Sony VPL-HW50ES
2013. március
Tavaly év közepe táján teszteltük a Sony aktuális belépő SXRD modelljét, amely már akkor is igen jól szerepelt a középkategória mezőnyében. A VPL-HW30ES egyike volt a tavalyi év egyik legjobb ár/teljesítmény arányt produkáló projektorainak. Az utód a VLP-HW50ES nem ígér áttörést, ennek ellenére kíváncsiak voltunk, mennyit fejlődött a legfrissebb belépő SXRD modell.
A tesztben alkalmazott kalibrálási eljárásról bővebben: Projektorok kalibrálása házimozihoz - alapszinten
A teszben alkalmazott fényerő- és kontrasztmérésekről bővebben: Kontraszt- és fényerőmérés tesztjeinkben
Tulajdonságok, külső
Akár a HW30 tesztből is bemásolhattam volna a tulajdonságok és a külső megjelenés leírását. Az új modell továbbra is a megszokott, még a HW10-nél látott házzal készült, és azzal külsőleg szinte teljesen megegyezik.
Újdonság, hogy a HW50ES fehér színben is rendelhető. Ezt a modellt kaptuk meg mi is tesztre. Bár a sötét falú tesztszobában viccesen mutatott a fehér projektor, biztosan vannak olyanok, akik a világos nappaliban jobban szeretnének egy világos készülékházú projektort szerelni.
Hogy mégis essen szó a külsőről! Bár egyáltalán nem tetszett a fehér szín, a készülék jó minőségű műanyag borítással készült, és kézbe fogva is a jó minőség érzetét adja. Az optikai kezelőszervek ezen a modellen is mind manuálisak. Az objektív elmozgatása a ház tetején állítható be, azaz fejjel lefelé installált állapotban könnyen elérhető. A csatlakozók oldalt találhatók, ami jól passzolna a hátsó fali installáláshoz. Passzolna, ha a hátsó szellőző ezt az installálási módot nem akadályozná meg.
A legfontosabb kiemelendő tulajdonságok: Full HD felbontás; 3D megjelenítés aktív LCD szemüvegekkel (2 szemüveg jár a projektorhoz); 1700 lumen fényerő és 100000:1 on/off kontraszt, 1,6x-os zoom, 71% függőleges és 25% vízszintes objektív-eltolás; MotionFlow képinterpolációs algoritmus; 21 dBA működési zaj takarékos lámpa módban; 0,1 pixel pontosságú többzónás konvergencia-állítás.
A HW50 egyik újítása a Reality Creation képfeldolgozó algoritmus, melyet egy magasabb kategóriás Sony projektorból örökölt. Ez a képjavító csomag valójában egy élkiemelő, képélesítő csomag. Bár csodákat nem kell várnunk tőle, jól jöhet azok számára, akik az SXRD projektorok lágy képét nem érzik elég „élesnek”.
Installálás, objektív
A magas zoomtartomány és az objektív-eltolás lehetősége nagy segítség a vetítő elhelyezésekor. A rendelkezésre álló objektív-eltolási tartománnyal hátsó fali elhelyezéskor akár lefelé is vetíthetünk vele, anélkül hogy „fejreállítottuk” volna. Az objektív alaphelyzetétől mindenesetre nem tértem el, és fejjel lefelé lógatva installáltam a helyére. A kép pontos vászonra illesztéséhez használtam csak a lens shift opciót. A beállító gombok egyébként elég finom állítási lehetőséget adnak, könnyen helyére terelhető a kép.
Az objektív eltolásának használható tartománya: fel-le a kép magasságának 71%-át, jobbra-balra 25%-át tudjuk eltolni. Egyszerre a két tartomány nem tolható ki ennyire, ha mindkét irányban shiftelni akarunk, akkor sokkal szűkebb az eltolási tartomány.
A HW50 kapott egy beépített 3D jeladót, de a HW30-on található csatlakozót is meghagyták. Ide maximum 15 méteres CAT5 hálókábelt tudunk csatlakoztatni.
Az objektív nem sokat változott az elődhöz képest. Rajzolata elfogadható, és a fényszórása sem különösebben problémás. A vetítő on/off kontrasztja és fényereje picit nőtt a HW30-hoz képest. A konvergencia ezen a modellen egész jó volt, de volt olyan rész a képen, ahol kicsi állítgatást igényelt. A 144 zónás, 0,1 pixel pontossságú konvergencia-állítási lehetőséggel ezen a problémán lehetett javítani.
