Acer H9505BD
2014. október
Az Acer új projektorának nevében a „H” jelölés a házimozira utal, azonban e készüléket a gyártó más célokra is alkalmassá tette, ezért talán találóbb az „otthoni szórakoztató” jelző használata. A projektor adatlapján ugyanis első látásra szembetűnik a házimozi kategóriában szokatlanul nagy fényerő, ami lehetővé teszi, hogy ezt a projektort nem éppen ideális környezeti fényviszonyok mellett is használjuk, pl. sportesemények, televízióműsorok nézésére is – igaz, a mozivetítéshez képest kompromisszumok árán.
A tesztben alkalmazott kalibrálási eljárásról bővebben: Projektorok kalibrálása házimozihoz - alapszinten
A teszben alkalmazott fényerő- és kontrasztmérésekről bővebben: Kontraszt- és fényerőmérés tesztjeinkben
Kivitel, csatlakozók, kezelőszervek
Tesztelendő készülékünket részben a közvetlen elődöktől (H9500BD, H9501BD) származtathatjuk, amelyekhez fehér/szürke külsejével és – ami fontosabb – a képfeldolgozást tekintve is sok mindenben hasonlít – de néhány dologban el is tér tőlük –, részben pedig a P7605-ból, a csatlakoztatási lehetőségek tekintetében. Persze ez utóbbi egy 5000 ANSI lumenes WUXGA felbontású installációs vetítő, így más kategóriába tartozik, de a ház (a színtől eltekintve), és talán az objektív is ugyanolyan minőségű a tesztünk tárgyát képező H9505BD, Full HD natív felbontású projektor esetében is.
A küllemet és a csatlakoztatási lehetőségeket, továbbá néhány más jellemzőt tekintve tehát utalunk a P7605 tesztjére, illetve elsősorban az általunk szintén tesztelt H9500BD-re, néhány megjegyzéssel kiegészítve.
A hátlapon található csatlakozófelület a csatlakozók fajtáját és funkcióját nézve – egyetlen kivétellel – teljesen megegyezik a P7605 csatlakozófelületével. A kivétel a vezetékes távvezérlő 3,5 mm-es jack aljzata, amely a H9505BD-n, a projektor rendeltetéséből következően nincs rajta. A 3 HDMI, a 2 USB(A), a 2 VGA, a különféle analóg bemenetek – mind megtalálhatók a H9505BD-n is. Multimédiás tartalmakat, illetve dokumentumokat ugyanúgy képes megjeleníteni a beépített médialejátszóval/dokumentum olvasóval, mint a P7605.
A függőleges és vízszintes lens shift kezelőszervei (forgatógombok) ugyanott – a készülék bal oldalán – megtalálhatók, mint akár a H9500-as, akár a P7605-ös típusnál. Valójában ez utóbbinak jóval nagyobb a vertikális képeltolási lehetősége, mint a H9505BD-nek, de végül is más célra tervezett készülékekről van szó, és a H9505BD lényegesen olcsóbb gép.
A H9505BD függőleges objektívmozgatása a H9500BD-hez hasonlóan ±30%, vízszintesen pedig ±15%-os határok között állítható. Ez nem túl nagy, de az 1,5x-es optikai zoomot is figyelembe véve, az esetek többségében egy otthoni helyiségben elegendő a kellően rugalmas elhelyezéshez.
Az optikai minőségben nem találtam kritizálni valót, a kép éles és tiszta, kromatikus aberráció nem figyelhető meg. Az előd H9500BD-nél némi probléma volt az élességgel, a jelek szerint a tervezők ezt a hiányosságot megszüntették.
A távvezérlő az előző típusoknál már megismert kézre álló kivitelű, a fontosabb gombok (a távvezérlő felső felében) egy gombnyomásra kék hátsó világítást kapnak. Sok menüfunkció innen közvetlenül elérhető, pl. a forrásválasztás, a 3D kiválasztása, a médialejátszó beállítása, a képi üzemmód-választás, a hangerő-szabályzás stb. Az egyetlen észrevétel, hogy a jóváhagyás a navigációs gombokkal történik, és nem az Enter gombbal – ez kicsit furcsa, de meg lehet szokni.
