Fórum   bejelentkezés

Felhasználó

Jelszó

Regisztráció

Feliratkozás hírlevélre

Projektorok böngészésére, összehasonlítására használja a
» teljes listát,
az igényei szerinti projektor kiválasztására a
» projektorkeresőt,
konkrét gyártó és típus kiválasztásához pedig kövesse az alábbiakat:

Kiválasztott termékek

Nincs termék kiválasztva

Cégnév:

Név:

Telefonszám:

E-mail cím:

Egyéb közölnivaló

Bérlés

Ha projektort, és a vetítéshez szükséges más kellékeket sze- retne bérelni, elég kitöltenie egy bérlési űrlapot, és munkatársaink emailben, telefonon vagy szemé- lyesen megkeresik Önt.

Bérlési űrlap

Sony projektorok Amsterdamban

Hordozható, installációs és házimozi vetítők

 

2012. február

 

A Sony, rengeteg más céghez hasonlóan, visszatérő résztvevője a professzionális AV technikát felvonultató ISE kiállításnak. Természetesen a cég részt vett az idei amsterdami rendezvényen is: professzionális kijelző paneleket, egy különleges panelelrendezést, és természetesen a minket leginkább érdeklő projektorok-újdonságokat, köztük még egy házimozizáshoz kifejlesztett 4K felbontású, 3D vetítőt is bemutatott.


Hordozható, installációs és házimozi vetítők

 

2012. február

 

A Sony, rengeteg más céghez hasonlóan, visszatérő résztvevője a professzionális AV technikát felvonultató ISE kiállításnak. Természetesen a cég részt vett az idei amsterdami rendezvényen is: professzionális kijelző paneleket, egy különleges panelelrendezést, és természetesen a minket leginkább érdeklő projektorok-újdonságokat, köztük még egy házimozizáshoz kifejlesztett 4K felbontású, 3D vetítőt is bemutatott.

 

stand1.jpg

 

Mielőtt azonban belemerülnénk az új Sony projektorok leírásába, tegyünk egy kis kitérőt, és említsük meg a bevezetőben már jelzett meglepő és szellemes panelösszeállítást, amelyet a gyártó Ziris Canvas-nak nevezett el (szabad fordítás: tetszés szerint variálható signage panelegyüttes).

A Sony a digitális signage történetében valószínűleg új fejezetet nyitott a Ziris Canvas megalkotásával, amely különböző képernyőméretű kijelzők tetszés szerinti alakzatba rakásával – megtörve a hagyományos vízszintes és függőleges elrendezések egyhangúságát – teljességgel szabad kezet ad a tervezőknek. A kijelzőpanelek tetszőleges szögben elforgatva – beleértve a szokásos álló vagy fekvő formátumokat is – illeszthetők egymáshoz, nemcsak síkban, hanem térben is. Akárhány képernyő felhasználható, a számuk nincs korlátozva. A Sony standjának „bejáratát” díszítette egy ilyen szabálytalan elrendezés, mint az a fenti és az alábbi képen is látható.

 

stand2.jpg

A kép bal oldalán látható a Ziris Canvas egy megvalósítása

 

4K házimozi vetítő

 

A cég lankadatlanul fejleszti házimozi projektorait az SXRD technológiára alapozva. Az elmúlt másfél évben egymás követték a közép- vagy felső kategóriába sorolható Full HD vetítők, mint a VPL-HW20, a -HW30 (3D), a -VW85, a -VW90 (3D), majd ez utóbbi javított változata, a -VW95 (3D). Oldalukon olvasható a HW20-as, a VW85-ös és a VW90-es tesztje, sajnos a HW30-as még nem jutott el hozzánk.

 

Most pedig megjelent a legfejlettebb technológiákkal „telepakolt” 4K (4096 x 2160 pixel) felbontású VW1000ES típus. Valójában a 4K SXRD paneleket a nagymozikba szánt Sony digitális projektorokhoz fejlesztett ki a cég, ám most beépítette ebbe az otthoni célra készült típusba is.

