off kontrasztot tud, ami önmagában is nagyon jó érték. Ehhez hozzáadva a Sony nagyon jól finomhangolt dinamikus íriszvezérlését, egy a sötét jeleneteket remekül megjelenítő vetítőt kapunk eredményül.
A mérési adatok alapján az ígért kontrasztnövekedés a VW85-höz képest nem volt igazolható. Néhány esetben valamivel még kevesebbet is mértem, mint az előző modellen. Natív kontrasztban szerencsére nincs nagy eltérés, így valós használat közben a VW85 kontraszt-teljesítményét nagyjából ezzel a modellel is megkapjuk. Az automata íriszvezérléssel azonban sokkal kevesebb kontrasztot tud. Valószínűleg a Sony kicsit visszafogta az íriszvezérlést ezen a modellen. Ha így tett, nagyon jól tette, hiszen kalibrált állapotban így is 40000:1 felett van az on/off kontraszt, ami bőségesen elég a jó minőségű mozivetítéshez. Ugyanakkor az írisz menet közbeni munkálkodását a jelenlegi vezérlő szoftverrel nagyon ritkán lehet észlelni működés közben.
Képi világa mozifilmekkel a legjobb LCoS vetítőhöz hasonlítható. DLP-hez közeli képi dinamika, általánosságban jó színvilág mozihoz – csak néha kapni el egy-egy színben elmászó jelenetet, amit a kalibrálás sem tudott helyre rakni. De alapvetően hagyományos mozifilmek megjelenítéséhez egy nagyon jól „fogyasztható”, letisztult képű, jó vetítő a VW90ES. A kép élességével az LCoS enyhe lágysága mellett sincs különösebben baj, jól átjönnek a 1080p felbontás részletei.
3D üzemmód
Olvasóink érhető módon talán erre a leginkább kíváncsiak. A VW90ES igazi újdonsága, hogy támogatja az LCD szemüveges 3D megjelenítést szabványos 3D Blu-ray forrásból. Miután kiderült, hogy a VW90ES 2D módban nagyon jól teljesít, én is kíváncsi voltam, vajon sikerül-e helytállnia 3D üzemmódban. A Sony szerint a panelek 240 Hz frissítést tudnak. Ez elegendő ahhoz, hogy a 24 képkocka/másodperces 3D Blu-ray filmeket akadás- és villogás-mentesen megjelenítse akár 3D-ben. A vetítőhöz két darab prémium szemüveget kaptunk, amelyek elviekben valamivel jobb minőségűek, mint ami jár ehhez a modellhez.
A VW90 3D teljesítményét csupán két dolog veszélyezteti. Ezek az LCD szemüveggel elkerülhetetlen fényerőcsökkenés mértéke, és az esetleges szellemképesedés (ghosting). Persze még ott van a szemüvegek színezete, ami ronthat a képen, de ez kalibrálással kicsit korrigálható. Persze ha van elég fényerő.
A szemüveg, hasonlatosan a többi LCD shutteres rendszerű szemüveghez, kicsit zöldes-barnás színezetű. A szemek kitakarásért felelős LCD panelek miatt kikapcsolt állapotban is jelentős, a mérés szerint körülbelül 60% fényveszteséget okoznak a szemüvegek. Bekapcsolva a shutter üzemmódot további kb. 50%-ot csökken a fényerő, azaz legjobb esetben is maximum hatoda fénymennyiségre számíthatunk 3D-vel a VW90ES esetében. Mivel fényhiány van, nyilvánvaló, hogy a legmagasabb fényerejű módban érdemes a 3D-t üzemeltetni. Ez a mérések alapján kb. 800 lumen. A szemüvegen keresztül mérve azonban ebből alig marad több 100 lumennél. Ez jelentősen behatárolja a használható vászon méretet 3D módban. A teszt 2 méter széles 1-es nyereségű vásznon történt, és éppen hogy nézhető volt a kép a megmaradt fénymennyiséggel.
A teszteléshez a megszokott film az Avatar 3D verziója volt. A Blu-ray lejátszóból kapott jelre a vetítő azonnal ráállt, különösebb konfigurálásra nem volt szükség. A szemüvegek szinkronizálásához az infravörös jelet a projektor az objektív mellett található jeladókból a vászonra küldi, amire a szemüvegek gond nélkül, azonnal ráálltak.
Az Avatar induló jelenetein rögtön látszik, hogy 3D-ben nagyon nagy fényerőveszteséggel dolgozik a VW90ES, illetve a teljes rendszer. Ez nemcsak speciálisan erre a projektortípusra értendő, hanem egyrészt az összes hasonló elven működő rendszer, másrészt a másfajta (polarizációs vagy interferenciaszűrős elven működő) 3D vetítő rendszer is töredék fényerőt produkál a 2D vetítéshez képest.
A várakozásom, miszerint kb. hatoda fényerőnk lehet, túlzó is lett. A mérések szerint ennél többet is elvesznek a szemüvegek. Mindemellett probléma volt, hogy a reklámozott 240 Hz ellenére sok jeleneten a kelleténél jobban látható a crosstalk/ghosting jelenség. Ez annyit jelent, hogy mindkét szem számára kicsit látható lesz a másik szemnek szánt kép. Ez csökkenti a 3D megjelenítés pontosságát, és zavaró duplázódásokat okoz a képen. A jelenség leginkább a feliratokon, és a hasonló nagy kontrasztú képi elemeken látható.