Mint ma már minden DLP vetítő, a H9505 is 3D Ready (DLP Link technológia), és amúgy 3D forrásból minden fontos formátumot kezel a készülék a HDMI 1.4a csatlakozókon keresztül, Auto beállításban automatikusan, egyébként pedig egy almenüből (3D Format) kiválasztható módon. A 24 kép/s képfrekvenciájú filmek vetítéséhez választhatunk a 96 Hz-es vagy a 144 Hz-es beállítások közül. Ha a 144 Hz-es triple flash megjelenítésre alkalmas szemüvegünk van, akkor természetesen a 24P Boost menüpontot erre érdemes beállítani, a régebbi típusú 120 Hz-es szemüvegek esetében pedig a 96 Hz (2 x 48 Hz) a helyes beállítás.
A 3D menü képe Blu-ray lejátszóról beküldött 3D jel esetén. A 24P Boost pontot 144 Hz-re állítva korrektebb 3D képet kaptunk
A projektorhoz mellékelt Acer DLP Link szemüveg (legújabb típus)
Összehasonlítás a H9500BD-vel
Néhány nagyobb és több kisebb eltérés van az elődhöz képest. Mivel ez utóbbiról részletes teszt készült (a hivatkozást lásd fentebb), főleg a legnagyobbrészt pozitív különbségeket mutatjuk be.
Az egyik fontos különbség, hogy az Acer az előd projektor fényerejét a gyári adatok szerint 50%-kal megnövelte, 3000 (Eco módban 2400) ANSI lumenre. Ez a „mindenes” alkalmazásokban (tv-nézés, játék, esetleg prezentáció) mindenképpen tetemes előny, hiszen nagyobb környezeti fényben (vagy nagyobb vászonra) tudunk ugyanolyan élvezhető képet vetíteni, eltekintve természetesen a kontraszttól, amely már kis környezeti világítás mellett is radikális tud csökkeni.
A másik finomítást már említettük, ez nem más, mint a 144 Hz (triple flash) technológia alkalmazása 3D-ben. Ez azt jelenti, hogy a projektor képes mind a bal, mind a jobb szem számára 3-szor felvillantani a 24 kép/s-os film képkockáit (2 x 3 x 24 = 144). Persze ehhez megfelelő (gyorsabb működésű) aktív szemüveg is kell, a 120 Hz-es DLP Link szemüvegek nem tudják követni ezt a frekvenciát. Ilyenkor a 3D Blu-ray lejátszó/médialejátszó kimenetét célszerű 24-ről 60 Hz-re állítani, bár nem ugyanazt a képet kapjuk, mint ami a 24 Hz páros számú szorzatával elérhető (belép a 3:2 pulldown hatása).
A 3D kép a mellékelt Acer szemüveggel meggyőző volt, ghosting nem volt (vagy csak én nem láttam), a fényerő szintén elegendő egy 100”-os 3D képhez, köszönhetően a nagy 2D fényerőnek. Mivel a 3D fényerő így is max. 400-450 lumen körüli lesz, a mondottak sötétben értendők.
3D-ben vetített film egy képkockája a szemüvegen keresztül lefotózva
A harmadik fontos pozitív különbség, hogy a H9505BD-be egy opcionális külső, HDMI csatlakozóban végződő kis egységet bedugva lehetőségünk van szélessávú (Full HD) jel vezeték nélküli átvitelére. Sajnos a tesztelt példányhoz nem kaptuk meg az opcionális egységet, így nem tudtuk kipróbálni a vezeték nélküli jelátvitelt.
Ami kevésbé pozitív változás, hogy a dinamikus kontraszt az elődtípus 50.000:1 értékéhez képest 10.000:1 lett az adatlap szerint, azonban ebben a gépkategóriában ennek nincs kardinális jelentősége. Később látni fogjuk, hogy a Dynamic Black beállítást egyébként sem javasolt használni, a natív on/off kontraszt pedig nem lett rosszabb, de jobb sem, mint a H9500BD-é volt. Filmvetítéshez a natív kontraszt mind a Movie, mind a Dark Cinema módban kevés, és a kalibráció sem tudott ezen javítani.