 

A 3D megjelenítésre is alkalmas készülék adatai önmagukért beszélnek: a felbontást már említettük, a dinamikus kontrasztarány 1000000:1, a fényerő pedig 2000 ANSI lumen, ami igencsak jól jön a 3D vetítésnél, amikor is – bármelyik technológiát vagy típust tekintjük – a 2D-ben mérhető fényerő nagyon jelentősen csökken. A 3D vetítés a szokás időosztásos (aktív) elven működik, a nézéshez is természetesen aktív LCD szemüveg szükséges. A szemüveg számára szinkronjelet adó egység be van építve a projektorba.

A VW1000ES-ről hosszasan írhatnánk, most csak a legkiemelkedőbb további jellemzők közül emelünk ki néhányat.

 

SonyVW1000ES copy.png

 

A hatalmas objektív optikai zoomja 2,1x-szeres átfogású, motorosan állítható, akárcsak az élesség és az objektív mozgatása (lens shift). Ez utóbbi függőlegesen ± 80%, vízszintesen ±30%. Az SXRD panelek finoman állíthatók a konvergencia pontos beállításához: zónás panelállítás 153 zónában, 1/10 pixeles lépésekben.

 

A projektor természetesen fejlett kalibrációs rendszert tartalmaz, külön a 2D, és külön a 3D üzemmódhoz. A feketeszint, a fehérszint és a gamma is széles határok között állítható.

A 3D szemüveg világossága és maga a 3D hatás is állítható, továbbá a projektor 2D filmeket, műsorokat is képes 3D-be átalakítani (persze, ez a projektortól függetlenül nem ugyanolyan 3D, mintha az eredeti anyag 3D-ben készült volna).

Fontos plusz szolgáltatás, hogy a „normál” Full HD felbontást a VW1000ES fel tudja skálázni 4K felbontásra, azaz ügyes interpolációval a Full HD anyagból még jobb minőséget tud produkálni.

 

A színterjedelmet illetően a szabványos HD színgamut mellett (Rec. 709, illetve sRGB) a projektor beállítható a professzionális digitális vetítés DCI szabvány szerinti színvisszaadásra vagy akár az Adobe RGB szerinti színszabványra. Erre akkor lehet szükség, ha a forrásanyag ugyanilyen szabványok szerint készült.

 

A Sony a kiállításon egy külön ideális moziszobát épített ki – fekete falakkal és mennyezettel, ahogy kell –, és meghatározott időközönként demo vetítéseket tartott mindhárom napon, reggeltől estig. Egy demo vetítésen e sorok írója is részt vett. A székek korlátozott száma miatt egyszerre csak 10-12 nézőt engedhettek be a rendezők.

 

mozi1.jpg

A Sony házimozi-szobájába éppen bebocsátást nyernek a kitartó várakozók a VW1000ES képének megtekintéséhez

 

A vetített forrásanyag Full HD 3D felbontású volt, és amennyire egy rövid demo alapján megítélhető, a Sonynak valóban ez a projektor jelenleg a messze legjobb házimozi vetítője, fényerőben, kontrasztban, 3D minőségben (ghosting).

 

A projektor tartóállványáról sikerült egy fotót készíteni, ezen látható, hogy a VW1000-es fölött egy VW95-ös és egy HW30-as is volt a teremben, nyilvánvalóan egy esetleges összehasonlítás kedvéért, amire azonban idő szűkében nem volt mód. A verseny lehetséges kimenetelét azonban nem nehéz megjósolni.

 

mozi2.jpg

A vetítőgép-állványon a VPL-VW1000ES fölött két másik kiemelkedő 3D modell is látható: a VW95-ös és a HW30-as

 

Prezentációs vetítők

 

Ebben a termékcsoportban a Sony igyekszik kielégíteni a szóba jöhető felhasználási területek igényeit, így a kínálatban megtalálhatók az olcsó, de fényerőben és felbontásban is jól teljesítő hordozható/áthelyezhető típusok (Replacement Line – „E” sorozat), az ultrahordozható („M” sorozatú), illetve a nagyobb teljesítményű asztali („D” sorozatú) gépek, továbbá a leginkább az edukációs piacra, tantermekbe szánt, rövid és ultrarövid vetítési távolságú projektorok („S” sorozat).

Az installációs kategóriában megtalálhatók a korábbi „C” sorozatú modellek, de a fókuszban a korszerű „F” sorozat új tagjai álltak, számos innovációval.