A 3D beállításoknál van mód a szemüvegek fényerejét is állítani. Ez alapállapotban a legvilágosabb értéken van. Állítgatás közben kiderült, ez a funkció nem is igazán a fényerőre vonatkozik, a szemüvegek LCD paneljei a megfelelő időszeletben hosszabb-rövidebb ideig vannak zárva beállítástól függően. Ez kihat a fényerőre, de ugyancsak kihat a szellemképesedésre is. A legkisebb szemüveg-fényerőn jóval kevesebb a szellemkép, azonban a fényerő annyira csökken, hogy már a 2 méter széles vásznon is nagyon sötét volt a kép.
Több 3D Blu-ray lemez megtekintése után levontam a következtetést. A VW90ES 3D módban közepesen teljesített. A 1080p felbontású 3D megjelenítés nagy pozitívum, de fényereje kicsit gyengébb, mint vártam tőle, és a ghosting is lefelé húzta az összképet.
Videofeldolgozás, egyebek
Analóg és digitális bemenetein egyaránt kiválóan dolgozik a képfeldolgozó rendszer. A váltott soros és progresszív jelekkel problémamentesen boldogult, de ez várható volt, hiszen a kisebb Sony modellek is kifejezetten jók ebben. A MotionFlow algoritmus meglepően korrektül teszi a dolgát, de mozihoz én sosem szerettem ezeket a képinterpolációs eljárásokat. Sportműsorhoz jól jöhet.
Kiemelném, hogy 3D módban Blu-ray forrásból tökéletes ütemezéssel ment a 24p lejátszás. Nem sikerült megtudni, hány Hz-en üzemel a projektor 3D módban, de a 24 fps filmeket tökéletesen akadásmentesen játszotta le. A MotionFlow bekapcsolása 3D módban nekem ugyancsak nem jött be, ráadásul itt rondán megakad néha a kép.
Összegzés
Bár 3D-ben nem volt a legjobb, a VW90 egy kifejezetten jó házimozi vetítő. Képminőségben a VW85 szintjét hozza, gyakorlatilag a 3D kiegészítés az, amivel több annál. Mivel a projektor képi világa a felső kategória felé kacsintgat, kifejezetten ajánlható mozihoz, de nem a 3D miatt. Akik a VW85-re vadásznak, és nem akarják kihagyni a 3D megjelenítést, nyugodtan számításba vehetik a VW90-et. A készüléket a Lumen Kft.-től (www.projektorbolt.hu), az egyik hazai forgalmazótól kaptuk meg tesztelésre. A bruttó fogyasztói ár 2 200 000 Ft, 2db szemüveggel.
Kontraszt- és fényerőmérések
Maximális fényerő és kontraszt (Dynamic mód, auto írisz bekapcsolva, high lamp üzemmód)
Fényerő: 810 lumen
on/off kontraszt (auto1): 56400:1
Natív on/off kontraszt: 12900:1 - 11500:1 (a manuális írisz beállításától függő)
Kalibrált fényerő és kontraszt (Custom mód, auto írisz bekapcsolva, low lamp üzemmód)
Fényerő: 490 lumen
on/off kontraszt (auto1): 43500:1
Natív on/off kontraszt: 9700:1 - 8500:1 (a manuális írisz beállításától függő)
Egyidejű kontraszt adatok (kalibrált, auto1 írisz, low lamp üzemmód)
50% 480:1
25% 940:1
15% 1090:1
5% 2380:1
2% 5200:1
0,2% 6830:1
Értékelés
Pozitívumok
- Halk működés
- Kalibrálás után szép mozis képi világ
- Jó natív kontraszt, kiváló képi dinamikával
- Jó videofeldolgozás
- Szép rajzolatú és fényszóródás-mentes optikai rendszer
- Jól működő dinamikus íriszprogramozás
- Kiváló kalibrálhatóság
- Motoros zoom, fókusz, objektív-eltolás
Negatívumok
- 3D módban a vártnál kevesebb fényerő és több ghosting
- Közepes ár-teljesítmény arány
Gyári adatok
Technológia: LCoS (SXRD)
Fényerő: 1000 ANSI lumen
Kontraszt: 150 000:1
Felbontás: WSXGA (1920×1080)
Izzó élettartama: 3000 óra
Izzó garancia: 6 hónap vagy 1000 üzemóra
Tömeg: 12 kg
LAN/Wireless
Garancia: 3 év, Primesupport! (A Primesupport szolgáltatás jelentése: „Minden Sony kivetítőre 3 év Primesupport jár, ami tulajdonképpen egy kiterjesztett garanciaszolgáltatás. Amennyiben az ügyfél erre a szolgáltatásra regisztrál, 0-24 órás telefonos segítségnyújtásra jogosult. Ha ez nem oldaná meg a felmerült problémáját, akkor a Sony saját költségen elszállítja, megjavítja és visszaszállítja a projektort. A házimozi vetítőknél ez egy díjmentes cserekészülék igénylési lehetőségével is kiegészül.”)
Zajszint: 20 dB
Méret: 47 x 17,9 x 48,5 cm
Képformátum: 16:9
Zoom: 1,6:1
Csatlakozók: 2x HDMI, VGA (D-sub15), komponens (3RCA), S-video (mini-DIN), kompozit (RCA), LAN (RJ45), RS232 (D-sub9), trigger (2x minijack)
balagee