A kisebb módosítások közé tartozik a csatlakozófelület eltérő kialakítása, ami az új modell esetében sokoldalúbb és korszerűbb lett (pl. 3 db HDMI 1.4a port, USB(A) portok).
Vetítés, mérési eredmények
Bekapcsolás, és a szokásos Acer indulómenü után hasonló menürendszer tárul elénk, mint általában az Acer projektorokban, persze az almenükön belül már jelentős különbségeket találunk. A képi üzemmód (a gyári beállítások, illetve a User mód) a „Color”-nak nevezett menüben választható ki. A gyári (preset) módok: Bright, Standard, Movie, Dark Cinema, Game és Sports. Ezek mindegyike rögtön User módra vált, ha valamelyik szabályzóhoz hozzányúlunk, kivéve a Dynamic Black be- vagy kikapcsolását, illetve bármelyik gyári mód használható teljes lámpafény vagy Eco üzemben.
A menürendszer első almenüjében találhatók a számunkra legfontosabb beállítások. Az Advanced pontban van „elrejtve” a színpontok és a színháromszög beállítására hivatott CMS rendszer
Az hamar kiderült, hogy a Dynamic Black bekapcsolása a kelleténél durvább szabályozás miatt maga után vonja a kép állandó „lüktetését”, ami talán egy prezentációnál nem jelenik meg zavaróan, de sem filmek, sem tv-műsorok nézésekor nem tesz jót a képnek. Csak a tájékozódás kedvéért Bright üzemmódban megmértem a dinamikus kontrasztot, egyébként az össze többi módban kikapcsoltam a Dynamic Black-et. A BrilliantColor minden üzemmódban be volt kapcsolva, mert nélküle sötét színeket, „kivasalt” képet kapunk.
Valójában az alapméréseket az összes presetben elvégeztem, majd az egyik módban, amely a legközelebb állt a mozivetítéshez szükséges követelményekhez (Dark Cinema) kísérletet tettem a kalibrációra. Általánosságban elmondható, hogy a Bright üzemmódot leszámítva, ahol erősen zöldes színezetű a kép, a többi mód egész jól hozza a „formáját”, a két mozis módban (Movie, Dark Cinema) viszont elvárható lenne a pontosabb beállíthatóság. A színhőmérséklet az összes gyári módban alatta volt a 6500 K-nek (6000 – 6300 K), persze a színhőmérséklet változtatható (CT1, CT2, CT3, User), azonban ha ehhez hozzányúlunk, maga a generális képi mód is Userre vált.
Első menetben a célunk az eredeti gyári presetek megmérése volt. A gamma presetekhez tartozó mért értékei 1,7 és 2,4 között voltak, a gammaállítás skálája pedig 1.8-2.0-2.2-2.2B.E.-2.2W.E.-2.2 S-Curve-2.4-2.6 értékekre állítható. Ezekkel User módban hosszasan el lehet játszogatni, hogy ki-ki megtalálja az éppen nézett tartalomhoz legjobban illő gammát. De térjünk vissza a presetekben mért adatokhoz, amelyek mindegyikének részletezése talán kissé fárasztó lenne az olvasó számára, ezért a következőkben három kiválasztott üzemmódról fogunk beszélni.
„Gonosz” módon a Bright módra újra és újra kíváncsi vagyok, ugyanis a zöld/zöldessárga relatíve legnagyobb luminanciája miatt ez a mód produkálja a legnagyobb fényerőt (és kontrasztot). Emiatt – hogy a specifikált fényerőt a mérhető fényerő elérje vagy megközelítse – csaknem minden projektorban megtaláljuk ezt a presetet. A gond természetesen mindig ugyanaz: a kép elszíneződése. Egy prezentáció ezt talán még elbírja, de másra nemigen használható. A mért fényerő 2455 lumen volt, ami egyúttal az általam mért legnagyobb fényerő volt (kb. közepes zoomállásban és teljes lámpafényerő mellett), a kontraszt kb. 2570:1. Ez a natív on/off kontrasztarány nagyon jó lenne, ha színhelyes lenne a kép.