Nézzük közelebbről a különféle prezentációs gépeket!

 

„E” sorozat


A család 6 tagot számlál – VPL-EX100, EX100EDU, EX120, EX145, EX175 és EW130. A sokoldalú és kis fenntartási költségű üzleti és oktatási célú projektorok fényereje 2300 és 3600 ANSI lumen között van, a saját felbontás XGA, kivéve az EW130-ast, amelynél WXGA (1280 x 800). Kedvező jellemzőik egy részét a Sony BrightEra LCD paneleknek köszönhetik. Mindegyik modell háromféle lámpa-üzemmódban használható (High, Standard, Eco), alkalmazkodva a vetített tartalomhoz és a környezethez. Az alkalmazott lámpák hosszú élettartamúak, a gyártó 6000 órát ad meg a lámpa cseréléséig. A porszűrő ajánlott csereideje ugyanennyi.

 

A nagyobb teljesítményű típusok a fényerő mellett a kontrasztban, a csatlakozási lehetőségekben, vagy pl. a beépített hangszóró teljesítményében térnek el egymástól. Az EX100EDU, mint speciálisan az oktatási piacra szánt projektor, kiterjesztett PrimeSupport támogatási csomagot kap: három évig ingyenes lámpacsere, ha a lámpa kiég, továbbá vadonatúj gép, ha javíthatatlan hiba keletkezett.

 

Eprojektor.jpg

Az „E” sorozat egy tagja a kiállításon

 

„M” és „D” sorozatok


Két-két típusból áll mindkét család, az MX20-as és MX25-ös 2500 ANSI lumenes, XGA felbontású, nagyon könnyű és lapos ultrahordozható gép, a DX11 és a DX15 – egy már jó ideje létező család tagjai – pedig 3000 ANSI lumenesek és szintén XGA felbontásúak.

 

Az „M” sorozatnál maradva, e projektorok magnézium házat kaptak, tömegük csupán 1,7 kg. Felhasználóbarát funkcióik pl. az egy gombnyomással indítható „5 Step Auto Intelligent Set up” vagy az „Off and Go” funkció, amely szükségtelenné teszi a kétlépéses kikapcsolást.

 

Az MX25-ös annyiban fejlettebb az MX20-asnál, hogy vezeték nélkül képes a hálózati kapcsolatra, beágyazott Windows Media Playert tartalmaz, amely támogatja a streaminget PC-ről, hálózatról vagy USB tárolóról, emellett alkalmas a PC nélküli prezentációra is, hiszen USB bemenetről támogatja a PowerPoint, Excel, WMV és JPEG formátumú fájlok megtekintését.

 

Mprojektor.jpg

A VPL-MX25 is szerepelt a kiállított projektorok között

 

A „D” sorozat tagjai valójában kis irodáknak, kisvállalkozásnak szánt asztali projektorok, közepes méretű helyiségekbe, tanfolyamokhoz, osztálytermekbe. Fényerejük 3000 ANSI lumen, saját felbontásuk XGA, egy A4-esnél kisebb területen elférnek, és tömegük 2,1 kg.

A különbség ugyanaz közöttük, mint a fenti „M” projektorok között: a DX15-öst felruházták azokkal az extrákkal, amelyek az MX25-öst megkülönböztetik az MX20-astól.

 

„S” sorozat


A jelek szerint a rövid/ultrarövid vetítési távolságú gépek eléggé preferált terület most a Sonynál, talán úgy érezte a cég, hogy az általános trendet idáig nem elég gyorsan követte.

Összesen négy típusról beszélünk, közülük kettő simán csak „Short Throw”, azaz rövid vetítési távolságú, kettő viszont az „Ultra Short Throw” kategóriába tartozik, rendkívül kis vetítési távolsággal.

 

Ezeknél a projektoroknál az ún. Throw Ratio (vetítési arány) számértéke jellemzően 1-nél kisebb vagy jóval kisebb szám, a Sony esetében az ST típusoknál (SX125, SW125) 0,62, míg az UST modelleknél 0,34 (SX535), illetve 0,27 (SW535). Ez a számérték a vetítési távolság és a vetített kép szélességének aránya, tehát pl. az SW535 projektorral 27 cm-ről tudunk 1 m széles képet vetíteni. Az „X” és „W” jelzés az XGA, ill. WXGA felbontásra utal, az SX125/SW125 fényereje 2500/2600 ANSI lumen, míg az SX535/SW535 fényereje egyaránt 3000 ANSI lumen.