Az SXRD panel kitöltési tényezője magas, emiatt a pixelek közötti hézag minimális. Az objektív élessége elfogadható, de a kép nem pengeéles, a kép kicsit lágy. A konvergencia a finomhangolás után bár nem tökéletes, de egészen jó
Kalibrálás
Az utóbbi években sok Sony projektor járt már nálam, így könnyen kiismertem magam a HW50 gyári üzemmódjain, és a kalibráló rendszerén. A színek beállítására ebben a modellben is nagyon jó eszköztárat ad a Sony. Real Color Processing rendszerével a megszokottnál nagyobb szabadsággal tudjuk állítani az elsődleges és a másodlagos alapszínek pontosságát.
A pontosabb színvisszaadás eléréséhez lehetőségünk van egyedileg kiválasztott színtartományokat is módosítani
A korábbi Sonys tapasztalatok alapján várható volt, hogy a vetítő gyári üzemmódjai színekben kicsit kiigazításra szorulnak. Ez igaznak bizonyult minden előre definiált képi üzemmódra. A HW30-hoz hasonlóan Cinema1 módban viszonylag elfogadható a vetítő képe.
A Cinema1 mód egészen jól be van állítva. A színgamut pontossága elfogadható, az RGB tracking közel a helyes 6500 K felett fut valamivel. A gyári gamma beállítás azonban nem az igazi, a kép sokkal világosabb, mint kellene
A HW50 a korábbi HW modellekkel ellentétben kapott egy Reference nevű gyári beállítást. Ez a nevéből adódóan egy pontos Rec. 709 kalibrált állapotot jelöl. Ez a mód már valóban pontosabban hozza a szükséges értékeket, de még mindig kell majd javítani rajta.
A gyári Reference mód sokkal pontosabb, mint a Cinema1 mód. Nemcsak a gamma, de a színgamut is jobban illeszkedik a referencia-értékekhez. Főleg, ha a köztes szaturáció értékeket is nézzük
A fenti ábrán látható állapot már közelít a kívánt állapothoz, de egy kis kiigazítást azért eszközöltem rajta. A projektorban teljes értékű CMS van, így minden jellemző a kívánt módon állítható. Az eredmény ez lett:
Az RGB együttfutás majdnem teljesen pontosan ráhúzható a 6500 K vonalra. A színgamut is nagyon pontos lett, egyedül a 100% zöld és a sárga megy mellé kicsit. De ezek minimális, szemmel alig érzékelhető pontatlanságok. Az RGBCMY 100% értékek luminanciája is nagyon pontos lett. A gamma nem teljesen tökéletes, de csak néhány %-os eltérés van a referencia-értéktől
Képminőség
Kalibrálás után a vetítő képi világa nagyon szépen helyreállt. A színek pontossága meglepően jó. A mérési ábrán a 100% fényességi értékek köztes szaturációs értékei kellően pontosak. Az utóbbi időben ezeket a köztes szaturációs értékeket nem csak a 100% fényességi tartományban, hanem a 25-50-75% fényességi értékeken is vissza szoktam ellenőrizni. Ezzel gyakorlatilag egy 125 pontos 3D gamut visszaellenőrzést kapok, amivel nagyon jól meg lehet állapítani, mennyire pontos egy megjelenítő színvisszaadása. Ezen a 125 pontos teszten igen jól teljesített a bekalibrált HW50. Nem mondom, hogy nem lehetne kicsit pontosabb, de amit mérni sikerült a sötétebb fényességi tartományban, az komolyabb projektoroknak is dicséretére válhat.
A vetítő natív kontrasztja kb. 4500:1-7500:1 között mozog íriszállástól függően, amit a dinamikus íriszvezérlés kb. a tízszeresére növel. A dinamikus íriszvezérlés kiemelkedően jó ezen a modellen. Nagyon ritkán lehet látni, ahogy a fénymennyiséggel játszik, nyugodtan bekapcsolva lehet hagyni. Vagy ha esetleg a Reference módból indulunk ki, érdemes bekapcsolni, mert itt nincs bekapcsolva ez a funkció. Pedig a gammát bekapcsolt dinamikus írisszel is jól adja vissza.
A jó szürkeskála és gamma beállítás a pontos színvisszadás és a jó kontraszt kifejezetten jól kiegyensúlyozott képi világot kölcsönöz a vetített moziképnek. Bármilyen tesztjelenettel is etettem, különösebb színbeli pontatlanság nem volt tapasztalható, többnyire korrekt és pontos képi megjelenítés volt jellemző. A bőrszínek és a növényzet megjelenítése természetes, és kiemelkedően jó a sötét jeleneteken a feketeközeli sötét részletek megjelenítése.