Bright üzemmódban a szürkeskála mérése világosan mutatja a zöld túltengését, a gamma némileg ugrándozik, átlagos értéke kb. 2,3. A mért színháromszög némileg nagyobb az sRGB/Rec. 709 referenciánál, kivéve a háromszög kék pontját. A színhőmérséklet kb. 6300 K, de ez az érték a pici vörösbe tolódást tükrözi, és egyáltalán nem tükrözi a kiugró zöldes elszíneződést. A fehérpont messzire belóg a zöldessárga tartományba
A Sports mód mérési eredményeit azért találtam közlésre érdemesnek, mert talán ebben a módban használható a legjobban „mindenes” vetítőként (tv-nézés, játék). A fényerő ugyan kb. 1600 lumen, viszont a kontraszt egészen elfogadható 1815:1 értékű. A gamma viszont nagyobb a kívánatosnál (2,35).
A „mindenes” vetítésre javasolt Sports módban a zöld jóval visszafogottabb, de a vörösből kicsit sok van, így a mért színhőmérséklet (átlagban) kb. 6000 K lett. A fehérpont viszonylag közel került a referenciához. A gammának a középtartományban van egy 2,6-nál nagyobb kiugrása, átlagosan 2,35. Ez R, G, B pontok helyzete némileg javult a Bright-hoz képest (főleg a zölddé), a másodlagos alapszínek színezete viszont nagyot javult
A Dark Cinema módot a tervezők nyilván házimozi vetítésre szánták, kalibrálatlan állapotban azonban itt is több a zöld, mint kéne, az átlagos színhőmérséklet 6242 K, szürkeskála alján kicsit sok a kék, a tetején pedig a vörös. A gyárilag beállított módban a következő eredményeket kaptuk:
Dark Cinema mód: a szürkeskála lehetne egyenletesebb, és a színhőmérséklet kicsit nagyobb. A gamma 2 és 2,2 között enyhén változik, az átlaga kb. 2,1. A színtartomány kicsit nagyobb a referenciánál, és a kék és a zöld színezete pontatlan. Ami a telítettséget illeti, a vörös és a zöld telítettebb a kelleténél
Hogy a filmek nézőinek kedvében járjak, megpróbálkoztam a kalibrációval a Dark Cinema módból kiindulva, a projektor nyújtotta lehetőségeket kihasználva. Az útmutatóból és a menüből is kiderül, hogy mind a színhőmérsékletet, mind a fehéregyensúlyt (szürkeskálát, RGB együttfutást), mind a színpontokat (színtartományt) lehet állítani. Ez utóbbi célra CMS rendszert kapott a projektor, amely elvileg lehetővé tenni mind a hat szín (RGBCMY) színezetének, telítettségének és fénysűrűségének egymástól független állíthatóságát. Ez a valóságban csak részlegesen igaz. A mérések azt mutatták, hogy a színezet (hue) és a telítettség (saturation) majdnem mindegyik színnél egymással ellentétesen mozog, illetve bizonyos határokon túl „nem hagyja magát” állítani. A fénysűrűség (luminancia) állítgatására pedig csak kevéssé reagál a projektor. Az RGB együttfutás állításakor abba az akadályba ütköztünk, hogy míg az RGB Bias szabályzók változtatása finoman és jól reagált a kezelésre, az RGB Gain szabályzók szinte egyáltalán nem voltak hajlandók kellőképpen reagálni (ezek Color Temperature User beállításában érhetők el).
Végeredményben a lehető legjobb kompromisszum elérése hosszadalmas türelemjáték volt, és persze így sem lett tökéletes. A zöld színezetének kellemetlen eltolódását nagyjából sikerült visszafogni, a kék színezete is javult, viszont a telítettsége csökkent, a vörösnek a színezete picit változott. Sajnos a kontrasztarány az Dark Cinema gyári beállításához képest (1220:1) 1030:1-re csökkent. A fényerő kb. 820 lumen lett, ami egy házimozihoz még mindig bőven elegendő.