 

USprojektor.jpg

A fixen felszerelt SW535 működés közben az ISE kiállításon

 

Egy különleges technikai megoldást nem hagyhatunk említés nélkül a Sony Ultra Short Throw projektorainál. A legtöbb ilyen vetítő objektívje nem elmozgatható, azaz nincs rajta lens shift funkció, pedig a pontos geometriai beállítást a fix felszerelés esetében nagyban megkönnyítené. A Sony az SX535/SW535 típusoknál megoldotta ezt a problémát: a projektorok alján találunk egy mélyedést, amelyben egy csavarhúzó segítségével az objektív pozíciója állítható. Így a már felszerelt gép képét szükség szerint tudjuk optikailag tologatni a pontos beállítás érdekében.

 

 „C” és „F” sorozatok


Ez már az installációs kategória, nagyobb teljesítményű gépekkel. A korábban oly népes „C” sorozatban a Sony most két típust kínál, egy XGA (CX235) és egy WXGA (CW255) modellt, 4100, illetve 4500 ANSI lumennel. A szolgáltatásaik azonban fejlettek, itt is háromféle lámpa-üzemmód van, a panelek anorganikus BrightEra LCD panelek. Mindkét típuson megtalálható az objektív eltolásának (lens shift) lehetősége, ami az installációs vetítőknél különösen hasznos funkció. Nem kevésbé figyelemre méltó az Image Warping funkció, amely lehetővé teszi a kép beállítását görbült felületeken (8-pontos warping, a kép négy oldalán és négy sarkában).

 

A Sony legújabb installációs projektorai azonban az „F” sorozatból kerülnek ki. Itt 6 új típusról beszélhetünk, 4200 és 7000 ANSI lumen közötti fényerővel. A saját felbontás az XGA-tól a WUXGA-ig (1200 x 1920) terjed, a kontraszt 2000:1 és 2500:1 között van. A paneltechnológia a szokásos: 3 db anorganikus BrightEra LCD.

 

A csatlakoztatási lehetőségek a lehető legszélesebbek, mindent megtalálunk, ami a professzionális installációs használathoz szükséges (pl. HDMI, DVI, 5xBNC stb.). Valamennyi „F” projektort ellátták az objektívmozgatás lehetőségével, típustól függően különböző mértékűvel, de még a „legkisebb” típusoknál is függőlegesen 60%, vízszintesen ±32% a legnagyobb lens shift mértéke.

 

Az FH30, FH35, FX30, FX35 egylámpás típusok, viszont a két csúcsmodell, az FH500L és FX500L két lámpával készülnek. A két lámpa azonban nem egyszerre, hanem felváltva („tartalékként”) működik, és ez utóbbi típusoknál egyenként 7000 ANSI lument szolgáltatnak. Valójában a kettős lámpa az élettartam megduplázására szolgál (8000 óra).

A panelek illesztése (a konvergencia pontosítása) ±2 pixel tartományban, 0,1 pixeles lépésekben történhet.

 

Fprojektor.jpg

Az „F” sorozat büszkesége, a VPL-FH500L 

 

A különleges funkciók és szolgáltatások sora szinte végtelen: 12-bites 3D gammakorrekció, váltott soros/progresszív konverzió, film üzemmód, Picture-by-Picture, az egyszerű lámpa- és szűrőcsere, a Quad (négyrétegű) szűrőrendszer, a különleges DICOM GSDF Simulation gammabeállítás a gyógyászatban használatos képalkotáshoz…

A csúcsmodell FH500L egyedülálló tulajdonsága, hogy függőleges helyzetben, sőt bármilyen szögben (360 fokos tartományban) működtethető.

 

Azok számára, akik további részletekre kíváncsiak, a következő weboldalakat ajánlhatjuk:

https://www.pro.sony.eu/ise

https://www.sony.hu/biz/lang/en/hu/product/projectors

 

(na)

‹‹‹ További Projektorújdonságok