A teszt után nem sokkal volt szerencsém egy HW10-et kalibrálni. Rég nem láttam már ezt a modellt, és pont kapóra jött, hogy összehasonlítsam, mennyit fejlődött a HW sorozat. Nos, a HW50 nagyon határozottan sokkal jobb, szinte minden jellemzőben. Sokkal pontosabbra bekalibrálható, a fényerő és a kontraszt magasabb, a képi világ sokkal természetesebb és tisztább, élesebb.
Mindamellett, hogy tetszett a HW50 képe, hangsúlyoznám, hogy a kép élessége és tisztasága továbbra sem olyan, mint a DLP projektorokon. Igaz a magasabb ANSI kontraszt mellett lassan ez az egyetlen jellemző, amiben a DLP előrébb jár a többi technológiával szemben, de nagyon fontos jellemző ez. A HW50 képe sokat javult élességben és tisztaságban az első HW modell óta, valamint az ANSI kontraszt is közelíti az 500:1-et, ami nagyon jó. A kép azonban továbbra is picit lágyabbnak érződik az egychipes DLP projektorokhoz képest.
3D megjelenítés
Korábban a Sony projektorokon problémás volt a 3D megjelenítés. Nem régóta került be ez a funkció az SDXR projektorokba, az első 3D modell a VW90ES volt, sajnos tetemes fényerő-veszteséggel 3D-ben. Ez folyamatosan javult az újabb modellekkel, és a HW50 még tovább tudott fejlődni. Nem csak a magasabb kiindulási fényerő, de a csekélyebb szemüvegek keltette fényerő-csökkenés is oka annak, hogy a HW50 egészen jó fényerőt produkál 3D módban. Természetesen a fényveszteség még így is nagy, hiszen a kiindulási fényerőnek alig van meg a hatoda, de így is megközelíti a 230 lument 3D-ben. Ez, bár kevésnek hangzik, ebben az ársávban az aktív projektoros megoldások esetében kifejezetten jónak mondható.
A fényerőhiány mellett a leggyakoribb 3D hibajelenség a crosstalk (szellemképesedés). Aktív szemüveges 3D megjelenítéssel a DLP projektorokat leszámítva minden technológiánál látható egy kis szellemképesedés a kontrasztos képi elemeken. Ennek mértéke változó, attól függően, hogy az adott megjelenítő panelei mennyire gyorsan tudnak képpontok közt váltani. A Sony elvileg 240 Hz-et tud, de ez gyakorlatban nem elég hatásos, hiszen valamennyi „áthallás” mindenképpen látható a két szemre jutó képek között.
A 3D jellemzők között módunkban áll állítani a 3D fényerőt. Ez valójában annyit jelent, hogy a szemüvegek más időszeletben zárnak, hosszabb vagy rövidebb ideig zárják el a szemünk előtt a képet. Maximális 3D fényerő módban jobban villog kicsit a kép, és több a crosstalk. Érdemes azonban így használni, mert a fényerőhiány tetemes, és minden egyes apró pluszra szükség van. A crosstalk és a villogás pedig még ebben a maximális fényerejű módban is elviselhető mértékben jelentkezik.
Összességében a 3D teljesítménnyel meg voltam elégedve. A szemüvegek még szokottnál kicsit sárgábbak, de a hidegre állított 3D mód ezt valamelyest ellensúlyozza. A fényerő a lehetőségekhez képest jó, a 3D térérzet korrekt, és a színvilág is normális marad.
Pozitívum, hogy 3D módban bekapcsolható a MotionFlow, ami segít a 3D-ben érezhetően problémásabb 24 Hz-es akadás enyhítésében.
Videofeldolgozás, egyebek
A Reality Creation képjavító eljárást leszámítva nagyon sokat nem változott a modell képfeldolgozó képessége. Az alapvetően lágy képű HW50-nek jót tesz egy kis sharpen, szóval a Reality Creation valóban hasznos, de érdemes óvatosan bánni ezekkel a képjavító trükkökkel, mert a túlzott használatuk mesterkéltté, digitális jellegűvé teszik a képet.
A Sony projektorok videoprocesszorai évek óta korrektül szerepelnek a teszteken, a HW50 is hozta az elvárt szintet. Analóg jellel nem is nagyon tudtam hibára rávenni. A film módok felismerése jól ment, és videó módban is korrektül dolgozik. Az utóbbi időben a videó mód tesztben több hangsúlyt kapnak a 1080i felbontású sportjelenetek. Sportjeleneteken a gyors mozgásokhoz nagyon kell a jó delinterlacer.
Fontos és kiemelendő pozitívum a vetítő kis zaja. Low módban elképesztően halk ez a projektor. Mellette állva is alig lehet hallani valamit egy csöndes szobában.