Egy „kvázi-kalibrált” User állapot a Dark Cinema módból kiindulva. A színhőmérséklet kb. 6400 K, de az RGB együttfutás lehetne jobb (alul zöldhiányos, azaz kicsit bíbor elszíneződésű, felül kicsit a zöldből van sok). A gamma csaknem tökéletesen 2,2 (a gamma csúszkája 2,0-n állt). A másodlagos színek majdnem pontosan a helyükre kerültek, de az elsődleges alapszíneken nem túl sokat sikerült módosítani. Lehet, hogy jobb megmaradni a gyári beállítás mellett, a nagyobb kontraszt és fényerő miatt, bár a színek pontatlanabbak lesznek
Összegzés
Az Acer H9505BD vetítője a teszt szerint teljesíti azokat az elvárásokat, amelyeket egy mindenes otthoni „szórakoztató” projektorral szemben támaszthatunk. Fényereje egy nappaliban elhelyezett nagyobb vászonhoz is elég, a 3D filmekhez ez a fényerő a közepes vagy nagyobb vászonmérethez kifejezetten kell. Aki kedveli a 3D-t, és gyakran néz 3D anyagokat, annak ebben az árkategóriában kimondottan javasolható ez a vetítő. Más kérdés, hogy a színek pontosságán, a szürkeskála némi elszíneződésén és a kontraszton még lenne mit javítani, tehát a főként filmek nézésére „szakosodott” házimozi-rajongók számára inkább valamilyen más típust ajánlhatnánk.
A mai projektorokra jellemzően, szinte végtelen csatlakoztatási lehetőségeket kínál, különösen kiemelendő a vezeték nélküli szélessávú jelátvitel lehetősége HDMI porton keresztül, egy opcionális dongle segítségével.
Ha netán előadásokat szeretnénk tartani a H9505BD-vel, hasznos társ lehet, szintén a nagy fényerőnek és a PC nélküli vetítés lehetőségének köszönhetően (beépített Office fájlolvasó és médialejátszó). Az elhelyezést egyszerűsíti az 1,5-szeres optikai zoom és az objektív elmozgatási lehetősége mindkét irányban (lens shift).
A projektor hazai árát még nem ismerjük, egyetlen internetes kínálati árat találtunk (467.300 Ft), sajnos ebben tükröződik a gyenge forint és a hazai ÁFA hatása. Valójában a saját kategóriájában a H9505BD kivételesen jó vételnek mondható, európai „utcai” ára 1250 euro körüli.
A készüléket az Acer hazai képviseletétől kaptuk meg tesztelésre.
Értékelés
Ami tetszett
Nagy fényerő (különösen 3D-ben előnyös)
Jó optikai minőség
Kiemelkedően sokféle csatlakoztatási lehetőség
Vezeték nélküli Full HD átvitel lehetősége opcionális HDMI dongle segítségével
144 Hz-es 3D megjelenítés
Szellemkép-mentes 3D kép
3 db HDMI 1.4 bemenet
Beépített médialejátszó és Office fájlolvasó (USB bemenetről)
Kedvező ár/használati érték arány
Ami kevésbé tetszett
Alacsony natív on/off kontraszt
Nem kellően finom Dynamic Black hatás
Nem eléggé kidolgozott CMS (színmenedzselő) rendszer
Fő gyári adatok
Microdisplay: 0,65”-es DarkChip2 DMD
Fényerő: 3000/2400 ANSI lumen (Normal/Eco)
Natív felbontás: Full HD
Kontrasztarány: 10000:1 (dinamikus)
Zajszint: 30/27 dB (Normal/Eco)
Zoomátfogás: 1,5x
Vetítési arány: 1,5-2,28
Lens shift: függ. ±30%, vízsz. ±15%
Trapézkorrekció: ±40 fok
Méretek: 398 x 310 x 140 mm
Tömeg: 7,5 kg
NÁ