Kiemelném továbbá, hogy a legjobb fényereje egész normális színhőmérséklet mellett hozható ki belőle. Azaz a dinamikus, nagy fényerejű módjai normális színvilág mellett működtethetőek. Felkapcsolt villany vagy beszűrődő fény melletti tévézés vagy sportközvetítések megjelenítésére így egészen használható az 1000 lumen feletti csúcs-fényerejével.
A MotionFlow kép interpolációs algoritmus ezen a modellen is meglévő funkció – mint már említettük. 2D filmekhez nem ajánlom, a túl folyamatos kép megöli a filmszerű moziélményt. Viszont nagy pozitívum, hogy 3D módban is működtethető. 3D-ben ugyanis a másodpercenként 24 képkocka sokkal jobban akadozni látszik, mint 2D-ben, ezért ott sokat segít a képfolyam darabosságának csökkentésében.
Összegzés
A várakozásoknak megfelelően továbbra is hozza a korrekt szintet a legkisebb Sony SXRD modell. 2D és 3D teljesítménye is kiváló ebben az árszegmensben. Az előrelépés az előző modellhez nem hatalmas, de kicsit mindenben jobb lett. A 2D teljesítmény hasonló, kicsit pontosabb és letisztultabb képi világ jellemzi. A fényerő és a kontraszt nőtt, és a 3D fényerő sokkal jobb lett. Ez utóbbi miatt kifejezetten ajánlott 3D felhasználásra.
A HW50 erősségei a pontosra bekalibrálható kép, a jó fényerő és kontraszt, és a halk működés. Nagy előnye még a könnyű elhelyezhetőség, és a szinte minden képi jellemzőre kiterjedő állíthatóság és a három év garancia, amely kiterjed a lámpára is. Az ára nem csillagászati, emiatt kiváló ár érték arányt mondhat magának. Jó vétel, a középkategória tovább erősödött ezzel a modellel. A HW50 hazai forgalmazója az LSK Hungária Kft., www.lsk.hu. A készülék fogyasztói ára 862.000 Ft
Értékelés
Pozitívumok
- Korrektül megépített, jó minőségű vetítő, elfogadható áron
- Jó objektív nagy zoommal és kétirányú objektív-eltolással
- Jó natív kontraszt
- Jó dinamikus íriszprogramozás, nagy on/off kontraszt
- Jó kalibrálhatóság
- Jó videofeldolgozás
- Halk működés, még nagy fényerejű lámpa módban is
- Kalibrálás után pontos videokép jó felbontással
- Jó teljesítmény-ár viszony
- A 3D megjelenítés fényereje sokat javult
- Az árban benne van két darab 3D szemüveg
- Van Rec. 709 (HDTV) közeli gyári beállítás
- Jó konvergencia (készülékenként változó lehet)
- MotionFlow 3D módban is
Negatívumok
- A kép kicsit lágy, nem olyan éles és harsány, mint egy jó DLP vetítőé. Az viszont ízlés kérdése, hogy hátrány-e….
- A 3D szellemképesedés továbbra is gond az SXRD panelekkel.
Fényerő és kontraszt mérések
Maximális fényerő és kontraszt (Game mód, auto írisz bekapcsolva, high lamp üzemmód)
Max fényerő: 1440 lumen
Max on/off kontraszt: 64500:1
Kalibrált fényerő és kontraszt (Custom mód, auto írisz bekapcsolva, low lamp üzemmód)
Fényerő: 702 lumen
Kalibrált on/off kontraszt: 44300:1
Kalibrált natív on/off kontraszt: 4500:1 - 7500:1 (a manuális írisz beállításától függő)
Egyidejű kontraszt (Custom mód, auto írisz bekapcsolva, low lamp üzemmód)
50% 480:1
25% 860:1
15% 1100:1
5% 1920:1
2% 3430:1
0,2% 4760:1
Főbb gyári adatok
3 x 0,61”-es High Frame Rate SXRD panel
3D Ready (240 Hz)
Full HD (1920x1080) 1080p képfelbontás
16 : 9 képarány
1700 ANSI lumen videóra optimalizált fényerő
100.000 : 1 kontraszt
Manuális 1,6x-os ARC-F zoom/fókusz
Kétirányú, manuális objektív-mozgatás
„Advanced Iris 3” dinamikus írisz
„Bravia Engine 2” képjavító technológia
„Bravia Sync” támogatás
200 W-os UHP lámpa
22 dB hűtési zaj
Fehér színben is elérhető
PAL, SECAM, NTSC video, 720p, 1080i, 1080p (24p) felbontáskezelés
10 kg tömeg
3 év garancia a lámpára is
balagee